مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,264
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,273
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

13

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در زمینه پیشگیری از اقدام به خودکشی در زنان شهرستان اردبیل

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 20

چکیده

 مقدمه: خودکشی پدیده ای است که از دیرباز مورد توجه روانشناسان, جامعه شناسان و عالمان دینی بوده و متاثر از مجموعه ای از عوامل فردی, خانوادگی, فرهنگی و شناختی است. با توجه به بالا بودن میزان خودکشی در شهرستان اردل واقع در استان چهارمحال و بختیاری, پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در ارتقا سطح آگاهی زنان این منطقه انجام پذیرفت. مواد و روشها: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی, تحلیلی است که به صورت مقطعی بر روی زنان و دختران شهرستان اردل با تاکید بر دختران دبیرستانی در سال 83 انجام گرفت. آموزشها به صورت 30 نفره در گروههای مختلف در دبیرستانها, مراکز بهداشتی, درمانی و خانه های بهداشت انجام شد. تعداد شرکت کنندگان در کلاسها 750 نفر بودند و جزوه های آموزشی مهارتهای زندگی شامل: روشهای مقابله با استرس, تصمیم گیری صحیح, مهارت ارتباط بین فردی و خودشناسی بین آنان توزیع گردید. 360 نفر از آموزش گیرندگان به روش تصادفی ساده جهت پژوهش انتخاب و با استفاده از پرسشنامه ارزیابی آموزشی, پیش آزمون و پس آزمون بر روی آنها انجام گرفت, داده ها با استفاده از آزمونهای آماری t زوجی, تحلیل واریانس یکطرفه, توکی و همبستگی مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته های پژوهش: نتایج اختلاف معنی داری بین نمره های پیش آزمون و پس آزمون را نشان داد (001/0=P). نتایج تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معنی داری را بین نمره های پیش آزمون نشان داد (001/0=P). همچنین تفاوت معنی داری بین نمره های پیش آزمون با توجه به وضعیت تحصیلی و شغلی مشاهده گردید. اما در مورد وضعیت تاهل اختلاف معنی داری وجود نداشت. آزمون پیگیری توکی نشانگر اختلاف معنی دار بین میانگین نمرات سطوح تحصیلی لیسانس و فوق دیپلم با سطوح پایین تر و گروه شغلی فرهنگی (معلم و کارمند) با مشاغل محصل, آزاد و خانه دار بود. آزمون همبستگی نیز ارتباط مثبت بین سن و نمرات پیش آزمون و پس آزمون را نشان داد.نتیجه گیری نهایی: نتایج مبین تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در ارتقای سطح بهداشت روان و پیشگیری اولیه از خودکشی می باشد و استمرار این آموزشها به خصوص با تاکید بر ایجاد تغییر در سه حیطه یادگیری (آگاهی, نگرش و عملکرد) در افراد در معرض خطر, جهت پیشگیری از اقدام به خودکشی موثر می باشد. با توجه به اینکه این مطالعه بر پایه حیطه شناختی یادگیری صورت پذیرفت انجام مطالعه ای در آینده جهت بررسی عملکرد و پیامد نهایی آن توصیه می گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

خدیوی، رضا، معزی، معصومه، شاکری، مصطفی، و برجیان، محمدتقی. (1384). تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در زمینه پیشگیری از اقدام به خودکشی در زنان شهرستان اردبیل. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 13(1)، 13-20. SID. https://sid.ir/paper/90240/fa

Vancouver: کپی

خدیوی رضا، معزی معصومه، شاکری مصطفی، برجیان محمدتقی. تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در زمینه پیشگیری از اقدام به خودکشی در زنان شهرستان اردبیل. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1384؛13(1):13-20. Available from: https://sid.ir/paper/90240/fa

IEEE: کپی

رضا خدیوی، معصومه معزی، مصطفی شاکری، و محمدتقی برجیان، “تاثیر آموزش مهارتهای زندگی در زمینه پیشگیری از اقدام به خودکشی در زنان شهرستان اردبیل،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 13، no. 1، pp. 13–20، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90240/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا