مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,586
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

805
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش راهبردهای خودنظم بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک های حل مساله

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 122

چکیده

 مقدمه: توانایی حل مساله به عوامل متعددی بستگی دارد که از بین این عوامل مختلف, مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای خودنظم بخشی و ظرفیت خودمهارگری با سبک های حل مساله انجام شد.مواد و روش ها: جامعه مورد مطالعه را تمامی دانشجویان دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 91-1390 تشکیل میدادند که از میان آن ها نمونهای به حجم 187 نفر (91 پسر و 96 دختر) با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب و سه پرسش نامه راهبردهای خودنظم بخشی, خودمهارگری, و سبک های حل مساله را تکمیل کردند.یافته های پژوهش: بین سبک های حل مساله انطباقی با راهبردهای خودنظمبخشی شناختی, تمرکز بر موقعیت, تمرکز بر تغییر عاطفه, کاهش عاطفه منفی و افزایش عاطفه مثبت؛ و بین مجموع سبک های حل مساله غیر انطباقی با راهبرد خودنظم بخشی و کاهش عاطفه منفی رابطه مثبت معنادار وجود داشت. بین ظرفیت خودمهارگری با سبک های انطباقی حل مساله رابطه مثبت و با سبک های درماندگی, مهارگری, اجتناب و غیر انطباقی حل مساله رابطه منفی معنادار وجود داشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت و ظرفیت خودمهارگری قادرند 13 درصد از واریانس سبک های حل مساله انطباقی دانشجویان را تبیین کنند و متغیرهای راهبرد افزایش عاطفه مثبت, راهبرد تمرکز بر تغییر عاطفه و ظرفیت خودمهارگری قادرند 14 درصد از واریانس سبک های حل مساله غیر انطباقی دانشجویان را تبیین کنند.بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش به هنگام آموزش مهارت های حل مساله در هر حوزه ای لازم است که ویژگی ها و مهارت های تاثیرگذار بر آن ها مثل راهبردهای خودنظمبخشی و ظرفیت خودمهارگری مورد تاکید قرار گیرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین خانزاده، عباسعلی، طاهر، محبوبه، حیدری، حسین، محمدی، حاتم، یاری، علی محمد، و همتی، فریبا. (1394). نقش راهبردهای خودنظم بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک های حل مساله. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(3)، 109-122. SID. https://sid.ir/paper/90298/fa

    Vancouver: کپی

    حسین خانزاده عباسعلی، طاهر محبوبه، حیدری حسین، محمدی حاتم، یاری علی محمد، همتی فریبا. نقش راهبردهای خودنظم بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک های حل مساله. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام[Internet]. 1394؛23(3):109-122. Available from: https://sid.ir/paper/90298/fa

    IEEE: کپی

    عباسعلی حسین خانزاده، محبوبه طاهر، حسین حیدری، حاتم محمدی، علی محمد یاری، و فریبا همتی، “نقش راهبردهای خودنظم بخشی و توانایی خودمهارگری در تبیین سبک های حل مساله،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، vol. 23، no. 3، pp. 109–122، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/90298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button