مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,201
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,070
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر سازه های تئوری شناختی اجتماعی بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای زنان باردار شهر تبریز

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 سابقه و هدف: بارداری از دوره های ویژه در زندگی زنان است که با افزایش نیازهای تغذیه ای همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر سازه های تئوری شناختی اجتماعی در ارتقاء رفتارهای تغذیه ای زنان باردار انجام پذیرفت.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1394 روی 96 نفر زن باردار 3 منطقه شهر تبریز انجام گرفت. در هر منطقه یک مرکز بهداشتی درمانی به صورت تصادفی به عنوان گروه آزمون و یک مرکز به عنوان گروه کنترل تعیین گردید (هر گروه 48 نفر), سپس برنامه آموزشی تدارک دیده شده بر روی گروه آزمون در قالب 5 جلسه 50 دقیقه ای, به مدت دو ماه اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه برای سنجش سازه های تئوری شناختی اجتماعی و رفتار تغذیه ای بود که قبل و دو ماه پس از آخرین جلسه آموزشی جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و به کارگیری آزمون های کای دو, دقیق فیشر, مک نمار, تی مستقل و تی زوجی تحلیل گردید.یافته ها: نمرات مادران در سازه های آگاهی, انتظارات پیامد, ارزش های پیامد, خودکارآمدی, حمایت اجتماعی, خودتنظیمی, تعیین کنندگی متقابل و رفتارهای تغذیه ای در گروه آزمون افزایش معنی داری را نشان داد (p<0.001). همچنین بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل میانگین نمرات دریافت اسیدفولیک, آهن, مولتی ویتامین و تعداد واحدهای غذایی روزانه نان و غلات, شیر و لبنیات, میوه جات و سبزی ها افزایش معنی دار را نشان داد (p<0.001).نتیجه گیری: اجرای مداخله آموزشی مبتنی بر سازه های تئوری شناختی اجتماعی می تواند نقش موثری در اصلاح الگوهای رفتار تغذیه ای زنان باردار داشته باشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بشیریان، سعید، جلیلی، مطهره، کریمی شاهنجرینی، اکرم، سلطانیان، علیرضا، و براتی، مجید. (1396). تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر سازه های تئوری شناختی اجتماعی بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای زنان باردار شهر تبریز. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، 12(3)، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/358695/fa

Vancouver: کپی

بشیریان سعید، جلیلی مطهره، کریمی شاهنجرینی اکرم، سلطانیان علیرضا، براتی مجید. تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر سازه های تئوری شناختی اجتماعی بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای زنان باردار شهر تبریز. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران[Internet]. 1396؛12(3):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/358695/fa

IEEE: کپی

سعید بشیریان، مطهره جلیلی، اکرم کریمی شاهنجرینی، علیرضا سلطانیان، و مجید براتی، “تاثیر برنامه آموزشی مبتنی بر سازه های تئوری شناختی اجتماعی بر ارتقاء رفتارهای تغذیه ای زنان باردار شهر تبریز،” مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران، vol. 12، no. 3، pp. 1–10، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358695/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button