مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 102

چکیده

 مقدمه: پرفشاری خون یکی از بیماری های شایع, مزمن و عودکننده است و در سراسر دنیا از نظر درمانی پراهمیت محسوب می شود. از این رو آموزش به بیمار پرفشاری خون, بسیار مهم است که هدف از این مطالعه تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون است.روش کار: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر 140 بیمار مبتلا به پرفشاری خون مراجعه کننده به درمانگاه قلب و عروق بیمارستان فرشچیان همدان انجام شد. بیماران به روش در دسترس انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل قرار گرفتند. آموزش بیماران در قالب 3 جلسه آموزشی, به صورت هر هفته پشت سر هم برگزار شد. 4 هفته و 8 هفته بعد از اتمام مداخله از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 تجزیه وتحلیل شدند.یافته ها: هر دو گروه از نظر متغیرهای دموگرافیک همگن بودند و تفاوت آماری بین دو گروه وجود نداشت. همچنین نمره خودکارآمدی هر دو گروه قبل از ورود به مطالعه, تفاوت آماری با هم نداشتند (P>0.05). اما بین نمره خودکارآمدی دو گروه قبل از مداخله, با 4 هفته و 8 هفته بعد از مداخله, تفاوت آماری مشاهده شد (P<0.001). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش به نظر می رسد آموزش به بیماران پرفشاری خون می تواند به عنوان یک روش کم هزینه و موثر باعث افزایش خودکارآمدی شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رهنما، اکبر، شمسی زاده، مرتضی، صلواتی، محسن، محمدی، یونس، و صاحب اختیاری، ناهید. (1397). تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 26(2 )، 91-102. SID. https://sid.ir/paper/92400/fa

    Vancouver: کپی

    رهنما اکبر، شمسی زاده مرتضی، صلواتی محسن، محمدی یونس، صاحب اختیاری ناهید. تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1397؛26(2 ):91-102. Available from: https://sid.ir/paper/92400/fa

    IEEE: کپی

    اکبر رهنما، مرتضی شمسی زاده، محسن صلواتی، یونس محمدی، و ناهید صاحب اختیاری، “تاثیر آموزش برنامه ریزی شده بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به پرفشاری خون: یک مطالعه کارآزمایی بالینی،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 26، no. 2 ، pp. 91–102، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92400/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button