مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

726
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر به کارگیری برنامه آموزشی بر خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع: مطالعه کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 361 | صفحه پایان 369

کلیدواژه

چکیده

 سابقه و اهداف افراد مبتلا به صرع به منظور سازگاری با تشنج و مدیریت بیماری, نیاز به یادگیری شناسایی عوامل برانگیزاننده تشنج و به کار بردن اقدامات احتیاطی به منظور به حداقل رساندن آسیب تشنجی دارند. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر به کار گیری برنامه آموزشی بر خودمدیریتی بیماران مبتلا به صرع انجام گرفت. مواد و روش ها این پژوهش به روش نیمه تجربی بر روی 90 بیمار مبتلا به صرع مراجعه کننده به انجمن صرع ایران انجام گرفت. نمونه گیری به روش در دسترس بوده و نمونه ها به روش تخصیص تصادفی در دو گروه کنترل (45 نفر) و گروه آزمون (45 نفر) قرار گرفتند. افراد گروه آزمون در سه جلسه آموزش حضوری شرکت کردند. سپس داده ها به روش آمار توصیفی (فراوانی, میانگین, انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های آماری تیt مستقل و t زوجی) و آزمون کولموگروف اسمیرنوف با استفاده از نرم افزار spss22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نتایج مطالعه نشان داد که قبل از اجرای برنامه آموزشی, دو گروه کنترل و آزمون در همه ی ابعاد بعد خودمدیریتی دارویی, اطلاعات تشنج, ایمنی و کسب اطلاعات تفاوت معنی داری نداشتند (05/0 P). بحث و نتیجه گیری اجرای برنامه آموزشی خودمدیریتی, تاثیر مثبتی در ارتقای رفتارهای خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع داشت. اجرای چنین برنامه هایی به منظور سازگاری بیشتر افراد مبتلا به صرع با بیماری خود, توصیه می گردد. [a1]؟ [a2] آزمون های اماری؟

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بحیرایی، نرگس، دهقانی، مریم، و خاچیان، آلیس. (1398). تاثیر به کارگیری برنامه آموزشی بر خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع: مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، 27(5 )، 361-369. SID. https://sid.ir/paper/92614/fa

    Vancouver: کپی

    بحیرایی نرگس، دهقانی مریم، خاچیان آلیس. تاثیر به کارگیری برنامه آموزشی بر خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع: مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)[Internet]. 1398؛27(5 ):361-369. Available from: https://sid.ir/paper/92614/fa

    IEEE: کپی

    نرگس بحیرایی، مریم دهقانی، و آلیس خاچیان، “تاثیر به کارگیری برنامه آموزشی بر خودمدیریتی افراد مبتلا به صرع: مطالعه کارآزمایی بالینی،” مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا (مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان)، vol. 27، no. 5 ، pp. 361–369، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/92614/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button