مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

704
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 851 | صفحه پایان 858

چکیده

 زمینه یکی از سازه های اساسی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, درگیری تحصیلی است. ارتباط درگیری تحصیلی با متغیرهای مختلفی مورد بررسی قرار گرفته است. مرور پژوهشی نشان از شکاف پژوهشی در بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان دارد. هدف پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی در دانش آموزان دختر متوسطه شهرستان رومشکان در سال 97-96 انجام شد. روش روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه ی آماری پژوهش, شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان رومشکان بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای تعداد 317 نفر انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (2013), پرسشنامه توانایی شناختی نجاتی (1392) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت اجتماعی-اقتصادی و اطلاعات جمعیت شناختی بود. یافته ها ضریب همبستگی نشان از ارتباط مثبت و معنی دار بین توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با درگیری تحصیلی دارد و ضریب رگرسیون چندگانه برای پیش بینی درگیری تحصیلی از طریق توانایی شناختی برابر با 0/561 و وضعیت اجتماعی-اقتصادی برابر با 0/436 بود (0/005≥ P). در نهایت نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در حدود 49 درصد از تغییرات در متغیر وابسته (درگیری تحصیلی دانش آموزان) از طریق متغیرهای پیش بین (توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی) قابل تعیین است. نتیجه گیری با افزایش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی با احتمال زیادی درگیری تحصیلی دانش آموزان افزایش پیدا می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امیری، لیلا، ابراهیمی مقدم، حسین، و باباخانی، نرگس. (1398). بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان. مجله علوم روانشناختی، 18(79 )، 851-858. SID. https://sid.ir/paper/93098/fa

    Vancouver: کپی

    امیری لیلا، ابراهیمی مقدم حسین، باباخانی نرگس. بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1398؛18(79 ):851-858. Available from: https://sid.ir/paper/93098/fa

    IEEE: کپی

    لیلا امیری، حسین ابراهیمی مقدم، و نرگس باباخانی، “بررسی نقش توانایی شناختی و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در پیش بینی درگیری تحصیلی دانش آموزان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 18، no. 79 ، pp. 851–858، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/93098/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button