مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به همراه رژیم غذایی بر انعطاف پذیری روانی و رفتار خود تنظیمی نوجوانان دارای اضافه وزن

صفحات

 صفحه شروع 2563 | صفحه پایان 2574

چکیده

 مقدمه: به علت پیامدهای متعدد پزشکی و روانی-اجتماعی اضافه وزن در نوجوانان, آموزش و پیشگیری از آنها اهمیت فراوانی دارد؛ بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به همراه رژیم غذایی بر انعطاف پذیری روانی و رفتارخودتنظیمی نوجوانان دارای اضافه وزن بود. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون چند گروهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان دختر دارای اضافه وزن مقطع متوسطه اول شهرستان تنکابن سال تحصیلی 98-99 بودند. روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و با استفاده از شیوه تصادفی در سه گروه آموزش ذهن آگاهی (15=n), آموزش تنظیم هیجان (15=n), و گروه کنترل (15=n) قرار گرفتند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه خودتنظیمی بروان و همکاران (1991), پرسشنامه پذیرش و عمل و همکاران (2011) بود. پروتکل آموزش ذهن آگاهی و آموزش تنظیم هیجان (8 جلسه, یکبار در هفته) به مدت 90 دقیقه انجام شد. از تحلیل کوواریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی توکی جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به همراه رژیم غذایی بر انعطاف پذیری روانی و رفتارخودتنظیمی نوجوانان دارای اضافه وزن موثر است (01/0>p). میانگین انعطاف پذیری, رفتارخودتنظیمی و کاهش وزن در گروه آموزش تنظیم هیجان در پایان پس آزمون بالاتر از گروه آموزش ذهن آگاهی و گروه گواه بوده است (01/0>p). نتیجه گیری: به نظر می رسد که آموزش تنظیم هیجان تاثیر بیشتری بر بهبود انعطاف پذیری, رفتارخودتنظیمی و کاهش وزن در مقایسه با آموزش ذهن آگاهی نوجوانان دارای اضافه وزن داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فهیمی، نازنین، کیامرثی، آذر، کاظمی، رضا، و نریمانی، محمد. (1399). مقایسه اثربخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به همراه رژیم غذایی بر انعطاف پذیری روانی و رفتار خود تنظیمی نوجوانان دارای اضافه وزن. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(4 )، 2563-2574. SID. https://sid.ir/paper/950423/fa

    Vancouver: کپی

    فهیمی نازنین، کیامرثی آذر، کاظمی رضا، نریمانی محمد. مقایسه اثربخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به همراه رژیم غذایی بر انعطاف پذیری روانی و رفتار خود تنظیمی نوجوانان دارای اضافه وزن. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1399؛63(4 ):2563-2574. Available from: https://sid.ir/paper/950423/fa

    IEEE: کپی

    نازنین فهیمی، آذر کیامرثی، رضا کاظمی، و محمد نریمانی، “مقایسه اثربخشی آموزش های ذهن آگاهی و تنظیم هیجان به همراه رژیم غذایی بر انعطاف پذیری روانی و رفتار خود تنظیمی نوجوانان دارای اضافه وزن،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 63، no. 4 ، pp. 2563–2574، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950423/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button