مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

292
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان پاسخ محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علائم و کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسمی

صفحات

 صفحه شروع 22 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: هدف این مطالعه تعیین مقایسه اثربخشی درمان پاسخ محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علایم و کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال طیف اوتیسم بود. مواد و روش ها: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان با اختلال طیف اوتیسم 5 تا 12 ساله بود که در سال 1398 به مرکز اوتیسم هستی بخش شهر تبریز مراجعه کردند. به منظور نمونه گیری از جامعه آماری؛ تعداد 60 کودک اوتیسمی با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در 3 گروه, آزمایش اول درمان پاسخ محور (20 نفر), گروه آزمایش دوم درمان تحلیل رفتار کاربردی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. داده ها با آزمون گارز و پرسشنامه عصب روانشناختی و شخصیتی کولیج جمع آوری شدند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان پاسخ محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علایم و کارکردهای اجرایی در کودکان تاثیر دارد و شدت علایم را در کودکان کاهش داده و کارکردهای اجرایی را بهبود می بخشد. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که آموزش درمان پاسخ محور نسبت به تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علایم و کارکردهای اجرایی برتری دارد. نتیجه گیری: توجه به روش های آموزشی پاسخ محور و تحلیل رفتار کاربردی نقش مهمی در شدت کاهش علایم و بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اوتیسم دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    طباطبائی نوائی نوبری، پگاه، سلیمانی، مهران، و شالچی، بهزاد. (1400). مقایسه اثربخشی درمان پاسخ محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علائم و کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسمی. علوم اعصاب شفای خاتم، 9(2 )، 22-34. SID. https://sid.ir/paper/950579/fa

    Vancouver: کپی

    طباطبائی نوائی نوبری پگاه، سلیمانی مهران، شالچی بهزاد. مقایسه اثربخشی درمان پاسخ محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علائم و کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسمی. علوم اعصاب شفای خاتم[Internet]. 1400؛9(2 ):22-34. Available from: https://sid.ir/paper/950579/fa

    IEEE: کپی

    پگاه طباطبائی نوائی نوبری، مهران سلیمانی، و بهزاد شالچی، “مقایسه اثربخشی درمان پاسخ محور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علائم و کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسمی،” علوم اعصاب شفای خاتم، vol. 9، no. 2 ، pp. 22–34، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/950579/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button