مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,515
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

312
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر روشهای آموزش بهداشت در ارتقای خودآزمایی پستان

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 48

چکیده

 زمینه و هدف: سرطان پستان, شایعترین سرطان در میان زنان است و از هر هفت زن, یک نفر در خطر ابتلا به سرطان پستان قرار دارد. تشخیص زودرس این بیماری در درمان آن بسیار موثر است. یکی از روشهای غربالگری سرطان پستان, خودآزمایی پستان  (Breast Self Examination: BSE)  است. با آموزش این روش ساده به زنان, آنان می توانند در 90% موارد توده های سرطانی را در پستان خود تشخیص دهند و بموقع درمان شوند. این مطالعه به منظور بررسی میزان تاثیر روشهای آموزشی بر آگاهی, نگرش و عملکرد نسبت به خود آزمایی پستان و مقایسه اثر این روشها انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی, 90 نفر از زنان بالای 40 سال مراجعه کننده به کلینیک شهید کلانتری تهران, در سه گروه 30 نفره مورد پژوهش قرار گرفتند که دو گروه از آنها به روش بحث گروهی و روش ترکیبی (فیلم, سخنرانی, و رو در رو) تحت آموزش  BSE قرار گرفتند و 30 نفر نیز به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل چهار قسمت مشخصات فردی, سوالات آگاهی, نگرش, عملکرد و یک فهرست کنترل مشاهده ای جهت انجام BSE بود. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمونهای آماری پارامتریک (آنالیز واریانس یک طرفه و تی زوج) و ناپارامتریک (ویلکاکسون, کروسکالوالیس, و خی دو) در سطح معنی داری P£0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد آموزش با هر دو روش بحث گروهی و ترکیبی, باعث بالا رفتن سطح آگاهی, نگرش و عملکرد زنان در مورد خودآزمایی پستان می شود (P=0.000)؛ همچنین آنالیز واریانس ها نشان داد که سطح آگاهی, نگرش و عملکرد در آزمون نهایی دو گروه تحت آموزش تفاوت معنی داری با گروه شاهد دارد (P=0.000) آزمون همبستگی ارتباط معنی داری را بین مشخصات فردی و KAP (آگاهی, نگرش, و عملکرد) زنان نشان نداد.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده, در مورد اثر آموزش بر سطح آگاهی, نگرش و عملکرد زنان نسبت به BSE, استفاده از هر نوع امکانات آموزشی اعم از آموزش فردی, گروهی, روشهای سمعی - بصری در مراکز بهداشتی, درمانی مفید می باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صادق نژاد، فاطمه، نیکنامی، شمس الدین، و غفاری، محتشم. (1387). مقایسه تاثیر روشهای آموزش بهداشت در ارتقای خودآزمایی پستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 15(4 (پیاپی 37))، 38-48. SID. https://sid.ir/paper/95379/fa

    Vancouver: کپی

    صادق نژاد فاطمه، نیکنامی شمس الدین، غفاری محتشم. مقایسه تاثیر روشهای آموزش بهداشت در ارتقای خودآزمایی پستان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1387؛15(4 (پیاپی 37)):38-48. Available from: https://sid.ir/paper/95379/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه صادق نژاد، شمس الدین نیکنامی، و محتشم غفاری، “مقایسه تاثیر روشهای آموزش بهداشت در ارتقای خودآزمایی پستان،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 15، no. 4 (پیاپی 37)، pp. 38–48، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95379/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button