مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,073
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

710
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 267

چکیده

 زمینه و هدف: کار ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ, ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨﺪﻩ ﺳﻼﻣﺘﻲ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲ ﮔﺮﺩد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر سازه های الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس در سال 1394 انجام شد.روش تحقیق: در این مطالعه نیمه تجربی تصادفی شاهددار, 45 ﻧﻔﺮ ﻛﺎرﮔﺮ در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﮔﺮوه ﻫﺎی آزمون و شاهد شرکت کردند. اطلاعات جمعیت شناختی و داده های مرتبط با سازه های الگوی رفتار سالم, قبل و 3 ماه بعد از مداخله, از طریق پرسشنامه الگوی رفتار سالم جمع آوری شد. برای سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه, از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده شد. مداخله آموزشی در قالب 4 جلسه 60 دقیقه ای و به روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرم افزار SPSS (ویرایش 16) شد و با استفاده از آزمون های آماری Chi-Square, Mann-Whitney, Fisher, Wilcoxon, Kruskal-Wallis, Paired t-test و t-test Independent, در سطح معنی داری P<0.05 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: قبل از آموزش, بین دو گروه از نظر متغیرهای جمعیت شناختی و متغیرهای اصلی پژوهش اختلاف معنی داری وجود نداشت؛ اما پس از آموزش, یافته ها نشان دهنده تغییر معنی دار میانگین امتیاز سازه های نگرش (P<0.001), اعتقادی (P<0.001), هنجاری (P<0.001), قصد رفتاری (P<0.001), آگاهی (P<0.001) و عوامل تسهیل کننده (P<0.001) در گروه آزمون بود.نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد مداخله آموزشی بر مبنای الگوی رفتار سالم قادر است نگرش, اعتقادات, هنجارها, قصد رفتاری, آگاهی و عوامل تسهیل کننده تبدیل قصد به رفتار را در کارگران معدن درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدیان شاهرودی، محمد، قلیان اول، مهدی، اسماعیلی، حبیب اله، طهرانی، هادی، شفیعی، محمدناصر، و محمدی، فائزه. (1395). مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 23(3)، 257-267. SID. https://sid.ir/paper/95593/fa

    Vancouver: کپی

    واحدیان شاهرودی محمد، قلیان اول مهدی، اسماعیلی حبیب اله، طهرانی هادی، شفیعی محمدناصر، محمدی فائزه. مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1395؛23(3):257-267. Available from: https://sid.ir/paper/95593/fa

    IEEE: کپی

    محمد واحدیان شاهرودی، مهدی قلیان اول، حبیب اله اسماعیلی، هادی طهرانی، محمدناصر شفیعی، و فائزه محمدی، “مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 23، no. 3، pp. 257–267، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95593/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button