مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

918
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

495
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزشیابی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر بیرجند در مورد بیماری ایدز (سال 1386)

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 49

چکیده

 زمینه و هدف: با توجه به اهمیت جوانان در گسترش و خطر ابتلا به ایدز و از آنجا که تنها ابزار کنترل بیماری آموزش می باشد, این مطالعه به منظور ارزیابی تاثیر برنامه آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر دبیرستان های متوسطه شهر بیرجند در ارتباط با ایدز طراحی گردید. روش تحقیق: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد, با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی بر روی 295 دانش آموز دختر دبیرستان های متوسطه شهر بیرجند انجام شد. پرسشنامه خودساخته بر اساس اهداف تهیه و روایی محتوایی توسط تعدادی از اعضای هیات علمی صاحب نظر تایید گردید. پرسشنامه در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از مداخله تکمیل شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS , در سطح معنی داری a=0.05 تجزیه و تحلیل شدند.  یافته ها: میانگین نمره آگاهی بعد از آموزش از 30.2±8.2 به (P<0.001) 36.8±6.4 و نمره نگرش از 53.1±6.5 به 57.2±6.8 افزایش یافت (P<0.001). آگاهی %20 از دانش آموز ان قبل از مداخله ضعیف, %42 متوسط و %38 خوب بود که بعد از مداخله به %3.4 ضعیف, %22.4 متوسط و %74.2 خوب افزایش یافت. نگرش %1.4 از دانش آموزان قبل از مداخله ضعیف, %85.8 متوسط و %12.8 خوب بود که بعد از مداخله ها به %0.7 ضعیف, %65.1 متوسط و %34.2 خوب تغییر پیدا کرد.نتیجه گیری: از آنجا که تاثیر آموزش بر ارتقای سطح آگاهی و نگرش دانش آموزان تایید گردید, اجرای برنامه های آموزش بهداشت به عنوان یک اولویت آموزشی در مدارس می بایست مورد توجه مسؤولین و مدیران بهداشتی و آموزشی کشور قرار گیرد.  

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریف زاده، غلامرضا، مودی، میترا، و زنده دل، ابوالفضل. (1389). ارزشیابی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر بیرجند در مورد بیماری ایدز (سال 1386). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، 17(1 (پیاپی 42))، 42-49. SID. https://sid.ir/paper/95812/fa

    Vancouver: کپی

    شریف زاده غلامرضا، مودی میترا، زنده دل ابوالفضل. ارزشیابی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر بیرجند در مورد بیماری ایدز (سال 1386). مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند[Internet]. 1389؛17(1 (پیاپی 42)):42-49. Available from: https://sid.ir/paper/95812/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا شریف زاده، میترا مودی، و ابوالفضل زنده دل، “ارزشیابی تاثیر آموزش بهداشت بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دبیرستان های دخترانه شهر بیرجند در مورد بیماری ایدز (سال 1386)،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، vol. 17، no. 1 (پیاپی 42)، pp. 42–49، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/95812/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا