مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

356
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ نقش میانجی معنی تحصیلی

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: پیشرفت تحصیلی فراگیران یکی از شاخص های مهم در ارزشیابی آموزشی است. وجود ویژگی هایی همچون کفایت اجتماعی و نیز معنی تحصیلی از نگاه دانش آموزان در این رابطه نقش تعیین کننده ای دارند. هدف این پژوهش پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ با نقش میانجی معنی تحصیلی بود. روش کار: این پژوهش به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تعداد 3015 نفر از دانش آموزان پسر پایه یازدهم مدارس ناحیه 2 شهر رشت در سال تحصیلی 99-1398 بود که از بین آن ها نمونه ای به تعداد 341 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها, از معدل ترم دوم دانش آموزان و پرسشنامه های کفایت اجتماعی فلنر, لیس و فیلیپس (1990) و نیز معنی تحصیلی هندرسون-گینک و اسمیت (2006) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادلات ساختاری با نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج حاصل از الگوسازی معادلات ساختاری نشان داد که اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی دار بود (001/0>P). اثر مستقیم کفایت اجتماعی بر متغیر معنی تحصیلی و اثر مستقیم معنی تحصیلی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی دار بود (001/0>P). اثر غیرمستقیم کفایت اجتماعی با میانجی گری معنی تحصیلی بر متغیر پیشرفت تحصیلی معنی دار بود (001/0>P). نتیجه گیری: بر اساس نتایج یافته های این پژوهش می توان نتیجه گیری کرد مدل ساختاری پژوهش با داده های گردآوری شده برازش داشت. بر همین اساس سیاستگزاران آموزش و پرورش برای تبیین رابطه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می توانند از متغیر کفایت اجتماعی با میانجی گری معنی تحصیلی استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خطیبی، مجید، کیانی، قمر، انتصارفومنی، غلامحسین، و احمدی، محمدسعید. (1400). پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ نقش میانجی معنی تحصیلی. آموزش پرستاری، 10(1 )، 25-34. SID. https://sid.ir/paper/961091/fa

    Vancouver: کپی

    خطیبی مجید، کیانی قمر، انتصارفومنی غلامحسین، احمدی محمدسعید. پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ نقش میانجی معنی تحصیلی. آموزش پرستاری[Internet]. 1400؛10(1 ):25-34. Available from: https://sid.ir/paper/961091/fa

    IEEE: کپی

    مجید خطیبی، قمر کیانی، غلامحسین انتصارفومنی، و محمدسعید احمدی، “پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس کفایت اجتماعی؛ نقش میانجی معنی تحصیلی،” آموزش پرستاری، vol. 10، no. 1 ، pp. 25–34، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961091/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button