مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

495
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سیر تحول شیوه های ارزیابی ترجمه به منظور ارائه مدلی ترکیبی

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 69

چکیده

 ارزیابی ترجمه عملی بس ظریف و پیچیده است و کارکرد بسزایی در فرایند آموزش ترجمه دارد به طوری که از یک سو بخشی از فرایند آموزش ترجمه و از سوی دیگر ابزاری برای نیل به اهداف آن محسوب می شود. اهمیت این امر در چند دهه اخیر موجب افزایش تحقیق و مطالعه و ارائه راهکارهای متعدد در این حوزه شده است. شیوه های مختلف ارزیابی که از ابزارهایی نظیر پیکره زبانی, متون موازی, شیوه های آزمون سازی و مشورت با کارشناسان حرفه ای بهره گرفته اند نیز بر اساس مدل های زبان شناسی و علوم میان رشته ای ارائه شده اند.سیر تحول این طرح ها به گونه ای بوده است که ارزیابی از ذهنیت گرایی به سمت عینیت گرایی حرکت کند تا نتایج بیش از پیش اثبات پذیر و ملموس گردند. واضح است که چنین حرکتی از ابعاد متعددی چالش برانگیز است. در این مقاله با بررسی سیر تحول شیوه های ارزیابی قدیم و جدید و کارکردها و کاستی های آنها در امر ارزیابی ترجمه تلاش شده است تا پیشرفت های این حوزه را در برآورد کردن معیارهای ارزیابی مطلوب (نظام مندی, جامعیت, اعتبار, پایایی و عینیت گرایی) نشان دهیم. در پایان مدلی ترکیبی مطابق معیارهای مذکور ارائه کرده ایم.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین زاده، سیروان، و مبارکی، محسن. (1390). بررسی سیر تحول شیوه های ارزیابی ترجمه به منظور ارائه مدلی ترکیبی. مطالعات ترجمه، 9(35)، 55-69. SID. https://sid.ir/paper/96224/fa

    Vancouver: کپی

    امین زاده سیروان، مبارکی محسن. بررسی سیر تحول شیوه های ارزیابی ترجمه به منظور ارائه مدلی ترکیبی. مطالعات ترجمه[Internet]. 1390؛9(35):55-69. Available from: https://sid.ir/paper/96224/fa

    IEEE: کپی

    سیروان امین زاده، و محسن مبارکی، “بررسی سیر تحول شیوه های ارزیابی ترجمه به منظور ارائه مدلی ترکیبی،” مطالعات ترجمه، vol. 9، no. 35، pp. 55–69، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96224/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button