مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

769
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

902
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی قصه درمانی و درمان روان نمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف: هدف پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی قصه درمانی و درمان روان نمایشگری بر خود توانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 48 نفر از دانش آموزان دختر پایه ششم با اختلال یادگیری خاص بود که در سال تحصیلی 97-96 شاغل به تحصیل بوده و توسط ﻣ ﻘ ﻴ ﺎ س ﻫ ﻮ ش وﻛ ﺴ ﻠ ﺮ ﻛ ﻮ دﻛ ﺎ ن و پرسش نامه مشکلات یادگیری کلورادو, تشخیص داده شده و اختلال آنها تأیید شده است. افراد نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه) قرار گرفتند. پس از تکمیل پرسش نامه خودتوانمندسازی اجتماعی و پرسش نامه ناگویی هیجانی, مداخله قصه درمانی برای گروه آزمایشی اول به صورت 10جلسه یک ساعت و نیمه و مداخله روان نمایشگری برای گروه آزمایشی دوم به صورت 8 جلسه 2 ساعته انجام شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که در گروه های آزمایشی تحت درمان با قصه درمانی و روان نمایشگری, میزان خودتوانمندساری اجتماعی و ناگویی هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد و با توجه به مقایسه تفاوت میانگین های دو گروه آزمایشی, در افزایش متغیر خودتوانمندسازی اجتماعی و در کاهش متغیر ناگویی هیجانی بیشترین تأثیر مربوط به قصه درمانی سپس روان نمایشگری است. نتیجه گیری: بر این اساس می توان نتیجه گرفت که قصه درمانی و روان نمایشگری می توانند به عنوان مداخلات تکمیلی در جهت کاهش و بهبود مشکلات روانشناختی دانش آموزان دختر دارای اختلال یادگیری خاص به کار گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علیمرادی، مهناز، قربان شیرودی، شهره، خلعتبری، جواد، و رحمانی، محمدعلی. (1398). مقایسه اثربخشی قصه درمانی و درمان روان نمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 19(1 )، 27-38. SID. https://sid.ir/paper/96305/fa

    Vancouver: کپی

    علیمرادی مهناز، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد، رحمانی محمدعلی. مقایسه اثربخشی قصه درمانی و درمان روان نمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1398؛19(1 ):27-38. Available from: https://sid.ir/paper/96305/fa

    IEEE: کپی

    مهناز علیمرادی، شهره قربان شیرودی، جواد خلعتبری، و محمدعلی رحمانی، “مقایسه اثربخشی قصه درمانی و درمان روان نمایشگری بر خودتوانمندسازی اجتماعی و ناگویی هیجانی دانش آموزان دختر با اختلال یادگیری خاص،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 19، no. 1 ، pp. 27–38، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96305/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button