مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,668
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,021
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه برخی مولفه های حافظه دانش آموزان نابینا و بینا

صفحات

 صفحه شروع 211 | صفحه پایان 224

چکیده

 هدف: تحقیق حاضر به منظور مقایسه برخی مولفه های حافظه دانش آموزان نابینا و بینا انجام شده است.روش: جامعه آماری این پژوهش همه دانش آموزان نابینا و همچنین دانش آموزان بینای 20-16 ساله مشغول به تحصیل در دبیرستان های استان اردبیل در سال تحصیلی 86-85 بوده است. 15 نفر از دانش آموزان نابینای پسر در گروه اصلی و 15 نفر از دانش آموزان بینا نیز در گروه مقایسه قرار گرفتند و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و چهار خرده آزمون کنترل ذهنی, حافظه منطقی, تکرار و به جلو و معکوس و تداعی کلمات مقیاس حافظه و کسلر به صورت انفرادی و در محل آموزشگاه بر روی آنها اجرا شد.یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که افراد نابینا در خرده آزمون های کنترل ذهنی, حافظه منطقی و تداعی کلمات, عملکرد بهتری نسبت به گروه بینا دارند. ولی در خرده آزمون تکرار رو به جلو و معکوس هیچ تفاوت معنی داری بین این دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: در مجموع یافته ها نشان دادند که افراد نابینا در مقایسه با افراد بینا, در تکالیفی که مستلزم مهارت های گوش دادن و تمرکز توجه است و به مقدار بیشتری به مهارت های اکتسابی نیاز دارد, توانایی زیادی نشان می دهند ولی توانایی های ذاتی مانند فراخنای حافظه کوتاه مدت این افراد, همانند افراد بیناست.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نریمانی، محمد، و بشرپور، سجاد. (1386). مقایسه برخی مولفه های حافظه دانش آموزان نابینا و بینا. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 7(2 (پیاپی 24))، 211-224. SID. https://sid.ir/paper/96315/fa

Vancouver: کپی

نریمانی محمد، بشرپور سجاد. مقایسه برخی مولفه های حافظه دانش آموزان نابینا و بینا. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1386؛7(2 (پیاپی 24)):211-224. Available from: https://sid.ir/paper/96315/fa

IEEE: کپی

محمد نریمانی، و سجاد بشرپور، “مقایسه برخی مولفه های حافظه دانش آموزان نابینا و بینا،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 7، no. 2 (پیاپی 24)، pp. 211–224، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96315/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button