مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,091
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,169
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه کارشناسان

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 204

چکیده

 هدف: هدف این تحقیق, بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی است. روش: روش این تحقیق, پیمایشی از نوع توصیفی است. جامعه آماری تحقیق 375 نفر از کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی است. 197 نفر, بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان, به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه با پایایی 0.90 بود. برای تحلیل داده ها از محاسبه فراوانی, درصد و آزمونهای خی دو و کروسکال - والیس استفاده شد. یافته ها: تحلیل دیدگاههای کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی استان مرکزی نشان می دهند که وضعیت تعریف و تدوین اهداف درس تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی بسیار نامطلوب (%68.6), وضعیت محتوای رسمی (%90.9) و غیررسمی (%39.6) این درس نامناسب, شیوه تدریس درس تربیت بدنی (%40.9), و دانش تخصصی معلمان تربیت بدنی (%34.3), نامناسب و نامطلوب است. همچنین, آنها میزان ساعات درس تربیت بدنی را با نیازهای دانش آموزان کم توان ذهنی متناسب و کافی نمی دانند (%59.4). مهم ترین راهکارهای اصلاحی برنامه درسی تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه کارشناسان, 1) تعریف و تدوین فلسفه و اهداف درس تربیت بدنی, 2) تدوین کتاب درسی, جزوه ها, و لوحهای آموزشی و کمک آموزشی تربیت بدنی, 3) به کارگیری نیروی متخصص تربیت بدنی استثنایی عنوان شده است. نتیجه گیری: تدوین و تعریف فلسفه, اهداف, و محتوای درس تربیت بدنی, به کارگیری نیروی انسانی متخصصِ تربیت بدنی استثنایی, و نظارت بر حسن اجرای این درس, مهم ترین پیشنهادهای این تحقیق هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خواجوی، داریوش، هاشمی مقدم، سیدشمس الدین، و خلجی، حسن. (1387). بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه کارشناسان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، 8(2 (پیاپی 28))، 187-204. SID. https://sid.ir/paper/96366/fa

    Vancouver: کپی

    خواجوی داریوش، هاشمی مقدم سیدشمس الدین، خلجی حسن. بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه کارشناسان. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)[Internet]. 1387؛8(2 (پیاپی 28)):187-204. Available from: https://sid.ir/paper/96366/fa

    IEEE: کپی

    داریوش خواجوی، سیدشمس الدین هاشمی مقدم، و حسن خلجی، “بررسی برنامه درسی تربیت بدنی دانش آموزان کم توان ذهنی از دیدگاه کارشناسان،” کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)، vol. 8، no. 2 (پیاپی 28)، pp. 187–204، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/96366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button