مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

414
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

241
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر تاب آوری بر فرسودگی شغلی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 100 | صفحه پایان 112

چکیده

 زمینه و هدف: فرسودگی شغلی, مشکلی جدی برای کارکنان پرستاری به شمار می آید که می تواند کیفیت مراقبت ارایه شده توسط آنان را تهدید نماید. هدف مطالعه حاضر, تعیین تاثیر آموزش تاب آوری بر فرسودگی شغلی پرستاران بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی, 96 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران به روش نمونه گیری در دسترس, شرکت نمودند و به شیوه غیرتصادفی در دو گروه آزمون و کنترل هر یک 48 نفر قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه, پیش آزمون گرفته شد. برنامه آموزشی تاب آوری طی کارگاه دو روزه, هر روز چهار ساعت برای گروه آزمون برگزار شد اما گروه کنترل برنامه ای دریافت نکردند. یک ماه پس از اتمام مداخله, از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. اطلاعات با استفاده از فرم مشخصات فردی و ابزار فرسودگی شغلی مسلش و جکسون گردآوری شد. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های کای دو, تی مستقل, تی زوجی و تست دقیق فیشر), انجام گردید. یافته ها: نتایج بیانگر وجود تفاوت معنی دار میان پرستاران دو گروه آزمون و کنترل در شدت و فراوانی ابعاد خستگی عاطفی (001/0=p و012/0= p), مسخ شخصیت (017/0=p و001/0= p) و موفقیت فردی (001/0=p و001/0= p), بود. نتیجه گیری کلی: بر اساس نتایج, آموزش تاب آوری بر بهبود شدت و فراوانی خستگی عاطفی, مسخ شخصیت و موفقیت فردی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه, تاثیرگذار بود. بنابراین, این مداخله می تواند به ارتقای تاب آوری و کاهش فرسودگی شغلی پرستاران و در نهایت بهبود عملکرد آنان منجر شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هزاوه، زینب، سیدفاطمی، نعیمه، مردانی حموله، مرجان، عباسی، زهرا، حقانی، شیما، و قلجه، مهناز. (1399). تاثیر آموزش مبتنی بر تاب آوری بر فرسودگی شغلی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران، 33(128 )، 100-112. SID. https://sid.ir/paper/967752/fa

    Vancouver: کپی

    هزاوه زینب، سیدفاطمی نعیمه، مردانی حموله مرجان، عباسی زهرا، حقانی شیما، قلجه مهناز. تاثیر آموزش مبتنی بر تاب آوری بر فرسودگی شغلی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1399؛33(128 ):100-112. Available from: https://sid.ir/paper/967752/fa

    IEEE: کپی

    زینب هزاوه، نعیمه سیدفاطمی، مرجان مردانی حموله، زهرا عباسی، شیما حقانی، و مهناز قلجه، “تاثیر آموزش مبتنی بر تاب آوری بر فرسودگی شغلی پرستاران: یک مطالعه نیمه تجربی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 33، no. 128 ، pp. 100–112، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967752/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button