مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

253
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی برنامه درمانی شناختی رفتاری ویژه نوجوانان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی بر تعامل آنها با والدینشان

صفحات

 صفحه شروع 2438 | صفحه پایان 2448

چکیده

 مقدمه: تحقیقات نشان داده است که رفتار مبتلایان به نقص توجه بیش فعالی (ADHD )بر عملکرد آنان در خانواده, مدرسه و اجتماع اثر سوء میگذارد و واکنش منفی اطرافیان را به دنبال دارد؛ بنابراین, هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه درمانی شناختی رفتاری ویژه نوجوانان مبتال به ADHD بر تعامل آنها با والدینشان بود. روش کار: روش پژوهش نیمه تجربی و طرح پژوهش پیش آزمون و پس آزمون, پیگیری با گروه های گواه و تجربی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان 12-18 ساله بود که در سال 98 به علت مشکوک بودن به ADHD به کلنیک تنفسی دوباره ارجاع داده شده بودند. 30 نفر از کسانی که نمره بالاتر از برش در آزمون CBCL را گرفته بودند به صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سیاهه رفتاری کودک(CBCL) پرسشنامه ارزیابی رابطه والد-فرزند فاین و همکاران (PCRS) بود. یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 و تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 0/05 تحلیل شدند. نتایج یافته های پژوهش نشان داد اختالف بین پیش آزمون و پس آزمون در هر دو گروه تجربی والد معنادار است (0/001>p). باتوجه به اختالف میانگین ها, نمرات از پیش آزمون تا پس آزمون کاهش یافته است. اختالف بین پیش آزمون و پیگیری هم معنادار است(0/001>p) ). ولی بین میانگین پس آزمون و پیگیری دو گروه تجربی تفاوت معناداری وجود ندارد(0/001

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    انزانی، گوهریسنا، حسن زاده، سعید، و ارجمندنیا، علی اکبر. (1399). اثربخشی برنامه درمانی شناختی رفتاری ویژه نوجوانان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی بر تعامل آنها با والدینشان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 63(3 )، 2438-2448. SID. https://sid.ir/paper/967777/fa

    Vancouver: کپی

    انزانی گوهریسنا، حسن زاده سعید، ارجمندنیا علی اکبر. اثربخشی برنامه درمانی شناختی رفتاری ویژه نوجوانان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی بر تعامل آنها با والدینشان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1399؛63(3 ):2438-2448. Available from: https://sid.ir/paper/967777/fa

    IEEE: کپی

    گوهریسنا انزانی، سعید حسن زاده، و علی اکبر ارجمندنیا، “اثربخشی برنامه درمانی شناختی رفتاری ویژه نوجوانان مبتلا به نقص توجه بیش فعالی بر تعامل آنها با والدینشان،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 63، no. 3 ، pp. 2438–2448، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/967777/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button