مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

94
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر استرس و افسردگی نوجوانان 14تا 18 ساله دارای لکنت: کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: لکنت نوعی اختلال ارتباطی در جریان روان و پیوسته گفتار است که با شدت های مختلف بروز می کند. این ناروانی ها می تواند تاثیرات منفی بر سلامت روانی فرد داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد (Acceptance and commitment therapy یا ACT) بر استرس و افسردگی نوجوانان دارای لکنت 14 تا 18 ساله شهرستان مبارکه انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده بود. از بین نوجوانان دارای لکنت مراجعه کننده به کلینیک های توان بخشی شهرستان مبارکه, 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها پس از انجام پیش آزمون, به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. مداخله در 8 جلسه انجام گردید. میزان استرس و افسردگی در گروه های تجربی و شاهد به وسیله پرسش نامه افسردگی, اضطراب و استرس (21-Depression, Anxiety and Stress Scale یا 21-DASS) قبل و پس از مداخله سنجیده شد. داده ها با استفاده از آزمون ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: روش ACT تاثیر معنی داری بر نمرات استرس (011/0 = P) و افسردگی (014/0 = P) داشت. نتیجه گیری: شیوه ACT می تواند منجر به کاهش استرس و افسردگی نوجوانان مبتلا به لکنت شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابایی، زهرا، و سعیدمنش، محسن. (1398). اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر استرس و افسردگی نوجوانان 14تا 18 ساله دارای لکنت: کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده. پژوهش در علوم توانبخشی، 15(5 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/968240/fa

    Vancouver: کپی

    بابایی زهرا، سعیدمنش محسن. اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر استرس و افسردگی نوجوانان 14تا 18 ساله دارای لکنت: کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده. پژوهش در علوم توانبخشی[Internet]. 1398؛15(5 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/968240/fa

    IEEE: کپی

    زهرا بابایی، و محسن سعیدمنش، “اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر استرس و افسردگی نوجوانان 14تا 18 ساله دارای لکنت: کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده،” پژوهش در علوم توانبخشی، vol. 15، no. 5 ، pp. 0–0، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/968240/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button