مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

214
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

136
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی ابعاد و مولفه های سبک رهبری تحول گرا در مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 303 | صفحه پایان 312

چکیده

 هدف: رهبران تحول گرا برای سازمان های خود یک چشم انداز پویا و فعال ایجاد می کنند. در نتیجه, هدف این پژوهش شناسایی ابعاد و مولفه های سبک رهبری تحول گرا در مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود. مواد و روش ها: در این مطالعه کیفی از میان خبرگان دانشگاهی حوزه مدیریت و متخصص در زمینه کیفیت خدمات آموزشی تعداد 15 نفر بر اساس اصل اشباع نظری و با روش نمونه گیری هدفدار به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده که روایی محتوایی آن با نظر خبرگان 83/0 و پایایی آنها با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 89/0 بدست آمد. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون در نرم افزار NVivo نسخه 10 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که سبک رهبری تحول گرا در مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی 8 بعد, 23 مولفه و 143 شاخص داشت. بعد شبکه روابط دارای دو مولفه تعاملات افقی در دانشگاه و تعاملات عمودی در دانشگاه, بعد ویژگی های رهبر دارای سه مولفه ویژگی های شخصیتی, شایستگی رهبر و اخلاق حرفه ای رهبران تغییر, بعد آماده سازی منابع دارای پنج مولفه وجود امکانات مناسب سخت افزاری, وجود امکانات مناسب نرم افزاری, وجود نظام یکپارچه آمار و اطلاعات, بهره مندی از منابع انسانی متخصص IT و توانمندسازی و آموزش, بعد بررسی وضعیت دارای دو مولفه برنامه ریزی و بررسی وضعیت تغییر و بررسی وضعیت موجود و مطلوب, بعد محرک های تغییر دارای دو مولفه ایجاد انگیزه تحول و حمایت و تشویق یادگیری, بعد مدیریت در زمان تغییر دارای دو مولفه مدیریت تعارض و مدیریت مشارکتی, بعد تشکیل تیم و حمایت ذینفعان دارای سه مولفه کسب حمایت سیاسی, تشکیل تیم خبرگان و اعتمادسازی و بعد اقدامات تغییر دارای چهار مولفه ساختار تغییر, عدالت در زمان تغییر, بررسی عملکرد و استراتژی تغییر بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این مطالعه, برای بهبود رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی می توان زمینه را برای بهبود و ارتقای ابعاد و مولفه های سبک رهبری تحول گرا فراهم کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیده مریم، مرادی، سعید، و شریفیان، لیلا. (1401). شناسایی ابعاد و مولفه های سبک رهبری تحول گرا در مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6(1 )، 303-312. SID. https://sid.ir/paper/992356/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیده مریم، مرادی سعید، شریفیان لیلا. شناسایی ابعاد و مولفه های سبک رهبری تحول گرا در مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1401؛6(1 ):303-312. Available from: https://sid.ir/paper/992356/fa

    IEEE: کپی

    سیده مریم موسوی، سعید مرادی، و لیلا شریفیان، “شناسایی ابعاد و مولفه های سبک رهبری تحول گرا در مدیران آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 6، no. 1 ، pp. 303–312، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/992356/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button