مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,686
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,198
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامه درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان

صفحات

 صفحه شروع 235 | صفحه پایان 260

چکیده

 این مقاله بخشی از یک پژوهش کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصیفی, تحلیلی به بررسی عنصر محتوا در برنامه درسی آموزش علوم ایران و چند کشور جهان پرداخته است. بدین منظور, اسناد و مدارک مربوط به این موضوع در کشورهای پیشرو در زمینه علوم و فناوری (کشورهای منتخب) گردآوری و به توصیف, تفسیر, هم جواری و مقایسه آن ها پرداخته شده تا نتایج پژوهش آماده شود. مقاله حاضر تلاش می نماید تا عنصر محتوا از برنامه درسی آموزش علوم ایران و کشورهای منتخب را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. با مقایسه نتایج مشخص شد که در کشورهای مورد مطالعه, محتوای انتخابی حول زمینه های چهارگانه علوم شامل فیزیک, شیمی, زیست شناسی و بهداشت و زمین شناسی است. به علاوه, محتوا در سه حیطه دانشی, مهارتی و نگرشی تدوین یافته اند, هر چند در زمینه میزان و نوع پرداختن به حیطه مهارتی و نگرشی تفاوت قابل ملاحظه ای بین کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد. مباحثی در مورد کسب سواد علمی فن آورانه, حل مساله, تفکر و مباحثی در مورد طبیعت, عمده ترین نکات برجسته محتوا است که در بین کشورهای مورد مطالعه مشترک می باشد. همچنین, نتایج به دست آمده شباهت های قابل ملاحظه ای را بین محتوای آموزش علوم در بین کشورهای مورد مطالعه و ایران نشان می دهد. این شباهت ها بیشتر در اسناد مکتوب برنامه درسی یا برنامه درسی قصد شده موجود می باشد. در این قسمت, برنامه ریزان درسی, برنامه های درسی علوم تعداد زیادی از کشورهای پیشرو در علم و فن آوری را بررسی نموده و نسبت به تدوین محتوا اقدام نموده اند و بنابراین, طبیعی است که حتی در برخی موارد محتوا کامل تر تدوین شده باشد. در عین حال, فاصله قابل ملاحظه ای بین آموزش علوم کشور ما با کشورهای مورد مطالعه وجود دارد که جای تامل دارد و شاید بتوان آن را ناشی از اجرای برنامه درسی دانست که در برنامه درسی کسب شده توسط دانش آموزان خود را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جعفری هرندی، رضا، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و لیاقت دار، محمد جواد. (1389). بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامه درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(1)، 235-260. SID. https://sid.ir/paper/99360/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری هرندی رضا، میرشاه جعفری سیدابراهیم، لیاقت دار محمد جواد. بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامه درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1389؛11(1):235-260. Available from: https://sid.ir/paper/99360/fa

    IEEE: کپی

    رضا جعفری هرندی، سیدابراهیم میرشاه جعفری، و محمد جواد لیاقت دار، “بررسی تطبیقی عنصر محتوا در برنامه درسی آموزش عمومی علوم ایران و چند کشور جهان،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 11، no. 1، pp. 235–260، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99360/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا