مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,714
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,078
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 66

چکیده

 این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با دو روش تطبیقی و توصیفی-تحلیلی به بررسی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان, پرداخته است. بدین منظور اسناد و مدارک مربوط به موضوع در کشورهای پیشرو و منتخب در زمینه علوم و فناوری گردآوری و بررسی شده تا نتایج پژوهش آماده شود. مقاله حاضر تلاش می نماید, مراحل مختلف سیر تحول آموزش علوم در جهان و عناصر اساسی هر مرحله شامل هدف ها, محتوا, روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.نتایج به دست آمده, پنج مرحله را در سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم از نیمه دوم قرن نوزدهم تاکنون, مشخص و معرفی نموده است. در مرحله اول از سال 1850 تا 1920, آموزش علوم صرفا به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای گذراندن امتحانات ورودی دانشگاه ها و ادامه تحصیلات بوده است. در مرحله دوم از سال 1920 تا 1957, آموزش علوم به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای انجام کارهای عملی و حل مسایل روزانه زندگی بود. در مرحله سوم از سال 1957 تا 1980, آموزش علوم به دنبال پرورش افراد از دوران کودکی و شناخت محیط و سازش خلاق با آن بوده است. در مرحله چهارم از سال 1980 تا 2000, به فرآیند پژوهش, حل مساله و طرح و توسعه مهارتهای تفکر در آموزش علوم اهمیت بیشتری داده شد. مفهوم «سواد علمی» مطرح شد. در مرحله پنجم از سال  2001به بعد, پرورش سواد علمی-فناورانه چند بعدی هدفی اساسی است. تقویت یادگیری مادام العمر نیز مد نظر است. نتایج به دست آمده از این پژوهش می تواند به برنامه ریزان, مولفان کتاب های درسی و معلمان و سایر علاقه مندان کمک نماید تا با دید وسیع تری نسبت به تدوین بهتر برنامه درسی, تغییر برنامه درسی و انتخاب مناسب تر اهداف, محتوا, روش های تدریس و شیوه های ارزشیابی اقدام نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جعفری هرندی، رضا، میرشاه جعفری، سیدابراهیم، و لیاقت دار، محمد جواد. (1387). بررسی تطبیقی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان. دانشور رفتار، 15(33 (ویژه مقالات علوم تربیتی 11))، 41-66. SID. https://sid.ir/paper/46277/fa

    Vancouver: کپی

    جعفری هرندی رضا، میرشاه جعفری سیدابراهیم، لیاقت دار محمد جواد. بررسی تطبیقی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان. دانشور رفتار[Internet]. 1387؛15(33 (ویژه مقالات علوم تربیتی 11)):41-66. Available from: https://sid.ir/paper/46277/fa

    IEEE: کپی

    رضا جعفری هرندی، سیدابراهیم میرشاه جعفری، و محمد جواد لیاقت دار، “بررسی تطبیقی سیر تحول برنامه درسی آموزش علوم در جهان،” دانشور رفتار، vol. 15، no. 33 (ویژه مقالات علوم تربیتی 11)، pp. 41–66، 1387، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/46277/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا