مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,695
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

978
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو، معلمان مراکز تربیت معلم تبریز

صفحات

 صفحه شروع 189 | صفحه پایان 210

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو معلمان انجام گرفت. طرح پژوهشی از نوع طرح های عاملی (عامل جنسیت با دو سطح و عامل کاربندی با دو سطح «روش باز اندیشی در عمل و روش سنتی») بود. آزمودنی ها را 93 نفر از دانشجویان مراکز تربیت معلم چهارگانه تبریز در دو گروه آزمایش (24 دختر و 22 پسر) و دو گروه شاهد (25 دختر و 22 پسر) تشکیل دادند. به منظور جمع آوری اطلاعات از دو ابزار آزمون تفکر انتقادی واتسون – گلیزر (فرم الف) با پنج مولفه (استنباط, تشخیص پیش فرض ها, استنتاج, تعبیر و تفسیر و ارزشیابی دلایل) و پرسشنامه آمادگی تفکر انتقادی کالیفرنیا با هشت مولفه (حقیقت جویی, گرایش به موقعیت مساله, اعتماد به قضاوت خود, تحلیلی بودن, کنترل خود, کنجکاوی ذهنی, عمل منظم و پختگی در قضاوت) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش های تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان دادکه روش باز اندیشی در عمل موجب رشد مهارت تفکر انتقادی (استنتاج قیاسی) و گرایش تفکر انتقادی (کنجکاوی ذهنی, عمل منظم و پختگی در قضاوت) دانشجو معلمان می شود. بین دانشجو معلمان دختر و پسر از نظر تاثیر باز اندیشی بر تفکر انتقادی تفاوتی وجود نداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بدری گرگری، رحیم، فتحی آذر، اسکندر، حسینی نسب، سیدداوود، و مقدم، محمد. (1389). تاثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو, معلمان مراکز تربیت معلم تبریز. مطالعات تربیتی و روان شناسی، 11(1)، 189-210. SID. https://sid.ir/paper/99366/fa

    Vancouver: کپی

    بدری گرگری رحیم، فتحی آذر اسکندر، حسینی نسب سیدداوود، مقدم محمد. تاثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو, معلمان مراکز تربیت معلم تبریز. مطالعات تربیتی و روان شناسی[Internet]. 1389؛11(1):189-210. Available from: https://sid.ir/paper/99366/fa

    IEEE: کپی

    رحیم بدری گرگری، اسکندر فتحی آذر، سیدداوود حسینی نسب، و محمد مقدم، “تاثیر بازاندیشی در عمل بر تفکر انتقادی دانشجو, معلمان مراکز تربیت معلم تبریز،” مطالعات تربیتی و روان شناسی، vol. 11، no. 1، pp. 189–210، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/99366/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button