مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

172
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساختار عاملی و اعتباریابی پرسش نامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 144 | صفحه پایان 153

چکیده

 زمینه و اهداف: اعتبار سنجی مقیاس درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی می تواند به شناسایی کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دچار اختلال یادگیری کمک کند. هدف از پژوهش حاضر, بررسی ساختار عاملی و اعتباریابی فرم الکترونیکی پرسش نامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی در دانش آموزان پسر دچار اختلال یادگیری بود. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع روان سنجی بود که با روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر دچار اختلال یادگیری شهرکرمان بود. تعداد نمونه ها بر اساس معیارهای روان سنجی به تعداد 100 نفر برای بخش روایی پیش بین و 430 نفر برای بخش روایی همگرایی تعیین شد. نمونه ها به وسیله نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. اطلاعات پژوهش به وسیله دو پرسش نامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی بریف (2000) و کارکردهای اجرایی نجاتی (1392) به صورت الکترونیکی با ارسال لینک پرسش نامه به تلفن همراه شرکت کنندگان جمع آوری شد. برای بررسی روایی مقیاس از روش های روایی محتوا, همگرا و تحلیل عوامل استفاده شد. پایایی مقیاس به وسیله روش های همسانی درونی و پایایی تصنیفی (دو نیمه کردن) بررسی شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد پرسش نامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی از هشت عامل تشکیل شده است و از ضریب پایایی به روش دو نیمه کردن 0/84 به دست آمد. تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم نیز مدل هشت عاملی را تایید کرد. این پرسش نامه به همراه پرسش نامه کارکردهای اجرایی نجاتی اجرا شد که با 86 گویه از پایایی و روایی مناسبی برخوردار بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سلیمی نوه، فاطمه، اندیشمند، ویدا، زین الدینی، زهرا، و سلطانی، امان اله. (1401). ساختار عاملی و اعتباریابی پرسش نامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. طب توانبخشی، 11(1 )، 144-153. SID. https://sid.ir/paper/996911/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمی نوه فاطمه، اندیشمند ویدا، زین الدینی زهرا، سلطانی امان اله. ساختار عاملی و اعتباریابی پرسش نامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری. طب توانبخشی[Internet]. 1401؛11(1 ):144-153. Available from: https://sid.ir/paper/996911/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه سلیمی نوه، ویدا اندیشمند، زهرا زین الدینی، و امان اله سلطانی، “ساختار عاملی و اعتباریابی پرسش نامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری،” طب توانبخشی، vol. 11، no. 1 ، pp. 144–153، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/996911/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button