مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,395
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,042
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف از پژوهش حاضر, تعیین اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا بود. روش مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اتیسم مراکز درمانی استان مرکزی شامل 46 کودک (8 دختر و 38 پسر) بود. از بین جامعه هدف 16 کودک پسر مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس بر اساس پرسشنامه سنجش دامنه طیف اتیسم (ASSQ) از مرکز درمانی انجمن خیریه اتیسم رضوان استان مرکزی به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایش (8 نفر) و کنترل (8 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. در ابتدا هر دو گروه توسط پرسشنامه درجه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (Bariff, 2000) مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 50 دقیقه ای در طول چهار هفته توان بخشی شناختی رایانه محور را دریافت کردند. در پایان, هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این پژوهش نشان داد که توان بخشی شناختی رایانه محور, موجب بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا می شود. از این رو, با استفاده از توان بخشی شناختی رایانه محور, می توان کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا را بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بدری بگه جان، سحر، محمدی فیض آبادی، عاطفه، شریفی درآمدی، پرویز، و فتح آبادی، روح اله. (1399). اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی، 11(1 )، 41-52. SID. https://sid.ir/paper/262493/fa

    Vancouver: کپی

    بدری بگه جان سحر، محمدی فیض آبادی عاطفه، شریفی درآمدی پرویز، فتح آبادی روح اله. اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا. توانمند سازی کودکان استثنایی[Internet]. 1399؛11(1 ):41-52. Available from: https://sid.ir/paper/262493/fa

    IEEE: کپی

    سحر بدری بگه جان، عاطفه محمدی فیض آبادی، پرویز شریفی درآمدی، و روح اله فتح آبادی، “اثربخشی توان بخشی شناختی رایانه محور بر کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال اتیسم با عملکرد بالا،” توانمند سازی کودکان استثنایی، vol. 11، no. 1 ، pp. 41–52، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/262493/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا