مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

136
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

75
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناسایی مولفه های سرمایه فکری معلمان: مطالعه ای با رویکرد پدیدار شناسانه

صفحات

 صفحه شروع 266 | صفحه پایان 277

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارایه مدلی برای شناسایی مولفه های سرمایه های فکری معلمان ابتدایی منتخب در استان قم انجام گرفت. موفقیت نظام آموزش و پرورش همانند سایر نظام های انسانی در گرو توجه متعادل به سرمایه های مادی و فکری می باشد. شناسایی دارایی های فکری به عنوان وجه پنهان و ناملموس در موفقیت سازمانی حایز اهمیت می باشد. بدین منظور و با توجه به ظرفیت شگرف رویکردهای کیفی و به ویژه روش پدیدار شناسی, از مصاحبه نیمه ساختارمند استفاده شد که در بیستمین مصاحبه با معلمان که به صورت هدفمند انتخاب شد, به حالت اشباع رسید و داده های حاصل با راهبرد کلایزی تحلیل شد. ضمنا فرایند اعتبار بخشی به داده ها با استفاده از بازبینی اعضاء, ممیزی بیرونی, چندسویه سازی و درگیری طولانی مدت پژوهشگر در فرایند تحقیق انجام شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که سرمایه های فکری معلمان بیش از آنکه معرف وضع موجود آنان باشد به وضع مطلوب اشاره دارد. سرمایه های فکری معلمان در 3 مضمون اصلی و تعدادی زیرمضمون شامل سرمایه های ارتباطی (ارتباط با عناصر درون و بیرون مدرسه), سرمایه ساختاری (ساختار مدیریتی, ساختار یاددهی-یادگیری, ساختار انگیزشی) و سرمایه های شخصیتی (رفتاری, کلامی-غیرکلامی) طبقه بندی شده است. در نهایت, با بکارگیری سرمایه های فکری احصاء شده می توان گامی رو به جلو برای جذب, آماده سازی و پیشرفت معلمان در دانشگاه های تربیت معلم برداشت نتایج پژوهش حاضر نشانگر آن است که مسئله سرمایه فکری معلمان از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده و گاه با تاثیرات معکوسی نیز همراه بوده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، الهام، شریفی راد، غلامرضا، و فضل الهی قمشی، سیف اله. (1400). شناسایی مولفه های سرمایه فکری معلمان: مطالعه ای با رویکرد پدیدار شناسانه. توسعه ی آموزش جندی شاپور، 12(ویژه نامه )، 266-277. SID. https://sid.ir/paper/999416/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی الهام، شریفی راد غلامرضا، فضل الهی قمشی سیف اله. شناسایی مولفه های سرمایه فکری معلمان: مطالعه ای با رویکرد پدیدار شناسانه. توسعه ی آموزش جندی شاپور[Internet]. 1400؛12(ویژه نامه ):266-277. Available from: https://sid.ir/paper/999416/fa

    IEEE: کپی

    الهام محمدی، غلامرضا شریفی راد، و سیف اله فضل الهی قمشی، “شناسایی مولفه های سرمایه فکری معلمان: مطالعه ای با رویکرد پدیدار شناسانه،” توسعه ی آموزش جندی شاپور، vol. 12، no. ویژه نامه ، pp. 266–277، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/999416/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button