یکی از مسائل قابل تأمّل در حوزه ی تعلیم و تربیت بررسی مسائل تربیتی در کتب ادبی است؛ که این کتاب ها، مفاهیم اخلاقی و تربیتی را از طریق داستان، ضرب المثل و دیگر مولّفه های ادبی به مخاطبان خویش انتقال داده اند. و کتاب کلیله و دمنه جز کتاب های است که در آن مولّفه های تربیتی به وضوح در کل آن مشهود است. و درباره ی مفاهیم تعلیم و تربیت در امثال این کتاب ها می توان گفت که: 1-بسیاری از تعالیم فرهنگ اسلامی –,ایرانی در علوم ادبی نهفته است و این کتاب ها بهترین گزینه در امر آموزش به ویژه فرهنگ ملّی به حساب می آیند. 2-رشد و تعالی تربیتی انسان و ایجاد مدینه ی فاضله و روحّیه ی نشاط و همبستگی سازمانی و بهبود خصایص انسانی به کمک علوم ادبی بهتر صورت خواهد گرفت. 3-آموزش و پرورش کودکان با ادبیات نمایشی و به کمک زبان حیوانات آسان-تر انجام خواهد گرفت. 4-زبان داستانی در واقع بهترین زبان و روشی غیر مستقیم و اثرگذار برای انتقال مفاهیم به متربیّان است. پایه های اصلی نظریه های تربیتی شامل 49 مفهوم با کدگذاری باز، و در قالب 16مولّفه با کدگذاری محوری به انجام رسیده است. این مقاله از پژوهش های بین رشته ای در حوزه ی تعلیم و تربیت است که به روش تحلیلی کیفی صورت پذیرفته است.