نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسنده: 

اسلامی محمود

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    48
  • دانلود: 

    26
چکیده: 

این تحقیق بیشتر روی نیاز های انسان که عاملی مهم و اصلی تمام رفتارهای آدمی در طول زندگی است صورت می گیرد لذا قبل ورود به بحث مقدمه ای در مورد نیاز های انسا ن مورد بحث و برسی قرار می گیرد. امروزه کشور ما با وضیعت بحرانی روبه رو ست که توصیف گوشهای از بحران های آن می تواند اهمیت این پژوهش را به گونه ای شایسته توجیه کند. اهدف این پژوهش عبارتند از شناخت نیاز های دانش آموزان پسر مقطع متو سطه، . آگاهی از تفاوت نیاز های های دانش آموزانی که مادر آن ها با سواد می با شند با دانش آموزانی که مادر آن ها با سواد نمی باشند، شناخت تا ثیر میزان تحصیلات مادر در چگو نگی تر بیت فرزندان، بهر گیری از نتایج این تحقیق توسط مدیران و والدین ومشاوران برای راهنمایی در جهت ارضاء نیاز های آن ها. در این پژوهش از روش تو صیفی –,کار بردی –,زمینه یابی استفاده شده است. با توجه به تایید فرض مبنی بر تفاوت بین نیاز روانی دانش آموزانی که مادران انها با سواد و بی سواد هستند. نتیجه می گیریم که بین دو گروه تفاوت مشاهده می شود. همچنین با توجه به رد فرض مبنی بر تفاوت بین نیازاجتمایی دانش آموزانی که مادران انها با سواد و بی سواد هستند. نتیجه می گیریم که بین دو گروه تفاوت مشاهده نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 48

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 26
نویسنده: 

هراتی زاده امین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    42
چکیده: 

تعلیم و تربیت از مهم ترین امور در هر جامعه ای می باشد و اکثر شهروندان و حکمرانان به اهمیت آن واقف هستند و می دانند این امر اگر کیفیت مطلب و کافی را نداشته باشند چه آسیب های بزرگی را در کوتاه مدت و درازمدت می تواند بزند. بنابراین طبق این گفته ها مشخص است که باید به آن توجه داده شود و توسعه و پیشرفت پیدا بکند. یکی از هم ترین کار ها برای پیشرفت تعلیم و تربیت معلم ها می باشند و معلم ها با انتخاب شیوه های نوین تدریس می توانند این راه را هموار کنند. یکی از این روش های مناسب روش دیالکتیکی ارسطو می باشد. پژوهش حاضر به بیان معانی دیالکتیک از دید فلاسفه و اندیشمندان مختلف پرداخته است و سپس روش دیالکتیکی ارسطو را شرح داده و در ادامه آن را با تدریس بسط داده است. نتیجه این است که این روش می تواند دانش آموزان را فعال به بار بیاورد و ذهن و قدرت تفکر شان را بهبود ببخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 42
نویسنده: 

رحیمی مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    136
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حرکات ایروبیک بر خلاقیت و پذیرش خود دانش آموزان مقطع دوم متوسطه انجام شد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی (طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل) است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دوم متوسطه شهر حاجی آباد در سال تحصیلی 1400-1401 بود. از دانش آموزانی که در باشگاه ورزشی پهلوان تختی شهر حاجی آباد عضویت داشتند، تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) منتسب شدند. روش اجرای مداخله آموزش حرکات ایروبیک نیز در طی 12 جلسه توسط پژوهشگر برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه خلاقیت عابدی (1992) و پرسش نامه پذیرش بی قید و شرط خود (چمبرلین و هاگا، 2001) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش حرکات ایروبیک بر افزایش خلاقیت و پذیرش خود دانش آموزان مؤثر بود. با توجه به نتیجه به دست آمده توجه به ورزش و به ویژه ایروبیک برای بهبود حالات روانشناختی دانش آموزان (خلاقیت و پذیرش خود) مهم و ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 136

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64
نویسنده: 

نظیف کار سحر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    25
چکیده: 

محرک های فردی، سازمانی و محیطی متعددی بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان اثر گذار است. یکی از مهم ترین عواملی که نقش مهمی در توانمندسازی روانشناختی کارکنان داشته و در زمره عوامل فردی دسته بندی می گردد، ویژگی های شخصیتی است که به عنوان ابعاد تفاوتهای فردی در تمایل نشان دادن الگوهای پایدار فکر، احساس و عمل تعریف می شود. مطالعه حاضر با احصای مدلهای مرتبط با شخصیت و توانمندسازی روانشناختی و با استفاده از مدل 5 عاملی شخصیت «NEO-FFI» کاستا و مک گری (1989) و مدل توانمندسازی روانشناختی وتن و کمرون (1998) به بررسی دیدگاه های دو سطح مدیران و کارکنان در مورد رابطه متغیرهای فردی و شخصیتی با توانمندسازی کارکنان در سازمان اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ پرداخته است. در این مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و با انجام آزمون های آماری مناسب، همچون آزمون همبستگی پیرسون و آزمون t دو نمونه ای مستقل، تجزیه تحلیل اطلاعات صورت پذیرفت و ارتباط معناداری متغیرها از منظر مدیران و کارکنان سازمان مورد مطالعه و سنجش قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که ارتباط مستقیمی بین تفاوتهای فردی و شخصیتی کارکنان با توانمندسازی آنها از دیدگاه مدیران و خود کارکنان وجود دارد و مدیران با شناسایی ویژگی های شخصیتی کارکنان خود، به نحو بهتر و مؤثرتری می توانند در توانمندسازی کارکنان خود نقش داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 49

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25
نویسنده: 

ایمانی الهام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    153
  • دانلود: 

    91
چکیده: 

مشاغل خانگی آن دسته از مشاغلند که یک یا چند نفر از اعضای خانواده در محیطی غیر سازمانی، فعالیت های مدیریتی و مالی آنها را به عهده داشته و درآمد حاصل از آن، اقتصاد خانواده را ایجاد یا توسعه می بخشد و این توسعه در خانه ها، به سمت ایجاد پایداری در رشد اقتصاد جامعه پیش می رود. سهمی از این مشاغل از آنِ بانوان است. در این پژوهش گردآوری داده ها به صورت اسنادی-کتابخانه ای و روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی بود. پرسش اساسی ما این بود که نقش مشاغل خانگی بانوان در اقتصاد جامعه چیست؟ بنابراین مشاغل خانگی زنان را با نگاهی به دیدگاه اندیشمندان و پژوهشگران اقتصادی بررسی نمودیم. در ابتدا تعاریف و یافته ها را در رابطه با مشاغل زنان از منابع معتبر گردآوری کردیم. مصادیق مختلف استخراج شد و برخی نتایج موثر در رشد توسعه پایدار شناسایی گشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 153

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 91
نویسنده: 

هراتی زاده امین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    140
  • دانلود: 

    33
چکیده: 

در قرآن کریم از مکان سدی که ذوالقرنین ساخته یاد نشده است و تنها ویژگی سرزمینی آن بیان شده است. کنجکاوی دانشی مسلمانان درباره برگماردن اماکن تاریخی، که نشانه های آن در قرآن مجید آمده است، در سرچشمه های تاریخ ثبت و ضبط شده است. پژوهش حاضر به روش مروری کتابخانه ای انجام شده است که هدف از آن مقایسه نظر علامه طباطبایی و آیت الله مکارم شیرازی پیرامون شخصیت ذوالقرنین بود. نتایج پژوهش نشان میدهد که به گفته مفسر بزرگ قرآن کریم، علامه طباطبایی، آنچه نظریه ذوالقرنین بودن کوروش را تأیید می کند اوصاف اخلاقی است که در تاریخ برای کوروش نوشته اند. کوروش بزرگ، هم طبق تاریخ و هم عهد عتیق و هم نگر مورخان دیرین، پادشاهی با مروت و جوانمرد و با سخاوت و کریم بوده اند؛ چنانکه از تاریخ زندگی او و برخوردش با یاغیان و جبارانی که با او می جنگیدند یا او با ایشان جنگیده است نیز مبین آن است و با زاب های(صفات) یادشده از ذوالقرنین در قرآن کریم مطابقت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 140

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 33
نویسنده: 

خان زاد زینب

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    660
  • دانلود: 

    459
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی نقش اعتماد به نفس در پیشرفت تحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه دخترانه پردیس نسیبه تهران است. روش این پژوهش توصیفی و از نظر هدف کاربردی میباشد. در این مطالعه توصیفی مقطعی تعداد 50 نفر از دانشجویان دانشگاه دخترانه پردیس نسیبه تهران با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای انجام این مطالعه از دو ابزار سنجش میزان اعتماد به نفس و عملکرد استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده با نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته شده اند. برای تجزیه نیز از یک پرسشنامه58 سئوالی که دارای دو حالت بلی، خیر است، استفاده شد. نتایج نشان داد که: دانشجویان میزان نشاط پایینی داشتند. میزان نشاط آن ها در حد معنی داری می باشدو می توانگفت میزان اعتمادبه نفس شان در عملکرد تحصیلی شان رابطه معناداری دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 459
نویسنده: 

شانه ای فتانه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    190
  • دانلود: 

    84
چکیده: 

این مطالعه با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل حیاتی موفقیت در پروژه های انتقال فناوری انجام شده است. از آنجا که استفاده از نوآوری های تکنولوژی محور مهمترین راهبرد دستیابی به اقتصاد پویا و خلق ثروت، توانایی و دانایی برای بنگاه ها، صاحبان کسب و کار در سطح وسیع تر کشورها بوده و انتقال تکنولوژی های نوین از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته مسیر رشد و توسعه دراز مدت را برای این کشورها فراهم می آورد، لذا شناسایی عوامل دخیل و اثرگذار بر موفقیت انتقال تکنولوژی به عنوان زیربنای مدیریت صحیح و برنامه ریزی و سیاست گذاری در این حوزه بسیار حائز اهمیت می باشد. برای دستیابی به این هدف محقق پس از مطالعه عمیق مبانی نظری موجود و دریافت نظرات صاحبنظران و خبرگان حاضر در شرکت مپنا با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی AHP به طبقه بندی و الویت بندی این عوامل پرداخت. یافته های پژوهش حاکی از آن است که سه دسته عوامل فردی، سازمانی و برون سازمانی بر موفقیت انتقال تکنولوژی در شرکت مپنا اثرگذار هستند. در مدل سلسله مراتبی پژوهش عوامل سازمانی با زیر معیارهایی همچون بودجه تحقیقاتی مناسب، مشارکت شرکت های دانش بنیان وبزرگ داخلی، ارایه خدمات فنی و پشتیبانی مناسب (خدمات پس از فروش، تامین قطعات یدکی، ارتقا و تعمیرات)، همکاری با جامعه دانشگاهی و مراکز علمی-پژوهشی، وجود زیرساخت های سازمانی مناسب همچون (ظرفیتهای صنعتی، تجهیزات و آزمایشگاه های اندازه گیری و داده برداری پیشرفته-کنترل کیفی و تست) به عنوان رتبه اول و عوامل فردی با زیر معیارهای مدیران با تجربه و حمایتگر، دانش و تخصص نیروی انسانی و رضایت وامنیت شغلی کارکنان، اموزش تخصصی کارمندان و بهره برداران در سایت به عنوان رتبه دوم و عوامل برون سازمانی با زیر معیارهایی همچون سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی، قوانین مرتبط و حمایت های دولتی، وجود روابط بین المللی با ثبات و امن، سرمایه گذاری مشترک خارجی رتبه سوم در رتبه بندی عوامل موثر بر موفقیت انتقال تکنولوژی در شرکت مپنا شناسایی و رتبه بندی شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 84
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    273
  • دانلود: 

    155
چکیده: 

هدف و زمینه ی پژوهش و نحوه ی اجرا: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین سبک های فرزندپروری مادران با اهمال کاری و جرات ورزی دختران 8 تا 12 سال شهر ساری انجام پذیرفت. به همین منظور 372 دانش آموز از مدارس ابتدایی این شهر با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات مادران دانش آموزان، پرسشنامه فرزندپروری بامریند (1991) و دانش آموزان پرسشنامه های اهمال کاری سولومون (1984) و جرات ورزی گمبریل و ریچی (1975) را پاسخ دادند. یافته ها: نتایج نشان داد بین سبک فرزند پروری مقتدرانه مادران و اهمال کاری دختران رابطه منفی معنادار و بین سبک های سلطه طلبانه و سهل گیرانه مادران با اهمال کاری دختران رابطه مثبت معناداری وجود دارد. از سوی دیگر بین سبک فرزندپروری مقتدرانه مادران با جرات ورزی دختران رابطه مثبت معنادار و بین سبک های سلطه طلبانه و سهل گیرانه با جرات ورزی فرزندان رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: هرچه سبک فرزندپروری مادران به سمت مقتدرانه تمایل بیشتری داشته باشد، میزان اهمال کاری دختران کاهش و جرات ورزی آنها افزایش می یابد. و هرچه سبک فرزندپروری مادران به سمت سلطه طلبی یا سهل گیری بیشتر برود، میزان اهمال کاری دختران افزایش و جرات ورزی آنها کاهش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 273

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 155
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    96
  • دانلود: 

    57
چکیده: 

بررسی اهمیت خصیصه های رنگ در اعتمادسازی برند وکاربرد آن در پوشاک، حکومتی در راستای موفقیت، داشتن مشتریان وفادار و مزیت رقابتی مهم برای برندهای لوکس به شمار می آید؛ رنگ، یکی از بنیادی ترین اجزای هرمحصول، که احساس آن از طریق چشم و درک آن از طریق مغز اتفاق می افتد، و بی واسطه و قدرتمند تجربه می شود. رنگ ها یک ارتباط بدون کلام بین محصول و بازارقرار می گیرند و همچون موهبتی شگفت انگیز و شکوهمند عمل می کنند، به زندگی انسان احساس سرزندگی می بخشند، بنابراین در طراحی و رنگ بندی محصولاتی همچون پوشاک، باید سلیقه ها، نیازها، توانایی، نژاد، فرهنگ و ویژگی های مشتریان را براساس ترجیحات، حافظه وخصیصه های رنگی، مد نظر قرار داد، تا بتوان عملکرد بهتری در فروش محصولات شرکت در بازارهای جدید فراهم ساخت. داده ها براساس روش کتابخانه ای، از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی می باشد؛ برای جمع آوری اطلاعات مربوط به پیشینه تحقیق ازروش کتابخانه ای و در خصوص جمع آوری اطلاعات برای تأیید یا رد فرضیات پژوهش، روش پژوهشی کیفی مورد استفاده قرارگرفته است. در این مقاله، کاربرد رنگهای اولیه، مکمل، گرم، سرد، خنثی، متضاد و لطیف به گونه و غیره بر جذابیت رنگی پوشاک برند، باتوجه به ویژگی های خاص و منحصر به فرد آن ازجمله فام، درخشندگی و روشنی، شدت یا خلوص رنگ ها که درسطوح مختلف بسته به چگونگی جایگاه آن دیده می شود و اثرهای قابل توجهی بر اعتماد ورفتار مشتریان برند جایگاه مهمی را ایفا می نماید، مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 96

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 57
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    142
  • دانلود: 

    84
چکیده: 

مناطق آزاد، محدوده ای از قلمرو اصلی کشور است که از قوانین کشور مستثنی و مقررات خاصی برآنها اعمال می شود. در ایران این مناطق به دلیل دسترسی به آب های آزاد موقعیت استراتژیک خوبی دارند ولی بنا به دلیل نبود مدیریت صحیح و تغییرات و نوسانات ارزی در 40سال اخیر آنطور که باید در موجب پیشرفت کشور نشده است. مناطق آزاد توسط مقام صلاحیتدار اداره می شوند. ایران دارای نه منطقه آزاد فعال شامل کیش، چابهار، انزلی و. . . است. کیش اولین منطقه آزاد ایران درسال 1356 پیش از انقلاب و در تاریخ هفتم بهمن ماه 1369 هیات وزیران، جزیره قشم، و در هیجدهم اردیبهشت ماه 1370 محدوده ای از خلیج چابهار (اراضی شرق اسکله شهید کلانتری) را به عنوان منطقه آزاد تجاری پس از انقلاب انتخاب کردند. مناطق آزاد از مالیات معاف اند و برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی باید قوانین و مدیریت صحیح این مناطق در اولویت های سیاست مدیریتی دولت باشد تا از این راه توسعه صادرات غیرنفتی، ورود به بازار جهانی، واردات ارزان، توسعه فناوری و ایجاد اشتغال که از اهداف ایجاد این مناطق است بهره مند شویم. از تهدیدات کارگران و تولیدکنندگان مناطق آزاد می توان به حقوق حداقلی، قاچاق بی رویه، استخدام کارگران خارجی، قرارداد های کوتاه مدت و. . . اشاره کرد. در حال حاضر به دلیل وجود گمرک و نبود ابزارهای کنترلی لازم، مناطق آزاد به صورت یک پایگاه قاچاق کالا به داخل کشور تبدیل شده اند. عوامل موفقیت مناطق آزاد موقعیت جغرافیایی مناسب و هماهنگی اهداف این مناطق با سایر مناطق داخلی جهت پیشرفت اقتصادی کشور است. هدف این مقاله روند تاریخی ایجاد مناطق آزاد، مزایا و معایب، عوامل تهدید آفرین و دلایل عقب ماندگی نسبی این مناطق درمقابل مناطق آزاد تجاری پیشرفته جهان است. روش مقاله جمع آوری اطلاعات و کتابخانه ای است. یافته ها نشان می دهد مناطق آزاد معاف از مالیات و برای خروج از تک محصولی بودن و ورود به بازار جهانی است اما دولت ایران با توجه به نقص در مدیریت به اهداف کامل در این زمینه نرسیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 142

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 84
نویسنده: 

صادقی حدیثه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    316
  • دانلود: 

    174
چکیده: 

زمینه و هدف: تنظیم هیجان و شفقت با خود، دو مهارت مهم در ارتباطات اجتماعی هستند و می توانند در بهبود روابط خانوادگی نیز مؤثر باشند. در نوجوانان دارای مشکلات خانوادگی، این دو مهارت ممکن است کمترین حد خود را نشان دهند و برای حل مشکلات خانوادگی و بهبود روابط می توان از راهکارهایی برای تقویت این دو مهارت استفاده کرد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود جامعه مورد پژوهش شامل دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم و ششم مقطع ابتدایی و کلاس هفتم، هشتم و نهم مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال 1401-1402 بودند که دارای تجربه طلاق و مرگ والدین، مشکلت عاطفی و اقتصادی خانواده، بودند و یا برخی از این عوامل فشار زا را تجربه کرده بودند. حجم نمونه با توجه به این که حداقل حجم لازم در تحقیقات تعداد 50 نفر دانش آموز به عنوان با روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس انتخاب شدند که شامل 27نفر دانش آموز دختر و 27 پسر، بودند. ملاک ورود به نمونه شامل داشتن کسب رضایت والدین و توانایی پاسخ به پرسش نامه بود. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از پرسشنامه شفقت خود و پرسشنامه اندازه گیری راهبردهای تنظیم هیجان. از طریق نرم افزار آماریspss_22 از طرق روش آمار توصیفی و استنباطی بدست آمده و با استفاده از روش آماریt مستقل نشان می دهد که بین شفقت با خود 166/. وتنظیم هیجان 73/. رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد با استفاده از خرده مقیاس های پژوهش و فرضیات فرعی پژوهش میانگین و انحراف استاندارد و خطای انحراف معیار استفاده شد. نتیجه گیری: هدف از پژوهش حاضر مقایسه رابطه تنظیم هیجان و شفقت با خود در نوجوانان دارای مشکلات خانوادگی بوده است. که بر روی جامعه آماری 50 نفر(27دختر، 23 پسر)اجرا شده است. یافته های حاصل از تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری از طرق روش آمار توصیفی و استنباطی به دست آمده است. نشان می دهد که بین شفقت وتنظیم هیجان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد، همچنین قابل ذکر است در خرده مقیاس حاصل در تنظیم هیجان با شفقت رابطه مستقیم دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 316

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 174
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    60
چکیده: 

اهداف از انجام این پژوهش راهکارهایی برای ارتقای صلاحیت های شغلی معاونین پرورشی می باشد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری بر مبنای محورهای فعالیت معاونین پرورشی و روش نمونه گیری از نوع سرشماری می باشد. ابزار جمع آوری 38 این تحقیق شامل داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی پرسشنامه ها مورد تائید اساتید حوزه مدیریت آموزشی قرار گرفت و برای محاسبه پایائی از ضریب آلفا کرونباخ استفاده شد. پایائی پرسشنامه در حیطه ی دانش92/0، در حیطه ی مهارت 98/0در حیطه نگرش 98/0 بدست آمد. و از آزمون بارتلت برای تعیین کفایت نمونه گیری در تحلیل عاملی استفاده شد. در هرسه حیطه ضریب کفایت حجم نمونه بالای 6/0 بدست آمد وجهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از آزمون بارتلت و از روش تحلیل اکتشافی و ماتریس همبستگی استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که به ترتیب نگر ش، سپس مهارت و در نهایت دانش در بین معاونین پرورشی نسبت به محورهای تعالی مدیریت مدرسه نقش تعیین کننده دارد و متغیرهای اثرگذار و دارای بار علمی بالا عبارتنداز: فعالیت های مکمل و فوق برنامه پرورشی، استقرار نظام یاددهی-یادگیری، تدوین برنامه عمل، خلاقیت، و سلامت و تربیت بدنی. اقزایش کیفیت برنامه های پرورشی در مدارس مستلزم ارتقای صلاحیت های شغلی معاونین پرورشی مدارس می باشد. بر اساس یافته های تحقیق حاضر شایسته است دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت در جهت توانمندسازی معاونین پرورشی مدارس به دیدگاه آنان در خصوص ارتقای شایستگی های شغلی توجه ویژه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 60
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    68
  • دانلود: 

    31
چکیده: 

این مطالعه کمک ارزشمندی به ادبیات موجود در مورد افشای ریسک شرکتی در اقتصادهای نوظهور می کند. اکثریت قریب به اتفاق ادبیات افشای ریسک شرکتی قبلی بر زمینه کشورهای توسعه یافته تأکید داشته است. این مطالعه با اتخاذ یک رویکرد کمی برای جمع آوری و تجزیه وتحلیل مجموعه های داده با استفاده از نمونه ای از شرکت های مالی فهرست شده است که تجزیه وتحلیل دقیقی از شیوه های افشای ریسک شرکتی انجام می دهد. اندازه گیری گزارش دهی ریسک بنابراین بر اساس یک تکنیک تحلیل محتوای دستی است، مدل های تحلیل رگرسیون برای شناسایی عوامل مؤثر برگزارشده ی ریسک استفاده می شوند و ارزش شرکت ها در بازار سهام با استفاده از مدل ارزش گذاری کیو توبین اندازه گیری شد. تحلیل رگرسیون برای بررسی تأثیر، در صورت وجود، گزارش ریسک بر ارزش شرکت های نمونه استفاده می شود. داده های جمع آوری شده نشان می دهد که میانگین سطح افشای ریسک شرکتی در بین تمامی نمونه ها 17 درصد است. نتیجه بررسی تأثیر مکانیسم های حاکمیت شرکتی بر افشای ریسک نشان می دهد که از بین ویژگی های مرتبط با هیئت مدیره، اندازه هیئت مدیره و مدیران مستقل به میزان معنی داری ازنظر آماری رابطه منفی دارند. نوع حسابرس در سطح 1% ازنظر آماری مثبت معنادار است و مالکیت دولتی به میزان معنی داری در سطح 1% با افشای ریسک شرکتی ارتباط منفی دارد. نتیجه بررسی تأثیر افشای ریسک شرکتی بر ارزش شرکت نشان می دهد که رابطه بین افشای ریسک شرکتی و ارزش شرکت (که توسط کیوتوبین اندازه گیری می شود) ازنظر آماری منفی معنی دار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 68

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 31
نویسنده: 

نیازی یحیی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    67
چکیده: 

پژوهش پیش رو با هدف بررسی رفتار ناامید کننده کارکنان در سازمان ها و علل به وجود آمدن این رفتار و همچنین راه جل هایی برای جلوگیری از ناامیدی سازمانی انجام پذیرفته است. ناامیدی باید در سطح پیشگیری یا در مراحل اولیه و قبل از بدتر شدن آن کنترل شود. وجود رفتارهای انحرافی در صورتی که سازنده نباشند ممکن است هزینه های زیادی را بر سازمان ها تحمیل کنند، بنابراین باید ناامیدی را جدی گرفت و با استفاده از راه حل های ارائه شده رفتار سازنده را جایگزین کرد. هر سازمانی باید برای رسیدگی به ناامیدی های کارکنان از طریق برخورد مناسب با آن ها ابتکار عمل کند. ناامیدی باید در سطح پیشگیری یا در مراحل اولیه سطح پس از ناامیدی قبل از بدتر شدن آن کنترل شود. ناامیدی کارکنان نه تنها زندگی سالم افراد را کاهش می دهد، بلکه باعث کاهش رشد درآمد شرکت، کاهش رشد اقتصادی یک کشور و ایجاد یک سناریوی به هم ریخته در دنیای تجارت جهانی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 67
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    126
  • دانلود: 

    50
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر کاهش نشانه های افسردگی زوج های آشفته مراجعه کننده به مرکز مشاوره شهر اهواز بوده است. طرح پژوهشی این مطالعه، تجربی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه زوج های آشفته مراجعه کننده به مراکز مشاوره وابسته به ادارات آموزش و پرورش شهر اهواز طی 6 ماهه دوم سال 1399 میباشد. نمونه آماری این مطالعه را 30 زوج (شامل 15 زوج در گروه آزمایش و 15 زوج در گروه کنترل ) از جامعه مذکور تشکیل داده که با بهره گیری از روش نمونه گیری هدفمند از بین مراجعه کنندگان انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه افسردگی بک (1963)، استفاده شده است و به منظور تجزیه و تحلیل داده های حاصل از اجرای پژوهش، روش های آمار توصیفی نظیر میانگین، انحراف معیار، درصد، و روش های آمار استنباطی نظیر تحلیل کوواریانس چندمتغیری و تک متغیری به کار گرفته شد. یافته های حاصله از این مطالعه نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از لحاظ متغیر وابسته تفاوت معنی داری وجود دارد. از این مطالعه میتوان نتیجه گرفت، زوج درمانی مبتنی بر رویکرد هیجان مدار موجب کاهش افسردگی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده و میتوان از آن به عنوان یک رویکرد درمانی موثر در بهبود روابط زناشویی استفاده نمود. همچنین نتایج این یافته ها در مرحله پیگیری 5/1 ماهه نیز تداوم داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 50
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    89
  • دانلود: 

    56
چکیده: 

اسپینوزا فیلسوف معروف اروپا در دوره جدید در بخش اول از مهم ترین کتاب خود، یعنی «اخلاق» نسبتا به تفصیل درباره خدا سخن گفته است. او خدا را جوهر می نامد که دارای صفات نامتناهی است و طبیعت عبارت از حالات صفات نامتناهی اوست. بنابراین جوهر، صفت و حالت سه عنصر اصلی واقعیت در نظر اسپینوزاست. مهم ترین مسئله در فلسفه اسپینوزا نظر اوست درباره تعالی یا عدم تعالی خدا از طبیعت. به بیان دیگر این مسئله که طبیعت که مجموعه نظام حالات خداست همان خداست یا نه، خدا علاوه بر ظهور در حالات، حقیقتی است متعالی از آنها. به عبارت سوم آیا اسپینوزا معتقد به «همه خدایی» است که بر اساس آن خدا همان کل طبیعت است که هر شییی جزیی از آن را تشکیل می دهد یا نه، او برای خدا وجودی متعالی از طبیعت هم قایل است؟ در این مقاله با استناد به متن سخن اسپینوزا، «همه خدایی» بودن او نفی شده و همچنین اثبات شده است که برهان او بر وجود خدا همان برهان وجودی آنسلم نه بلکه برهان صدیقین است که بر پایه آن خدا وجود صرف و بنابراین واجب الوجود است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 89

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 56
نویسنده: 

شاکرمی سعدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    764
  • دانلود: 

    406
چکیده: 

شخصیت سازی در نوجوانان از دوران کودکی شروع می شود و در طول زندگی ادامه می یابد. شخصیت سازی در نوجوانان با رشد روانی-اجتماعی همراه است و بسیار مهم است، زیرا شالوده ای قوی برای شخصیت آنها خواهد بود. هدف از این مطالعه، آزمایش تجربی تأثیر فرزندپروری بر شخصیت سازی در نوجوانان است. 312 نوجوان در این مطالعه شرکت داشتند. روش نمونه گیری مورد استفاده، نمونه گیری تصادفی خوشه ای است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش در قالب دو مقیاس شخصیت سازی و مقیاس والدین می باشد. مقیاس شخصیت سازی جوانان شامل سه شاخص است: صلح، احترام به تفاوت و آگاهی. مقیاس فرزندپروری از سه شاخص تشکیل شده است: همکاری والدین، تحمل فرزند و صمیمیت. نتایج نشان دهنده تاثیر والدین بر شخصیت سازی در نوجوانان است. با درک این موضوع که تأثیر فرزندپروری بر شکل گیری شخصیت در نوجوانان کمتر حیاتی است، در شکل گیری شخصیت در نوجوانان باید به عوامل دیگری از جمله مدارس و جوامع نیز توجه کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 764

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 406
نویسنده: 

گواه فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    374
  • دانلود: 

    182
چکیده: 

سؤال مطالعه حاضر این بود که آیا رابطه استقلال کودکان در سنین نوجوانی با خلاقیت و خودپنداره کودکان رابطه دارد؟ ، در این پژوهش والدین کودکان دبستانی از نظر شیوههای فرزندپروری مورد بررسی قرار نگرفتند. این مولفه ها برای موفقیت دانش آموزان وکودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تلاش برای بررسی تأثیر شیوه های فرزندپروری بر نتایج کودک پیچیده است زیرا طیف گسترده رفتارهای والدین و طیف گسترده ای از نتایج رفتاری کودک وجود دارد اطلاعات این مطالعه از طریق خود گزارش دهی کودکان بدست آمده، لذا ممکن است اطلاعات بدست آمده بصورت کاملا واقعی نباشد. روش پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و از لحاظ جمع آوری داده ها با توجه به بررسی رابطه بین متغیرها از نوع توصیفی به روش همبستگی است. مطالعه ی حاضر بر روی جمعیت دانش آموزان 9 الی 16 ساله ی شهر تهران، روی جامعه آماری 30 نفر (15 دختر-15 پسر) در سال تحصیلی 1401 انجام شد. معیارهای ورود به مطالعه، شامل داشتن سن 9 الی 16 سال، با تأیید اولیا می باشد. هرچند در این پژوهش سعی شده بود با دادن توضیحات به کودکان حداکثر همکاری آنان جلب شود. همچنین نتایج نشان می دهد که میزان سطح خود پنداره در پسران بالاتر از دختران بوده است. در نتیجه می توان بیان کرد که سطح خود پنداره بر روی خلاقیت کودکان به ویژه دانش آموزان موثر می باشد. بر اساس بررسی ها مشخص گردید که بین مولفه های رابطه خلاقیت و خود پنداره همبستگی مثبت وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 374

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 182
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    215
  • دانلود: 

    91
چکیده: 

طرح واره ها مفهومی کاربردی و انتزاعی در علم روان شناسی هستند که به چرایی و چگونگی واکنش های انسانی در مواجهه با رویدادهای مختلف و ارتباط این واکنش ها با تجربیات آموخته شدة قبلی در قالب یک طرح کلی و نمادین می پردازند. بستر طرح واره ها حافظة بلندمدت انسان است که اطلاعات ورودی ناشی از تجربیات و آموخته ها را از طریق شبکه های ارتباطی بین قشر مغز و هیپوکامپ در حافظه رمزگذاری و تثبیت می کنند و در موقعیت های مشابه و مرتبط با اندوخته های موجود در بایگانی حافظه، از آن به عنوان یک دستورالعمل یا سرمشق استفاده کرده و نوع واکنش و شدت و ضعف آن را تعیین می کنند. ارضا یا ناکامی نیازها، در سازگاری یا ناسازگاری ماهیت طرح واره ها نقش عمده ای ایفا می کند به گونه ای که ارضای به هنگام و متعادل نیازها موجب رضایت مندی، خشنودی، روابط بین فردی سالم و بهنجار و سازگاری محیطی می شود و بالعکس ناکامی و افراط و تفریط در برآورده ساختن نیازها موجب ناخشنودی، بروز مشکلات و اختلالاتی در روابط بین فردی و ناسازگاری محیطی می شوند. عمده ترین عوامل نمادین پیدایش طرح واره های ناسازگار اولیه عبارت اند از بی توجهی، سلب اختیار، نازپروردگی یا رنج کشیدگی، نادیده انگاری خود، هشیاری افراطی و خود سرکوبگری ناسالم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 215

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 91
نویسنده: 

جهان الدینی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    1503
  • دانلود: 

    889
چکیده: 

کلاس های چند پایه بخش قابل توجهی از تحصیل در کشورهای در حال توسعه را تشکیل می دهد. در این کشورها، افزایش کلاس های چندپایه در نتیجه ی تلاش برای دسترسی به آموزش ابتدایی است. اما اغلب به دلیل مشکلات آموزشی، از جمله ارزشیابی نادرست در این کلاس ها، نتایج مطلوبی به دست نمی آید. در این مقاله سعی شده است ضمن اشنایی با معیارهای اساسی ارزشیابی، چند الگو برای ارزشیابی کلاس های چند پایه معرفی شود. در کلاس های چند پایه کمبود وقت یک مشکل بزرگ است. بنابراین در کلاس های چند پایه معلم یک دلیل ضروری و مهم برای در نظر گرفتن انواعی از ارزشیابی ها که مستقیما یادگیری را افزایش می دهند، دارد (کمبو وقت). نتیجه این پژوهش به تصویر کشیدن این است که چگونه باید از ارزشیابی برای بهبود یادگیری، به ویژه در کلاس های چند پایه جایی که دانش آموزان در سطوح مختلف یاد می گیرند استفاده کرد. آموزش، راهنمایی و نمونه آوری ضروری هستند اگر معلمان قادر باشند ارزشیابی را دنبال کنند که موارد ذکر شده را دشاته باشد در یادگیری داشن آموزان شان مفید خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1503

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 889
نویسنده: 

نظیف کار سحر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    126
  • دانلود: 

    68
چکیده: 

مطالعه حاضر به منظور پاسخگویی به این سوال اصلی که اصول و آموزه های مکتب فلسفی مارکسیسم چه تأثیر در علم مدیریت و به خصوص رفتار سازمانی داشته است؟ بر مبنای روش پژوهش کیفی مبتنی بر مطالعه اسنادی به انجام رسیده است. یافته های این مطالعه حاکی از آن بوده است که آموزه ها و تئوریهای مدیریت رفتار سازمانی از قبیل «نظریه سازمانی تضاد»، «تئوری تغییر»، «نظریه عامل عقلایی»، «نظریه قدرت و سلطه» و. . . کاملاً تحت تأثیر آموزه ها و اصول مکتب فکری-فلسفی مارکسیسم بوده است؛ بطوریکه، تأکید مکتب مارکسیسم بر نیروی کار به عنوان یکی از اصول این مکتب، امروزه یکی از جهات مهم رفتار سازمانی قلمداد می گردد؛ نظریه تضاد طبقاتی در اندیشه مارکسیستی، مبنای نظری سازمانی تضاد می باشد که تأکید دارد، مدیران، کارکنان و بخش ها در تعامل متعارض با هم قرار دارند و منافع متعددی را دنبال می کنند و در ایجاد ارتباط با بیرون سازمان نیز همواره در صدد جست و جوی راهی برای نفوذ و افزایش قدرت و منافع هستند؛ باور مارکسیستی مبنی بر اینکه جامعه در حال تغییر و تحول است و جوامع مراحل پنج گانه را سپری خواهد نمود، مبنای این نظریه می باشد که سازمانها در حال تغییر می باشند و همواره یک عامل تغییر در سازمان وجود دارد و عامل تغییر ممکن است از درون سازمان یا از بیرون سازمان باشد؛ این دیدگاه مارکسیستی که ساختارهای سازمانی سیستم های عقلایی نیستند و آن ها بیشتر شبیه به سیستم های قدرتی هستند که برای به حداکثر رساندن کنترل و سود بیشتر طرح ریزی شده اند، زیر بنای نظریه سازمانی قدرت و سلطه می باشند؛ اصل تغییر (تغییر در جوامع) که مورد تأکید مکتب مارکسسیسم است و در قالب تحول جوامع از کمون اولیه به کمونیست می باشد، در ارتباط با این نظریه در مدیریت است که محیط درون و برون سازمانی دائم در حال تغییر است و نیز، این استدلال مارکسیسم که سازمان ترکیبی از گروه هایی با منافع مختلف است که دائماً در تلاش هستند تا سیاستها، اعمال و اقدامات سازمان را تحت کنترل خود در بیاورند، مبنای نظریه سازمانی تضاد می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 126

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 68
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    139
  • دانلود: 

    82
چکیده: 

همه مدیران، به حکم آنکه مدیرند، به یک شیوه عمل نمی کنند، مانند سایر افراد جامعه تفاوتهای فردی و شخصیت آنها، انگیزه ها، تمایلات و رغبت های مخصوص به خود را دارند و از نگرش، دانش و نظام ارزشی متفاوتی برخوردارند. امروزه اهمیت سبک رهبری مدیران و ویژگیهای شخصیتی آنها در سازمان مورد توجه سیاستگذاران هر کشوری است. پژوهش حاضر نقش ویژگیهای شخصیتی مدیران مالی در هنگام بروز فشارهای شغلی را مورد بررسی قرار می دهد تا عواملی که باعث ایجاد استرس شغلی و کاهش عملکرد اجرایی مدیران مالی می شود و سلامت روانی مدیران مالی را به خطر می اندازد شناسایی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 82
نویسنده: 

فرهمند تکتم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    177
  • دانلود: 

    81
چکیده: 

با توجه به افزایش تغییرات محیطی, موضوعات مدیریت دانش و توانمندسازی از اهمیت ویژه ای برخوردار شده اند. در عصر کنونی، دانش، کلید دستیابی به مزیت رقابتی و تداوم حیات سازمان ها در چنین محیطی است. از سویی، کیفیت توانمندی های نیروی انسانی نیز عامل تعیین کننده ای در این مسیر می باشد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین مدیریت دانش و توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی شهر مشهد انجام گرفت. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها نیز توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی (دولتی و غیردولتی) ناحیه 6 شهر مشهد به تعداد 152 نفر بودند که حجم نمونه آماری تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس برآورد گردید. جهت گردآوری داده های تحقیق از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده گردید. مهم ترین ابزار در روش میدانی، پرسشنامه بود. به منظور سنجش متغیر مدیریت دانش از پرسشنامه مدیریت دانش لاوسون (2003)، استفاده شد. همچنین متغیرهای توانمندسازی و فرهنگ سازمانی نیز از طریق پرسشنامه های توانمندسازی روانشناختی اسپریتزر (1997) سنجیده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش نیز از نرم افزار SPSS نسخه 22 و مدلسازی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS نسخه 26 استفاده شد. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که بین مولفه های مدیریت دانش با توانمندسازی مدیران رابطه معناداری وجود دارد، یعنی با بهبود مدیریت دانش در مدارس ابتدایی، سطح توانمندسازی مدیران نیز ارتقا پیدا می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 177

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 81
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    139
  • دانلود: 

    89
چکیده: 

هدف این پژوهش حاضر به بررسی در میان دانش آموزان دارای اختلال ریاضی که یکی از مهمترین و شایع ترین اختلال دوران کودکی است که بسیاری ازکودکان ودانش آموزان دردوره ابتدایی با آن درگیر هستند بررسی می کند وبسیاری از روان شناسان به آن توجه ویژه ای دارند هدف پژوهش حاضر، بازخوردمنفی دردرس ریاضی بر میزان یادگیری مباحث ریاضی پایه دوم بردانش آموزان دارای اختلال ریاضی پایه دوم دبستان شهیدحمزیان دانش آموزانی که دارای اختلال ریاضی هستند. یافته ها دراین تحقیق حاضر به لحاظ هدف، کاربردی است و برای انجام آن از روش تحقیق آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری شامل کلیه ی دانش آموزان پایه دوم مدرسه شهیدحمزیان شهر سلماس درسال تحصیلی 1402-1401 است. آزمودنی های پژوهش شامل 12نفر از دانش آموزانی بودند که در درس ریاضی دارای اختلال ریاضی بودند که به روش هدفمند انتخاب شدند و 6 نفر در گروه کنترل و 6 نفر در گروه آزمایشی جایگزین شدند. ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته بود که روایی صوری آن توسط متخصصان و معلمان ریاضی در شهرسلماس مورد تایید قرار گرفته است و روایی محتوایی آن با توجه به اهداف و محتوای آموزشی در کتاب ریاضی پایه دوم ابتدایی دبستان شهیدحمزیان طراحی شده است. آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10جلسه15 دقیقه ای آموزش های مربوط به درس ریاضی را همراه با توجه و بازخورد معلم دریافت کردند. . با تحلیل کواریانس نمره های دانش آموزان نشان داد گروه آزمایش در پس آزمون بالاتر از گروه کنترل بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که توجه و بازخورد مثبت معلم در کلاس درس، سبب افزایش میزان یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دارای اختال یادگیری ریاضی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 139

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 89
نویسنده: 

بدری امیرحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    2066
  • دانلود: 

    1249
چکیده: 

افت تحصیلی، کاهش عملکرد تحصیلی د انش آموز از سطح رضایت بخش به سطح نامطلوب است و یکی از مشکلات عمده ی نظام های آموزشی در دنیای کنونی است بطوری که هر سال مقادیر زیادی از امکانات مالی و نیروهای انسانی، آموزشی و پرورشی به این معضل اختصاص می یابد. براساس نظر معلمان در درجه اول مسائل خانوادگی و اجتماعی و سپس به ترتیب عدم توانایی و عدم کوشش سبب افت تحصیلی دانش آموزان شده است. از دیدگاه دانش آموزان علل شکست در مرتبه اول به عدم کوشش و درجه دوم و سوم به ترتیب مسائل خانوادگی و اجتماعی و عدم توانایی نسبت داده اند. نداشتن اعتماد به نفس کافی، عدم برنامه ریزی دقیق از لحاظ زمان و میزان مطالعه روزانه، عدم انگیزش درونی برای تحصیل و مطالعه، نداشتن هدف واقعی و عینی و روشن از تحصیل، نداشتن روش مطالعه مناسب برای دروس مختلف، عدم وجود مهارت درست مطالعه، عوامل فیزیولوژیکی و جسمی مانند ضعف بینایی و شنوایی و غیره، عوامل ذهنی و روانی مانند میزان هوش و قدرت حافظه و سلامت روانی اختلاف خانوادگی و خانواده آشفته، طلاق

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2066

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1249
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    355
  • دانلود: 

    192
چکیده: 

هدف: بررسی رابطه بین توانمندسازی روانشناختی، عزت نفس وتاب آوری روانی با استرس دانش آموزان مدارس راهنمایی شهر خرم آباد بود. روش شناسی پژوهش: جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر خرم آباد در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 650 نفربود که به جدول نمونه گیری کرجسی و مورگان(1999)تعداد 242 نفر( 189 پسر، 53 دختر) از آنها برای نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. روش تحقیق از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی ( رگرسیون ) بود. ازپرسشنامه های توانمند سازی روانشناختی اسپریتزر(1955)، مقیاس تاب آوری کونور و دیودسون(2003)، پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن(1983) و پرسشنامه عزت نفس آیزنگ (2002) برای گردآوری اطلاعات، استفاده شد، تجزیه تحلیل داده ها، به دو شیوه توصیفی و استنباطی انجام گرفت یافته ها: نتایج نشان داد بین توانمندسازی روانشناختی با استرس(0. 364-=r، 0. 00=sig ) رابطه ی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین بین تاب آوری روانی با استرس(0. 337-=r، 0. 00=sig ) رابطه منفی و معناداری مشاهد شد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که ابعاد توانمندسازی روانشناختی، 0. 14 درصد و ابعاد تاب آوری، 0. 12 درصد از واریانس استرس دانش آموزان متوسطه دوم شهر خرم آباد را پیش بینی می کنند. نتیجه گیری: نتیجه اینکه دانش آموزانی که توانمندسازی روانشناختی وتاب آوری روانی، بیشتری دارند استرس کمتری را تجربه می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 192
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    1588
  • دانلود: 

    997
چکیده: 

این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی بازی درمانی بر اختلال بیش فعالی و نقص توجه انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه نوآموزان دوره پیش دبستانی 6-5 ساله که در مراکز پیش دبستانی تحت نظارت منطقه سه آموزش و پرورش شهر رشت که در سال تحصیلی 1402-1401 در 10 مرکز پیش دبستانی مشغول به تحصیل می باشند بوده است. نمونه آماری شامل 24 نفر نوآموز بوده است که به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب وبه روش تصادفی در گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند. (12نفرگروه آزمایش و12نفردرگروه کنترل) طرح تحقیق به صورت نیمه آزمایش و از نوع پیش آزمون وپس آزمون همراه با گروه کنترل می باشدوداده ها از طریق پرسشنامه اختلال کمبود توجه سوانسون ونولان پلهام جمع آوری و با کمک شاخص های آمارتوصیفی وروش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد داد که بعداز ارائه متغیر مستقل تفاوت معناداری درسطح (1. /. >P )بین گروهای کنترل وآزمایش می باشد، همچنین بازی مازودومینوبرافزایش توجه کودکان دارای نقص توجه/بیش فعالی موثر می باشد، بازی ماز و دومینو باعث افزایش توجه در کودکان دارای نقص توجه می شود همچنین در افزایش توجه در کودکان بیش فعال نیز موثر می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1588

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 997
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    3
تعامل: 
  • بازدید: 

    1596
  • دانلود: 

    991
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی-رفتاری بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان دارای اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش حاضر، آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری شهرستان بابلسر بودند که از بین آنها تعداد 30 نفر ( 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر به عنوان گروه کنترل) با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. داده های بدست آمده از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر ( فرم معلم) پاسخ داده شده توسط شرکت کننده ها جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد، نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین نمرات پس آزمون گروه آزمایش و گروه کنترل در متغیرهای پرخاشگری، کمبود توجه و اضطراب-افسردگی تفاوت معناداری وجود دارد، بنابراین با توجه به تحقیق حاضر می توان نتیجه گرفت که بازی درمانی با رویکرد شناختی رفتاری بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان دارای اختلال یادگیری تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 991
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button