کمبود یک ابزار برای اندازه گیری اثربخشی برندسازی و ارزش نام تجاری مکان، به درستی احساس می شود. پژوهش حاضر از طریق بررسی و ارائه ابزار ارزشیابی کمی و مشتری محور نام تجاری مکان، به ارتقاء روابط بین المللی و دیپلماسی عمومی در منطقه سیستان بین ایران و افغانستان کمک می کند. ارتقاء سطح مناسبات تجاری بین دو یا چند مکان در تراز بین المللی، در ابتدا مستلزم سنجش ارزش موجود آنهاست. برای این منظور، در این مطالعه از بحث گروهی متمرکز، مصاحبه عمیق و دو مرحله پرسشنامه برای توسعه و اعتبار بخشیدن به ابزار اندازه گیری ارزش مشتری محور نام تجاری مکان استفاده می شود. از تجزیه و تحلیل عاملی اکتشافی بر روی 216 پرسشنامه و سپس از تحلیل عاملی تاییدی بر روی 463 پرسشنامه استفاده شد. سازه مفهومی ارائه شده شامل چهار متغیر برتری نام تجاری مکان، کیفیت درک شده، تعامل با نام تجاری مکان و وفاداری به نام تجاری می باشد.