در شرایط بسیار متحول امروزی مدیریت استراتژیک و هم چنین برنامه ریزی استراتژیک برای موفقیت هرسازمان نقش اساسی را دارد. بدیهی است هرسازمان که دارای توان برنامه ریزی استراتژیک مناسب باشد، در میدان عمل با موفقیت مواجه خواهد شد. هرگاه استراتژی سازمان نادرست و اشتباه باشد، علی رغم موفقیت های موردی درون سازمانی و یا راندمان مناسب قطعی، در شرایط متحول امروزی، شانس زیادی برای بقاء پایدار ندارد. این مقاله به کاربرد برنامه ریزی استر اتژیک در سازمان ها و شرکت هایی می پردازد که در برنامه ریزی استراتژیک با شناخت عوامل داخلی و خارجی، تحلیل فرصت ها و تهدیدها، قوت ها و ضعف ها با توجه به ماموریت سازمان، اهداف بلند مدت تعیین را می کنند. این مقاله شامل مفاهیم، هدف مدیریت استراتژیک، استراتژی، برنامه ریزی استراتژیک، همچنین مراحل، اهداف، کاربرد و موانع و محدودیت های برنامه ریزی استراتژیک می باشد. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه و تحلیلSWOT، به بررسی فرصت، تهدید، نقاط قوت و ضعف کارخانه تولید کننده فولاد پرداخته و درپایان نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.