آموزش وپرورش در پروراندن فرد و در بالنده کردن جمع نقش حیاتی دارد. شناسایی استعدادها و ایجاد شرایط لازم برای شکوفایی آن ها در زمینه های مختلف و رشد موزون و متعادل انسان در جنبه های عقلانی، عاطفی، اجتماعی و جسمانی مسئولیت های سنگینی است که آموزش وپرورش باید به انجام برساند. در راه مسئولیت های خطیر آموزش وپرورش بهترین چراغ راهنما بهره گیری از تعالیم دین اسلام می باشد. تحقق این امر مستلزم ایجاد سیستم مدیریتی اثربخش و مدیران خوش فکر و خلاق و کارآمد جهت بهره مندی از تعالیم اسلام می باشد. ازاین رو هدف مقاله حاضر، شناسایی، دسته بندی و توصیف شاخص ها و مؤلفه های عمومی و حرفه ای مدیران مدارس بر اساس قوانین و دستورالعمل ها جهت انتصاب در آموزش وپرورش و انطباق آن با مؤلفه های مدیریت از نگاه اسلام است. روش پژوهش با توجه به ماهیت موضوع آن از نوع توصیفی _ تحلیلی است. جامعه آماری شامل قوانین و آیین نامه های مصوب شورای عالی آموزش وپرورش در راستای انتصاب مدیران از یک سو و از سوی دیگر قرآن کریم، نهج البلاغه و احادیث و منابع معتبر پیشوایان اسلام بوده است. مسئله اصلی پژوهش در قالب دو پرسش پژوهشی تدوین شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که به طورکلی میان ویژگی های عمومی مدیران از قبیل نوع استخدام، سن، وضعیت تأهل، سطح تحصیلات و قوانین و آئین نامه های مصوب در این زمینه و قوانین و دستورات اسلام، تا حدودی فاصله وجود دارد. در پایان مقاله بر اساس یافته های پژوهش پیشنهادهایی به منظور بهبود شرایط انتصاب مدیران مدارس کشور ارائه شده است.