Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    8274
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8274

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8408
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8408

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2903
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2903

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2662
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2662

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علوی مقدم سیدبهنام

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    4-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1028
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله، یادگیری کلمات مشتق و وندهای آن ها در کودکان دوزبانه و ارتباط آن با رده زبانی زبان اول و دوم آن ها بررسی می شود. مطابق نظریه هاکوتا و باتلر (2004)، اینو (1996) و اودلین (1989) اگر رده زبانی زبان اول و دوم به هم نزدیک باشد، سرعت یادگیری زبان دوم بیش تر است. طبق نظر ثمره (1369) و کلباسی (1371)، زبان فارسی، پیوندی با رنگ ضعیفی از ترکیبی، زبان ترکی، پیوندی و زبان عربی، تصریفی است. بنابراین انتظار می رود کودکان ترک زبان به سبب شباهت رده شناختی زبانشان به فارسی، در مقایسه با  کودکان عرب زبان، با بالارفتن پایه تحصیلی، کلمه های اشتقاقی بیش تری به کار گیرند. زیرا وجود وند اشتقاقی یکی از خصوصیات زبان های پیوندی است؛ در حالی که در عربی وند اشتقاقی وجود ندارد. در پایان پژوهش مشخص شد بین یادگیری کلمات اشتقاقی با بالارفتن سطح تحصیلی و رده زبانی زبان های آنها، ارتباط معناداری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1028

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

NEMATZADEH SH.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2008
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    8-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    270
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Any programming should be based on valid data and core vocabulary is an essential data for curricula programmers and developers. Considering this fact OERP launched a national project for identification of "Iranian Primary School Students Core Vocabulary". In this project appropriate methods for estimating basic vocabulary were identified. Then through a massive field study, real, first hand data have been collected from 175 schools. These schools were sampled from rural and urban regions using systemic stratified cluster PPS sampling method. This sample included 46 girl schools, 64 mixed schools and 65 boy schools i.e. 20,000 students and 1,885 teachers in 875 classrooms in all provinces of Iran Several research tools were developed (check lists and questionnaires containing 1641 concrete nouns, 2700 verbs and adjectives in many semantic fields) for the purpose of this research and tests were conducted throughout the country in a tight time schedule. Many people were involved in this project such as 20 full time researchers (12 in phase one, 8 in phase 2), 40 test conductors 12 research staff, 4 teacher consultants, 10 part time staff, 1 accountant. In this paper the management of the project and some of its findings are reported.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قاسم پورمقدم حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    18-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2689
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این مقاله با بررسی مبانی فلسفی، روان شناختی و زبان شناختی برنامه درسی زبان فارسی، دیدگاه ها، رویکردها و روش های برنامه درسی فارسی ابتدایی توصیف می شود. سوال ها درباره دیدگاه ها، رویکردها و روش های برنامه درسی فارسی در حوزه های فلسفی، روان شناختی و زبان شناختی است. روش پژوهش، توصیفی و اطلاعات از طریق مراجعه به اسناد و مدارک، جمع آوری و طبقه بندی شده است. در حوزه فلسفی، دیدگاه هایی مانند ایده آلیسم، رئالیسم و رویکردهایی مانند اساس گرایی، پایدار گرایی و روش هایی مثل سخنرانی و حل مساله و در حوزه روان شناختی دیدگاه تجربه گرایی و خردگرایی و رویکردهای رفتار گرایی، شناخت گرایی و انسان گرایی و روش هایی مانند استقرایی و مشارکت گروهی و در حوزه زبان شناختی دیدگاه ساختاری، گشتاری و ارتباطی و رویکردهایی نظیر کلی، تحلیلی، ترکیبی، زبان شناختی و ... و روش هایی مثل کل بنیاد، جزء بنیاد، مستقیم و ارتباطی دیده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2689

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عصاره فریده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    42-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8781
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش به منظور شناسایی مشکلات زبان آموزی کودکان اول ابتدایی در مناطق دوزبانه ترک و عرب زبان در حوزه درکی شنیداری، گفتاری، خوانداری و نوشتاری زبان فارسی انجام شده است. یافته ها نشان می دهد کودکان این مناطق در دو ماه مهر و آبان، مشکلات درکی شنیداری بیش تری دارند. در گفتار، از میان ساخت واژه های فارسی، اسم را با صحت بیش تری به کار می برند. در خواندار و نوشتار مشکلاتی مربوط به نداشتن آمادگی برای خواندن و نوشتن به چشم می خورد. در بررسی تطبیقی بین ترکی و عربی با زبان فارسی و نیز مقایسه نتایج آن با یافته های پیمایشی این پژوهش، چنین بر می آید که زبان فارسی با زبان ترکی و عربی دارای وجوه افتراق و تشابه هایی است که افتراق عامل مهم تری برای ایجاد مشکلات در آموزش زبان فارسی است و برعکس، اشتراکات آوایی، ساخت واژی و نحوی بین دو زبان مادری و فارسی، آموزش آن را در حکم زبان دوم تسهیل می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8781

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    61-83
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1860
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر به دنبال تعیین نقش کتاب های جدید فارسی ابتدایی بر سواد خواندن دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران، انجام یافته است. در این زمینه فرضیه هایی مورد آزمون قرار گرفته است مانند کتاب های جدید فارسی ابتدایی سبب ارتقای سواد خواندن دانش آموزان شده و در بهبود عملکرد دانش آموزان در درک متون اطلاعاتی و متون ادبی موثر بوده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش اجرای آن از نوع علی- مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 85-86 و نمونه آماری که به صورت هدفدار انتخاب شده است، 240 نفر از دانش آموزان مناطق مرفه و غیرمرفه مناطق 6-18-15 است. نتایج حاصل از پژوهش، فرضیه های پژوهشی را مورد تایید قرار دادند، علاوه بر آن نشان دادند که بین عملکرد دانش آموزان مناطق مرفه و غیرمرفه تفاوت معنی داری وجود ندارد، همچنین در عملکرد دانش آموزان، در مواجه با متون مختلف ادبی و اطلاعاتی نیز تفاوت معنی داری دیده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1860

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شیخ زاده مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    84-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    8296
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش، مقایسه سطح خوانایی کتاب فارسی چهارم ابتدایی با کتاب فارسی پنجم ابتدایی از نظر میزان تناسب متون با سطح توانایی دانش آموزان است. روش تحقیق، بر اساس تحلیل محتوا و با استفاده از فرمول خوانایی گانینگ انتخاب شد. جامعه آماری، محتوای کتاب های چهارم و پنجم ابتدایی بود که سه نمونه صد کلمه ای از ابتدا، وسط و پایان کتاب فارسی چهارم و پنجم انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها هم از روش های آماری میانگین و جدول فراوانی و مقدار سطح خوانایی گانینگ بهره گیری شد. یافته های تحقیق نشان داد که سطح خوانایی در بین بخش های اول و وسط کتاب چهارم، تفاوت محسوسی دارد و هر دو متن در سطحی بالاتر از سطح توانایی دانش آموزان چهارم قرار دارد. به علاوه، بین سطح خوانایی بخش دوم و سوم کتاب پنجم هم تفاوت وجود داشت و هر دو متن از نظر سطح خوانایی بالاتر از سطح توانایی دانش آموزان پنجم بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8296

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نوریان محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    99-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2917
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

نوعی از برنامه درسی عقیم، متاثر از احساسات و تمایلات شخصی نویسندگان کتاب های درسی یا ضعف تخصصی آن ها در عملیاتی کردن برنامه درسی آرمانی است. با توجه به اهمیت درس فارسی در پایه اول ابتدایی، که برای ورود دانش آموزان به نظام آموزشی نقش کلیدی دارد، در این تحقیق به بررسی و مقایسه ای اهداف این برنامه درسی در دو سال 1381 و 1382 از جنبه میزان ارتباط محتوای کتاب های درسی با اهداف آن ها پرداخته ایم. روش مورد استفاده تحلیل محتوا و واحد ثبت، به ترتیب برای «متن نوشتاری، تصاویر و تمرین ها»، «مضمون، قطعه و مورد» است. نتایج به دست آمده نشان می دهد که 22.29 درصد اهداف جزیی برنامه فارسی پایه اول سال 1381 و 9.02 درصد اهداف جزیی برنامه فارسی پایه اول سال 1382، بدون محتواست. با آن که نتایج تحقیق مبین بهبود نسبی برنامه در سال 1382 است، وجود 9.02 درصد اهداف بدون محتوا نیز امر مهمی است که باید برنامه ریزان را متوجه اصلاح برنامه کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2917

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button