هدف پژوهش حاضر، انطباق و اعتباریابی مقیاس "ارزیابی باورهای معرفت شناختی علوم فیزیکی" برای دانش آموزان ایرانی دوره راهنمایی بود. بدین منظور گروهی متشکل از 415 دانش آموز (207 دختر و 208 پسر) از مدارس استعدادهای درخشان، نمونه و عادی دولتی انتخاب شده و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. تحلیل عاملی مقیاس نشانگر چهار بعد مستقل پیچیدگی ساختار دانش، یادگیری تدریجی و تجمعی، تغییرپذیری توانایی و نقدپذیری دانش بود. الگوی همبستگی بین ابعاد مزبور و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی شواهدی دال بر روایی سازه ای و پیش بین این مقیاس فراهم ساخت. ثبات داخلی یکایک ابعاد مقیاس به روش آلفای کرونباخ محاسبه و ضرایب در حد قابل قبول بود. یافته ها نشان داد که از میان ابعاد این مقیاس، بعد پیچیدگی ساختار دانش بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی به خود اختصاص می دهد. بررسی تفاوت های جنسیتی در این ابعاد نشان داد که دختران در مقایسه با پسران از باورهای رشد یافته تری در دو بعد پیچیدگی ساختار دانش و یادگیری تدریجی و تجمعی برخوردارند. افزون بر این، یافته های پژوهش نشانگر آن بود که دانش آموزان مدارس تیزهوشان در مقایسه با دانش آموزان سایر مدارس در بعد پیچیدگی ساختار دانش از باورهای رشد یافته تری برخوردارند، اما در بعد تغییر پذیری توانایی و نقدپذیری دانش، دانش آموزان مدارس نمونه دولتی، باورهای رشد یافته تری را نشان می دهند.