Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

781
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتباریابی مقیاس ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی (EBAPS) برای دانش آموزان مقطع راهنمایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 24

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, انطباق و اعتباریابی مقیاس "ارزیابی باورهای معرفت شناختی علوم فیزیکی" برای دانش آموزان ایرانی دوره راهنمایی بود. بدین منظور گروهی متشکل از 415 دانش آموز (207 دختر و 208 پسر) از مدارس استعدادهای درخشان, نمونه و عادی دولتی انتخاب شده و به عنوان آزمودنی در این پژوهش شرکت نمودند. تحلیل عاملی مقیاس نشانگر چهار بعد مستقل پیچیدگی ساختار دانش, یادگیری تدریجی و تجمعی, تغییرپذیری توانایی و نقدپذیری دانش بود. الگوی همبستگی بین ابعاد مزبور و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی شواهدی دال بر روایی سازه ای و پیش بین این مقیاس فراهم ساخت. ثبات داخلی یکایک ابعاد مقیاس به روش آلفای کرونباخ محاسبه و ضرایب در حد قابل قبول بود. یافته ها نشان داد که از میان ابعاد این مقیاس, بعد پیچیدگی ساختار دانش بیشترین سهم را در پیش بینی پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی به خود اختصاص می دهد. بررسی تفاوت های جنسیتی در این ابعاد نشان داد که دختران در مقایسه با پسران از باورهای رشد یافته تری در دو بعد پیچیدگی ساختار دانش و یادگیری تدریجی و تجمعی برخوردارند. افزون بر این, یافته های پژوهش نشانگر آن بود که دانش آموزان مدارس تیزهوشان در مقایسه با دانش آموزان سایر مدارس در بعد پیچیدگی ساختار دانش از باورهای رشد یافته تری برخوردارند, اما در بعد تغییر پذیری توانایی و نقدپذیری دانش, دانش آموزان مدارس نمونه دولتی, باورهای رشد یافته تری را نشان می دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مرزوقی، رحمت اله، و سیف، دیبا. (1388). اعتباریابی مقیاس ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی (EBAPS) برای دانش آموزان مقطع راهنمایی. مطالعات برنامه درسی، 4(13-14)، 1-24. SID. https://sid.ir/paper/101136/fa

    Vancouver: کپی

    مرزوقی رحمت اله، سیف دیبا. اعتباریابی مقیاس ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی (EBAPS) برای دانش آموزان مقطع راهنمایی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1388؛4(13-14):1-24. Available from: https://sid.ir/paper/101136/fa

    IEEE: کپی

    رحمت اله مرزوقی، و دیبا سیف، “اعتباریابی مقیاس ارزیابی باورهای معرفت شناختی درباره علوم فیزیکی (EBAPS) برای دانش آموزان مقطع راهنمایی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 4، no. 13-14، pp. 1–24، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101136/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا