Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1053
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1053

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    901
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 901

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    1214
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

خراشادی زاده فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    200-203
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    969
  • دانلود: 

    378
کلیدواژه: 
چکیده: 

سخنرانی یکی از پرکاربردترین روش های تدریس محسوب می شود. در طی سخنرانی ارایه مفاهیم بطور شفاهی از طرف معلم و یادگیری از طریق گوش دادن و یادداشت برداری از طرف شاگرد صورت می گیرد. این روش هر چند ارزان و ساده است اما یکی از مهمترین محدودیت های آن کمبود تعاملات و ترتباط دو طرفه است. پس مطالعه عمیق تئوری های یادگیری جهت رفع نقایص سخنرانی و تطبیق با روش های نوین تدریس، سخنرانی به شیوه Blank Paper طراحی گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 969

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 378 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    107-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    829
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

زمینه و هدف: پورت فولیوها به عنوان ابزارهای جدید آموزشی، می توانند نقش مهمی در ارتقا صلاحیت بالینی پرستاران ایفا کنند. با این حال شواهد علمی مربوط به تاثیر پورت فولیو بر صلاحیت پرستاران محدود بوده و مطالعات چندانی در این زمینه در کشور صورت نگرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر به کارگیری پورت فولیو حرفه ای بر صلاحیت بالینی پرستاران یک بیمارستان دانشگاهی در شیراز انجام شده است.روش کار: در این مطالعه شبه تجربی با استفاده از پیش آزمون - مداخله - پس آزمون، از بین 22 بخش یک بیمارستان دانشگاهی، چهار بخش عمومی به شیوه تصادفی انتخاب و پرستاران دو بخش در گروه آزمایش و پرستاران دو بخش در گروه کنترل قرار گرفتند. پرستاران گروه آزمایش در یک برنامه 12 ماهه ارتقا حرفه ای مبتنی بر پورت فولیو شرکت کردند اما پرستاران گروه کنترل در برنامه های معمول ارتقا حرفه ای بخش های خود شرکت کردند. جمع آوری داده ها به وسیله مقیاس روا و پایای سنجش صلاحیت بالینی پرستاران انجام شد. نتایج با استفاده آمار توصیفی و آزمون تی مستقل و زوجی تحلیل شدند.یافته ها: پس از اجرای مداخله، میانگین صلاحیت بالینی پرستاران گروه آزمایش به طور معنی داری از 76.72 (±6.45) به 85.68 (±6.43) افزایش یافت (p<0.001) در حالی که در گروه کنترل این میزان از 75.31 (±9.11) به 80.69 (±7.11) افزایش یافت که این تفاوت معنی دار نبود (P<0.08).نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که پورت فولیو ابزاری موثر برای ارتقا صلاحیت بالینی پرستاران است. ضروری است با مطالعات در مورد به کارگیری این ابزارها در پرستاری بالینی زمینه را برای ارتقا حرفه ای پرستاران فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 829

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    115-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    911
  • دانلود: 

    242
چکیده: 

زمینه و هدف: دانشگاه ها مسوولیت خطیری در تربیت آموزش و پرورش دانشجویان دارند. راهنمایی و مشاوره دانشجویان جزیی از وظایف اعضای هیات علمی دانشگاه ها به منظور فایق آمدن بر مشکلات قابل پیشگیری و افت تحصیلی ناشی از آن محسوب می گردد. این مطالعه به منظور بررسی دیدگاه دانشجویان در رابطه با نحوه انتخاب اساتید راهنما و حیطه وظایف و دانشجویان تحت نظر آنها انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی بر روی 385 نفر از دانشجویان دانشگاه انجام شد. روش نمونه گیری به صورت طبقه ای تصادفی بود. اطلاعات از طریق تکمیل پرسشنامه نظرخواهی جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری و سطح معنی دار P<0.05 تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: مهمترین اولویت در انتخاب فرد به عنوان استاد راهنما در اکثر موارد هم رشته بودن استاد و دانشجوی وی (%40.3) و مهمترین اولویت در انتخاب دانشجویان تحت پوشش یک استاد راهنما در اکثر موارد (%53) در نظر گرفتن تعداد کم دانشجو برای یک استاد راهنما ذکر شده بود.از نظر اکثریت دانشجویان (%48.8) بهترین روش انتخاب استاد راهنما، انتخاب شدن وی توسط رییس دانشکده و سپس انتخاب شدن دانشجویان تحت پوشش توسط خود استاد راهنما ذکر شده بود در بررسی حیطه وظایف اساتید راهنما مشخص شد اکثریت دانشجویان (%96.4) با بررسی وضعیت تحصیلی دانشجو و رفع مشکلات آموزشی وی به عنوان وظایف اصلی اساتید راهنما موافق بودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بهتر است موارد زیر مدنظر قرار گیرد مسوولین دانشکده اساتید راهنما را انتخاب نموده و در این رابطه به هم رشته بودن استاد و دانشجو، تعداد کم دانشجو و نظر استاد در انتخاب دانشجویان تحت پوشش وی توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 911

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 242 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    125-131
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    488
چکیده: 

زمینه و هدف: با گسترش روزافزون اطلاعات دیجیتالی و استفاده کاربران از رسانه های الکترونیکی، اثرگذاری محیط دیجیتالی بر رفتار مطالعه افراد آغاز شده و تغییرات رفتار مطالعه در محیط دیجیتالی به موضوع بحث برانگیزی تبدیل گشته است. با توجه به تنوع نظریه ها در زمینه کارایی منابع دیجیتالی و چاپی جهت مطالعه و یادگیری، این پژوهش به بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره مطالعه در محیط های چاپی و دیجیتالی طراحی شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی، رفتارهای مطالعه 368 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در محیط های چاپی و دیجیتالی توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای مورد بررسی قرار گرفت. نمونه گیری به روش تصادفی سهمیه ای، به نسبت تعداد دانشجویان هر دانشکده و رشته تحصیلی انجام گرفت. شرط ورود به مطالعه، سابقه استفاده از منابع دیجیتالی به مدت حداقل یک نیمسال تحصیلی بود. داده ها با در نظر گرفتن سطح معنی داری P<0.05 توسط آزمون های توصیفی و مجذور کای و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: از بین نمونه های مورد مطالعه،50  درصد محیط چاپی و 26.9 درصد محیط دیجیتالی را برای مطالعه ترجیح داده بودند. دانشجویان اظهار داشتند در هنگام مطالعه در محیط های چاپی توجه خواننده به طور مستمر حفظ شده (%71.1)، خواندن با تمرکز بیشتر (%72.8)، درک مطلب بهتر (%60.2) و عمیق تر (%78.2) بوده، یادداشت نویسی (%71.1) و پررنگ تر مطالب مهم (%72.2) راحت تر بوده و زمان طولانی تری را می توان برای مطالعه صرف کرد (%71.4). اما در محیط های الکترونیکی، دسترسی به اطلاعات به روز دنیا آسان تر (%75.6)، ارزان تر (%51.4) و سریع تر صورت می پذیرد (%67.9).نتیجه گیری: تمایل و راحتی دانشجویان در استفاده از محیط های چاپی بخصوص جهت خواندن عمیق، تلاش های تحقیقاتی آینده را برای طراحی کتابخانه های کارامدتر دیجیتالی و توانمندسازی کاربران جهت افزایش توجه مستمر حین خواندن در محیط های دیجیتالی می طلبد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 488 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    132-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    808
  • دانلود: 

    198
چکیده: 

زمینه و هدف: برای رسیدن به تدریس موثر در همه رشته ها، از جمله پزشکی، اساتیدی اثربخش و نمونه نیاز است و یکی از ملاک های سنجش اثربخشی و نمونه بودن اساتید، نظرخواهی از دانشجویان آنهاست. همچنین در دهه های اخیر ادعا می شود که داشتن هوش هیجانی بالا، از خصوصیات استاد نمونه می باشد. لذا این مطالعه به بررسی هوش هیجانی و مولفه های آن در بین اساتید علوم پایه پزشکی که از نظر دانشجویان ترم آخر این مقطع استاد نمونه بوده اند و مقایسه آن با سایر اساتید علوم پایه پزشکی می پردازد.روش کار: در این مطالعه توصیفی، ابتدا از دانشجویان ترم آخر علوم پایه پزشکی که 65 نفر بودند خواسته شد تا نام 5 نفر از بهترین استاد علوم پایه خود را ذکر کنند. از بین اسامی جمع آوری شده، نهایتا 8 استاد که بالاترین آرا را داشتند مشخص گردید. سپس پرسشنامه استاندارد و بومی شده هوش هیجانی بار - ان به تمامی 53 نفر استادان علوم پایه داده شد و هوش هیجانی آنان در 15 حیطه مختلف مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار آماری SPSS مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره کل هوش هیجانی اساتیدی که دانشجویان آنها را نمونه می دانستند 352.13 بود که نسبت به سایر اساتید 337.88 بالاتر بود اما این تفاوت معنی دار نبود. نمره اساتید نمونه در حیطه های شادمانی، خوش بینی، عزت نفس و انعطاف پذیری به طور معناداری بالاتر از سایر اساتید بود (p<0.05).نتیجه گیری: به نظر می رسد ویژگی هایی چون شادمانی، خوش بینی، عزت نفس و انعطاف پذیری باعث می شود که اساتید تدریس بهتری ارایه داده و فرایند یاددهی - یادگیری آنها از دید دانشجویان رضایت بخش تر باشد. بنابراین توصیه می شود در برنامه های آموزش استاد توجه بیشتری به پرورش این ویژگی ها در اساتید شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 808

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 198 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    141-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    772
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

زمینه و هدف: مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی ساختار مدیریتی است که با تکیه بر اصول و مفاهیم اساسی و توجه داشتن به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر و سیستم خودارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی را فراهم می کند، همچنین ابزاری جهت سنجش میزان استقرار سیستم ها در سازمان و خودارزیابی و راهنمایی است که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین می کند. هدف از این تحقیق بررسی امکان استقرار معیارهای مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی در کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی تهران بر اساس عوامل دموگرافیک است.روش کار: پژوهش حاضر کاربردی و از دسته مطالعات توصیفی که به صورت پیمایشی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و کتابدارن سه دانشگاه علوم پزشکی مستقر در تهران (شامل 135 نفر) در سال 1389 بود. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.97 و روایی محتوایی و درونی آن نیز تایید شد. داده های استخراج شده از پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی، مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: داده ها نشان داد که بین نظرات کارکنان سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، و شهید بهشتی در مورد امکان استقرار مدل مدیریت کیفیت بنیاد اروپایی بر اساس جنسیت، سمت، رشته تحصیلی، و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.نتیجه گیری: در دو مولفه شراکت و فرایندها بین دو جنس تفاوت معنادار وجود دارد، همچنین در مولفه نتایج بین نظرات مدیران و کتابداران تفاوت معنادار مشاهده گردید، لیکن بر اساس رشته تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. در نهایت بر اساس مدرک تحصیلی بین نظرات افراد در هر پنج مولفه نتایج تفاوت معناداری به دست آمد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 772

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    151-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1220
  • دانلود: 

    519
چکیده: 

زمینه و هدف: آموزش و بهسازی منابع انسانی، نوعی سرمایه گذاری مفید و عامل کلیدی در بهبود و توسعه عملکرد سازمان ها محسوب می شود و در ارتقای بهره وری نقش اساسی دارد. این مطالعه با هدف تعیین سوابق آموزش مدیریتی مدیران و کارشناسان مسوول و ارتباط آن با عوامل فردی و سازمانی در معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت.روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی در بهار 1389 انجام گرفت. جامعه پژوهش، مدیران و کارشناسان مسوول حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بوده که 13 دانشگاه بصورت طبقه ای و تصادفی منظم انتخاب شدند. در دانشگاه های منتخب کلیه مدیران و کارشناسان مسوول در دسترس، بصورت سرشماری مورد پرسشگری و مصاحبه قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده شامل متغیرهای فردی و سازمانی و 40 موضوع مدیریتی بوده که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت.یافته ها: از بین 293 مدیر و کارشناس مسوول مطالعه شده، فقط در 8 موضوع مورد بررسی بیش از %40 افراد آموزش دیده بودند و در 32 موضوع دیگر میزان آموزش از زیر %40 تا %1 متفاوت بوده است. میزان آموزش در مواردی با تیپ بندی دانشگاه ها، جنس، سن، سابقه خدمت، مقطع و رشته تحصیلی، گذراندن دوره MPH، محل خدمت و سمت فعلی تفاوت معنی دار وجود داشت (P<0.05). بیشترین تفاوت معنی داری بین میزان آموزش با تیپ بندی دانشگاه ها (%77.5) و کمترین با سابقه خدمت (%12.5) بوده است.نتیجه گیری: میزان آموزش مدیریتی و عمومی در بین مدیران و کارشناسان مسوول پایین بوده و نیازمند به طراحی و اجرای برنامه های مداخله ای می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1220

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 519 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    159-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    976
  • دانلود: 

    398
چکیده: 

زمینه و هدف: در دنیای فن آوری اطلاعات، تمایل به استفاده از یادگیری الکترونیکی بعنوان یک ابزار یادگیری در حال افزایش است. مشارکت در یادگیری الکترونیک وابسته به سطح آمادگی مدرسین و سایر عوامل مرتبط با آن می باشد. هدف این تحقیق، تعیین آمادگی اعضای هیات علمی در مورد یادگیری الکترونیک و سایر عوامل مرتبط با آن می باشد.روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی است در این تحقیق کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه علوم گیلان به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت 220 نفر به پرسشنامه ها پاسخ دادند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه مشتمل بر 4 بخش مشخصات فردی (5سوال)، میزان آگاهی رایانه ای (6 سوال)، سنجش نگرش (10 عبارت بر اساس مقیاس 4 درجه ای لیکرت)، امکانات (8 عبارت به صورت بلی و خیر)، مهارت (9 عبارت) بود. جهت تعیین سنجش اعتبار ابزار از اعتبار محتوی و جهت تعیین پایایی از روش آلفا کرونباخ استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که اکثریت واحدهای مورد پژوهش (%68.3) از دانش کافی و به همین ترتیب %89.4 افراد از نگرش مطلوب نسبت به آموزش الکترونیکی برخوردار بودند. %69.5 افراد ذکر نمودند که از مهارت لازم در استفاده از کامپیوتر برخوردار هستند ولی %95 واحدها اذعان داشتند که از امکانات و تجهیزات لازم در این خصوص در منزل و دانشگاه برخوردار نیستند.نتیجه گیری: با توجه به نگرش مثبت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مورد یادگیری الکترونیک بهتر است که آموزش به مدرسین به صورت مداوم و مستمر در مورد آگاهی از فناوری و چگونگی کسب مهارت در طول زمان در یادگیری الکترونیک صورت گیرد تا بتوان به نحو مطلوب به طراحی برنامه یادگیری الکترونیک اقدام نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 976

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 398 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    167-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1987
  • دانلود: 

    731
چکیده: 

زمینه و هدف: اصطلاح هوش هیجانی برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد، همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کار برده می شود. در حقیقت این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. هدف از مطالعه حاضر تعیین میانگین هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی کارآموز دانشگاه علوم پزشکی تهران و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان می باشد.روش مطالعه: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی که در سال 88-1387 صورت گرفت با پرسشنامه بار - ان حاوی 90 سوال (a=0.93) به بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شد و ارتباط آن با متغیرهای سن، جنس، رتبه کنکور، معدل درسی و میزان رضایت از رشته تحصیلی آنان مورد بررسی قرار گرفت.نتایج: میانگین هوش هیجانی دانشجویان پزشکی در تمام 15 خرده مقیاس موجود در آزمون، از استاندارد تعریف شده کمتر بود. در میان 15 خرده مقیاس روابط بین فردی کمترین میانگین و خوش بینی بیشترین میانگین را به خود اختصاص داده است. متغیرهای سن، جنس، رتبه کنکور، معدل درسی و میزان رضایت از رشته تحصیلی در دانشجویان هیچ کدام رابطه معناداری با هوش هیجانی نداشتند (p>0.05).بحث و نتیجه گیری: توجه به مقوله هوش هیجانی در جهت بهبود عملکرد دانشجویان نیازمند توجه خاص می باشد و با توجه به محدودیت مطالعات در این زمینه نیازمند بررسی های بیشتری می باشد. اطلاعات این پژوهش لزوم زمینه ساز برنامه ریزی های آموزشی برای بهبود هوش هیجانی گروه های نیازمند مداخله است تا طی دوران کارآموزی هوش هیجانی دانشجویان نیازمند، افزایش یافته تا بدین نحو در دوره کارورزی مسوولیت خود را بهتر انجام دهند و از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار باشند. البته کمبود مطالعه در این زمینه نیازمندی به تحقیقات بیشتری را ایجاد می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1987

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 731 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    173-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1353
  • دانلود: 

    640
چکیده: 

زمینه و هدف: آمادگی برای خودراهبری در یادگیری در برنامه های دوره های دکترای حرفه ای پزشکی و دندانپزشکی به منظور بهبود مهارت های یادگیری مادام العمر دانشجویان مورد تاکید قرار گرفته است. در ایران، پژوهش در زمینه یادگیری خودراهبر بسیار محدود و ناچیز است به همین دلیل بررسی آمادگی دانشجویان برای یادگیری خودراهبر بسیار ضروری است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط آمادگی برای خودراهبری در یادگیری دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی با مقطع تحصیلی و ویژگی های فردی (سن، جنس، معدل دیپلم و دانشگاهی و نمره علوم پایه) ایشان می باشد.روش کار: در این مطالعه مقطعی - همبستگی، تعداد 81 دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی، که در مقاطع کارآموزی و کارورزی تحصیل می کردند در این مطالعه شرکت نمودند. این مطالعه از طریق تکمیل پرسشنامه انجام شد. معیار نمره علوم پایه، نمره دانشجو در این آزمون و معدل پیشرفت تحصیلی، میانگین نمرات ترم های گذرانده شده بود. تحلیل داده ها با استفاده آزمون های توصیفی و استنباطی، مانند میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان صورت گرفت.یافته ها: آمادگی برای خودراهبری در یادگیری با معدل رابطه مستقیم و با نمره علوم پایه رابطه منفی داشت (P<0.0001). بین نمره خودراهبری دانشجویان با هیچ یک از ویژگی های جمعیت شناختی تفاوتی یافت نشد (P<0.05).نتیجه گیری: بر اساس این نتایج می توان انتظار داشت که با استناد به نمرات علوم پایه و معدل پیشرفت تحصیلی دانشجویان آمادگی آنها برای خودراهبری پیش بینی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1353

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 640 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    182-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    837
  • دانلود: 

    526
چکیده: 

زمینه و هدف: در حالیکه قسمت اعظم دانش و مهارتی که در آینده مورد استفاده دانشجویان پزشکی قرار می گیرد در دوره آموزش بالینی کسب می شود، در بسیاری از نظام های آموزشی دانشجویان بالاجبار تا مدت 2 یا 3 سال تحصیل در دوره علوم پایه از محیط آموزشی بالینی دور می باشند.روش کار: پژوهش حاضر به روش مداخل ای در نیمسال دوم 89-88 توسط دفتر توسعه آموزشی دانشکده پزشکی برگزار گردید. کلیه دانشجویان ورودی مهرماه 1388 از طریق سرشماری انتخاب شدند. نگرش دانشجویان نسبت به حرفه پزشکی با استفاده از یک پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. روایی پرسشنامه توسط تعدادی از کارشناسان تایید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 0.65 تعیین گردید. دوره مواجهه بالینی زودهنگام برای این دانشجویان ارایه شد. پرسشنامه با فاصله دو هفته پس از پایان دوره مجددا توسط دانشجویان تکمیل گردید.با استفاده از طیف لیکرت به هر یک از سوالات حیطه نگرش افراد امتیاز داده شد و میانگین هر یک از حیطه ها قبل و بعد از برگزاری دوره محاسبه و با استفاده از آزمون آماری t زوجی مقایسه شد.یافته ها: از 85 نفر دانشجوی پزشکی ورودی 88 که در این دوره آموزشی شرکت کردند 62 نفر پرسشنامه های قبل و بعد از برگزاری دوره را تکمیل کردند 36 نفر (%58) دختر و 26 نفر (%42) پسر بودند. میانگین و انحراف معیار سن و معدل نیمسال اول این دانشجویان به ترتیب 19.12 (±0.73) و 16.24 (±1.1) بود. تغییرات نمره نگرش دانشجویان نسبت به حرفه پزشکی قبل و بعد از برگزاری دوره از نظر آماری معنی دار نبود.نتیجه گیری: هر چند مطالعه حاضر نتوانست تغییرات قابل ملاحظه ای در نگرش دانشجویان نسبت به حرفه پزشکی را پیدا نماید، اما نتایج سایر مطالعات گواه این مطلب است که برگزاری این دوره باعث می شود تا دانشجویان به صورت کاربردی و با دیدی فراتر از تئوری محض، مطالب را فراگیرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 837

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 526 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    189-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    925
  • دانلود: 

    555
چکیده: 

زمینه و هدف: لازمه ارایه یک مشاوره مناسب و تاثیرگذار برخورداری از مهارت های ارتباطی لازم و استفاده از آن در حین فرایند مشاوره می باشد. هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان برخورداری اساتید مشاور دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از مهارت های ارتباطی بوده است.روش کار: پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی بوده که به صورت مقطعی در نیمه اول سال 1389 انجام شده است. جامعه پژوهش شامل دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی در چهار دانشکده (مدیریت و اطلاع رسانی، پیراپزشکی، بهداشت و پرستاری - مامایی) بود که 379 نفر از بین آنها به روش نمونه گیری طبقه ای - تصادفی انتخاب شدند. در این مطالعه برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 17 سوالی پژوهشگر استفاده شد. سوالات پرسشنامه با توجه به مهارت های مختلف ارتباطی اساتید مشاور طراحی گردید. سپس این پرسشنامه برای 8 نفر از کارشناسان و اساتید موضوع ارسال و نقطه نظرات آنها در سوالات لحاظ گردید. همچین روایی پرسشنامه از طریق روش آزمون - بازآزمون مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی و استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون هایT  و ANOVA تحلیل گردید.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که میانگین امتیاز حیطه های توانمندی های ارتباطی اساتید مشاور شامل شفاهی و کتبی ارتباطی، پذیرا و ارایه دهنده بازخورد، درک دیگران، شنونده خوب بودن و توانایی تاثیرگذاری به ترتیب 54.6، 50.95، 55.62، 57.76، 58.35، 55.49 درصد محاسبه گردید.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت برقراری ارتباطات مناسب در موفقیت انجام یک مشاوره مناسب، می بایست در راستای تقویت این ارتباط در بین اساتید مشاور برنامه ریزی نمود. در این راستا توجه به اجزای مختلف آن نظیر پذیرا و ارایه بازخورد، مهارت های ارتباطی شفاهی و کتبی، توانایی درک دیگران، مهارت شنونده بودن و قدرت تاثیرگذاری در ارتباط ضروری به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 925

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 555 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    195-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1107
  • دانلود: 

    643
چکیده: 

زمینه و هدف: محققان معتقدند که اگر سبک یادگیری فرد با رشته ای که در آن تحصیل می کند و یا حرفه ای که در آن کار می کند همخوان نباشد، شخص یا از آن رشته تحصیلی انصراف داده و یا این موضوع منجر به نارضایتی وی نسبت به رشته تحصیلی می شود. این مطالعه با هدف مقایسه سبک های یادگیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری رازی کرمان در سال 1387 صورت گرفت.روش کار: در این مطالعه مقطعی در سال 1387 از تمام دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده پرستاری رازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان (148 نفر) خواسته شد تا پرسشنامه 12 سوالی سبک های یادگیری کلب (نسخه 3.1) را تکمیل نمایند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام گرفت.یافته ها: از بین تمامی دانشجویان شرکت کننده %87.8 در مقطع کارشناسی و %12.2 در مقطع کارشناسی ارشد بودند. نتایج این مطالعه نشان داد که بیشترین فراوانی (%48.5) سبک های یادگیری دانشجویان مقطع کارشناسی سبک یادگیری جذب کننده و در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد بیشترین فراوانی (%44.4) مربوط به سبک یادگیری همگرا بود. نتایج این مطالعه نشان داد که سبک یادگیری دانشجویان پرستاری در مقطع کارشناسی با کارشناسی ارشد متفاوت می باشد (P<0.05).نتیجه گیری: از آنجایی که پرستاری رشته ای است که با انسان ها تعامل و ارتباط دارد، توجه به سبک یادگیری دانشجویان این رشته از طرف اساتید این رشته سبب رفع نیازهای بیماران و ارتقای سلامت جامعه می شود. با توجه به نتایج این مطالعه توصیه می شود اساتید این رشته با توجه به مقطع تحصیلی دانشجویان از روش های تدریس متناسب با سبک های یادگیری آنها استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1107

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0