مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

809
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آیا اساتیدی که از دید دانشجویان نمونه هستند، هوش هیجانی بالاتری دارند؟

صفحات

 صفحه شروع 132 | صفحه پایان 140

چکیده

 زمینه و هدف: برای رسیدن به تدریس موثر در همه رشته ها, از جمله پزشکی, اساتیدی اثربخش و نمونه نیاز است و یکی از ملاک های سنجش اثربخشی و نمونه بودن اساتید, نظرخواهی از دانشجویان آنهاست. همچنین در دهه های اخیر ادعا می شود که داشتن هوش هیجانی بالا, از خصوصیات استاد نمونه می باشد. لذا این مطالعه به بررسی هوش هیجانی و مولفه های آن در بین اساتید علوم پایه پزشکی که از نظر دانشجویان ترم آخر این مقطع استاد نمونه بوده اند و مقایسه آن با سایر اساتید علوم پایه پزشکی می پردازد.روش کار: در این مطالعه توصیفی, ابتدا از دانشجویان ترم آخر علوم پایه پزشکی که 65 نفر بودند خواسته شد تا نام 5 نفر از بهترین استاد علوم پایه خود را ذکر کنند. از بین اسامی جمع آوری شده, نهایتا 8 استاد که بالاترین آرا را داشتند مشخص گردید. سپس پرسشنامه استاندارد و بومی شده هوش هیجانی بار - ان به تمامی 53 نفر استادان علوم پایه داده شد و هوش هیجانی آنان در 15 حیطه مختلف مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی توسط نرم افزار آماری SPSS مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: میانگین نمره کل هوش هیجانی اساتیدی که دانشجویان آنها را نمونه می دانستند 352.13 بود که نسبت به سایر اساتید 337.88 بالاتر بود اما این تفاوت معنی دار نبود. نمره اساتید نمونه در حیطه های شادمانی, خوش بینی, عزت نفس و انعطاف پذیری به طور معناداری بالاتر از سایر اساتید بود (p<0.05).نتیجه گیری: به نظر می رسد ویژگی هایی چون شادمانی, خوش بینی, عزت نفس و انعطاف پذیری باعث می شود که اساتید تدریس بهتری ارایه داده و فرایند یاددهی - یادگیری آنها از دید دانشجویان رضایت بخش تر باشد. بنابراین توصیه می شود در برنامه های آموزش استاد توجه بیشتری به پرورش این ویژگی ها در اساتید شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حقانی، فریبا، امینیان، بهاره، و چنگیز، طاهره. (1390). آیا اساتیدی که از دید دانشجویان نمونه هستند, هوش هیجانی بالاتری دارند؟. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 8(2)، 132-140. SID. https://sid.ir/paper/116795/fa

    Vancouver: کپی

    حقانی فریبا، امینیان بهاره، چنگیز طاهره. آیا اساتیدی که از دید دانشجویان نمونه هستند, هوش هیجانی بالاتری دارند؟. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1390؛8(2):132-140. Available from: https://sid.ir/paper/116795/fa

    IEEE: کپی

    فریبا حقانی، بهاره امینیان، و طاهره چنگیز، “آیا اساتیدی که از دید دانشجویان نمونه هستند, هوش هیجانی بالاتری دارند؟،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 8، no. 2، pp. 132–140، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116795/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا