مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

602
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره مطالعه در محیط های چاپی و دیجیتالی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 131

چکیده

 زمینه و هدف: با گسترش روزافزون اطلاعات دیجیتالی و استفاده کاربران از رسانه های الکترونیکی, اثرگذاری محیط دیجیتالی بر رفتار مطالعه افراد آغاز شده و تغییرات رفتار مطالعه در محیط دیجیتالی به موضوع بحث برانگیزی تبدیل گشته است. با توجه به تنوع نظریه ها در زمینه کارایی منابع دیجیتالی و چاپی جهت مطالعه و یادگیری, این پژوهش به بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره مطالعه در محیط های چاپی و دیجیتالی طراحی شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی, رفتارهای مطالعه 368 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در محیط های چاپی و دیجیتالی توسط پرسشنامه پژوهشگر ساخته ای مورد بررسی قرار گرفت. نمونه گیری به روش تصادفی سهمیه ای, به نسبت تعداد دانشجویان هر دانشکده و رشته تحصیلی انجام گرفت. شرط ورود به مطالعه, سابقه استفاده از منابع دیجیتالی به مدت حداقل یک نیمسال تحصیلی بود. داده ها با در نظر گرفتن سطح معنی داری P<0.05 توسط آزمون های توصیفی و مجذور کای و آزمون دقیق فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: از بین نمونه های مورد مطالعه,50  درصد محیط چاپی و 26.9 درصد محیط دیجیتالی را برای مطالعه ترجیح داده بودند. دانشجویان اظهار داشتند در هنگام مطالعه در محیط های چاپی توجه خواننده به طور مستمر حفظ شده (%71.1), خواندن با تمرکز بیشتر (%72.8), درک مطلب بهتر (%60.2) و عمیق تر (%78.2) بوده, یادداشت نویسی (%71.1) و پررنگ تر مطالب مهم (%72.2) راحت تر بوده و زمان طولانی تری را می توان برای مطالعه صرف کرد (%71.4). اما در محیط های الکترونیکی, دسترسی به اطلاعات به روز دنیا آسان تر (%75.6), ارزان تر (%51.4) و سریع تر صورت می پذیرد (%67.9).نتیجه گیری: تمایل و راحتی دانشجویان در استفاده از محیط های چاپی بخصوص جهت خواندن عمیق, تلاش های تحقیقاتی آینده را برای طراحی کتابخانه های کارامدتر دیجیتالی و توانمندسازی کاربران جهت افزایش توجه مستمر حین خواندن در محیط های دیجیتالی می طلبد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نگاهبان بنایی، طیبه، و انصاری، علی. (1390). نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره مطالعه در محیط های چاپی و دیجیتالی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 8(2)، 125-131. SID. https://sid.ir/paper/116806/fa

    Vancouver: کپی

    نگاهبان بنایی طیبه، انصاری علی. نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره مطالعه در محیط های چاپی و دیجیتالی. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1390؛8(2):125-131. Available from: https://sid.ir/paper/116806/fa

    IEEE: کپی

    طیبه نگاهبان بنایی، و علی انصاری، “نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره مطالعه در محیط های چاپی و دیجیتالی،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 8، no. 2، pp. 125–131، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116806/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button