مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,999
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

820
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی کارآموز دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران سال 88-86

صفحات

 صفحه شروع 167 | صفحه پایان 172

چکیده

 زمینه و هدف: اصطلاح هوش هیجانی برای بیان کیفیت و درک احساسات افراد, همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو به کار برده می شود. در حقیقت این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است. هدف از مطالعه حاضر تعیین میانگین هوش هیجانی در دانشجویان پزشکی کارآموز دانشگاه علوم پزشکی تهران و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی آنان می باشد.روش مطالعه: در این مطالعه توصیفی - تحلیلی که در سال 88-1387 صورت گرفت با پرسشنامه بار - ان حاوی 90 سوال (a=0.93) به بررسی هوش هیجانی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران پرداخته شد و ارتباط آن با متغیرهای سن, جنس, رتبه کنکور, معدل درسی و میزان رضایت از رشته تحصیلی آنان مورد بررسی قرار گرفت.نتایج: میانگین هوش هیجانی دانشجویان پزشکی در تمام 15 خرده مقیاس موجود در آزمون, از استاندارد تعریف شده کمتر بود. در میان 15 خرده مقیاس روابط بین فردی کمترین میانگین و خوش بینی بیشترین میانگین را به خود اختصاص داده است. متغیرهای سن, جنس, رتبه کنکور, معدل درسی و میزان رضایت از رشته تحصیلی در دانشجویان هیچ کدام رابطه معناداری با هوش هیجانی نداشتند (p>0.05).بحث و نتیجه گیری: توجه به مقوله هوش هیجانی در جهت بهبود عملکرد دانشجویان نیازمند توجه خاص می باشد و با توجه به محدودیت مطالعات در این زمینه نیازمند بررسی های بیشتری می باشد. اطلاعات این پژوهش لزوم زمینه ساز برنامه ریزی های آموزشی برای بهبود هوش هیجانی گروه های نیازمند مداخله است تا طی دوران کارآموزی هوش هیجانی دانشجویان نیازمند, افزایش یافته تا بدین نحو در دوره کارورزی مسوولیت خود را بهتر انجام دهند و از پیشرفت تحصیلی بالاتری برخوردار باشند. البته کمبود مطالعه در این زمینه نیازمندی به تحقیقات بیشتری را ایجاد می کند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چینی پرداز، زهرا، غفوریان بروجردنیا، مهری، پاسالار، پروین، شیروی خوزانی، ابوالفضل، و کشاورز، عاطفه. (1390). بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی کارآموز دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران سال 88-86. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 8(2)، 167-172. SID. https://sid.ir/paper/116802/fa

    Vancouver: کپی

    چینی پرداز زهرا، غفوریان بروجردنیا مهری، پاسالار پروین، شیروی خوزانی ابوالفضل، کشاورز عاطفه. بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی کارآموز دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران سال 88-86. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1390؛8(2):167-172. Available from: https://sid.ir/paper/116802/fa

    IEEE: کپی

    زهرا چینی پرداز، مهری غفوریان بروجردنیا، پروین پاسالار، ابوالفضل شیروی خوزانی، و عاطفه کشاورز، “بررسی هوش هیجانی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی کارآموز دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران سال 88-86،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 8، no. 2، pp. 167–172، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116802/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button