به منظور مقایسه حافظه فعال کودکان مبتلا به نقص توجه / بیش فعالی با کودکان سالم، 13 دانش آموز پسر مبتلا به نوع غالب نقص توجه و 15 کودک مبتلا به نوع غالب بیش فعال / تکانشگر، پس از تشخیص روانشناس بالینی با استفاده از پرسشنامه مرضی کودکان (CSI-4) انتخاب و آزمون حافظه بصری کیم کاراد و مقیاس حافظه وکسلر بر روی آنها اجرا شد. گروه کنترل پژوهش را نیز 14 کودک سالم تشکیل می دادند. تحلیل واریانس داده های به دست آمده نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و غالب بیش فعال / تکانشگر در حافظه بصری در سطح (P<0.05) تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین گروه کنترل با گروه غالب نقص توجه و بیش فعال / تکانشگر در سه خرده مقیاس (کنترل ذهنی، حافظه منطقی و حافظه تداعی) و نمره کل حافظه کلامی وکسلر در سطح (P<0.05) تفاوت معنی دار وجود دارد. اما در زمینه خرده مقیاس حافظه عددی تنها بین گروه کنترل و گروه غالبا بیش فعال / تکانشگر در سطح (P<0.05) تفاوت معنی دار وجود دارد.