Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    95-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2411
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده: مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین تفکر انتقادی و استفاده از راهبردهای مستقیم و غیر مستقیم یادگیری زبان توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران می پردازد. در این مطالعه، 100 دانشجو زبان انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی کرج به دو پرسشنامه تفکر انتقادی و راهبردهای یادگیری زبان پاسخ دادند. نتایج حاصل بیانگر وجود رابطه آماری معنی دار بین راهبردهای استفاده از فرآیندهای ذهنی، سازماندهی و ارزیابی یادگیری و یادگیری به همراه دیگران با تفکر انتقادی می باشد. در حالی که رابطه آماری معنی داری بین راهبردهای به خاطر سپردن مطالب، استفاده از روش های جبرانی، و مهار احساسات با تفکر انتقادی مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2411

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جلیلی فر علیرضا

نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    177-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1095
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده: تحقیق حاضر به بررسی مقایسه ای عبارت های احتیاط آمیز و افزاینده های زبانی در مقالات پژوهشی در دو رشته زبان شناسی کاربردی و روان پزشکی پرداخته است. این تحقیق همچنین سعی بر آن داشته تا تفاوت ها و شباهت های احتمالی از لحاظ نوع و کاربرد این کلمات را پیدا نماید. بدین منظور 90 مقاله پژوهشی از متون فارسی، فارسی - انگلیسی و انگلیسی انتخاب شده و سپس عبارت های احتیاط آمیز و افزاینده های زبانی درآن مشخص شده و بر اساس طبقه بندی های فرا گفتمانی دسته بندی شدند. نتایج تجزیه و تحلیل تفاوت های آشکاری را از لحاظ کثرت نوع و کاربرد این عبارات در متون مورد بررسی نشان داد. این تفاوت ها ناشی از عدم آشنایی با قوانین ساختاری زبان انگلیسی، عدم آموزش مستفیم و در معرض نبودن با علم کاربرد شناسی و قوانین اجتماعی زبانی توسط فارسی زبان می باشد. پژوهش های تطبیقی بیشتر در رشته های دیگر به تعمیم منطقی دقیق تر نسبت به نقش فرا گفتمان ها در مقالات تحقیقی کمک خواهد کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1095

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    187-193
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    693
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده: تحقیق حاضر به مطالعه و بررسی تاثیرات آموزش منظورشناختی زبان انگلیسی بر میزان توجه و بازدهی یادگیری ساختارهای تقاضا در میان زبان آموزان ایرانی می پردازد. بدین منظور 30 زبان آموز ایرانی در سطح متوسط جهت بررسی میزان توجه شان به این موضوع و تاثیر آن بر یادگیریشان انتخاب شدند و به دو گروه متجانس 15 نفره به نام های گروه مقایسه و گروه جستجو تقسیم شدند. آزمون های تکمیل محاوره به منظور جمع آوری داده های مرتبط با روش های تقاضا در ابتدا و انتهای تحقیق از طرف هر دو گروه مورد استفاده قرار گرفت. داده های آموزشی با در نظر گرفتن میزان توجه زبان آموزان به اشکال مناسب تقاضا در زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا با آزمون نهایی مقایسه شد. یافته های تحقیق نشان داد که در طول آموزش، میزان توجه زبان آموزان به اشکال تقاضا در زبان مقصد در گروه مقایسه نسبت به گروه جستجو بیشتر بود. علاوه بر این، آگاهی بیشتر زبان آموزان از اشکال تقاضا در زبان مقصد در گروه مقایسه توانست منجر به عملکرد بهتر آنها در آزمون نهایی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 693

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مشکوه مریم

نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    201-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4031
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده: هوش هیجانی توانایی فرد در کنترل احساس خود و دیگران و تمایز قایل شدن بین اثرات مثبت و منفی احساسات و استفاده از اطلاعات احساسی برای راهبرد تفکر و عمل می باشد. این مطالعه برای یافتن ارتباط بین هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی انجام شد. همبستگی بین نمره حاصل از تست هوش هیجانی و معدل درسی دانشجویان محاسبه شد. شرکت کنندگان در این مطالعه دانشجویان رشته های پزشکی، ریاضی، شیمی، زبان انگلیسی و تربیت بدنی بودند. نتایج، ارتباط معنی دار میان هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی نشان ندادند. همبستگی دیگری بین جرات ورزی و موفقیت تحصیلی محاسبه شد که آن نیز نشانگر رابطه قوی نبود. بعلاوه در هوش هیجانی دانشجویان رشته های مختلف هم تفاوت معنی دار دیده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4031

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    205-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1189
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده: در مقاله حاضر، چگونگی یاد گیری درس هایی از جامعه مورچگان برای بهینه سازی مسایل مهندسی ارایه شده است و به عنوان یک مثال برای چنین مسایلی، دیوار حایل بتن مسلح در نظر گرقته شده است که از نظر هزینه ها می تواند بهینه سازی شود. روش طراحی سنتی برای دیوار حایل بتن مسلح، تنها با استفاده از روش سعی و خطا قادر به طراحی بهینه است. این مقاله، به معرفی یک روش بر مبنای یادگیری از مورچه ها پرداخته شده است که اساسا یک روش جستجو برای مسایل بهینه سازی ترکیبی است و دارای پیچیدگی های خاص است. این روش بر اساس مدل سازی ویژگی های گروهی مورچه ها و بالاخص ویژگی غذایابی آنها می باشد. این روش می تواند دیوارهای بتن مسلح را با توجه به دارا بودن قابلیت جستجو و استخراج جواب به صورت موثر از فضای جستجو، بهینه سازی کند. اساس تحلیل در این مقاله، تعیین کمترین وزن و کمترین هزینه برای طراحی دیوار حایل بتن مسلح است به طوری که در این طراحی، نیروی جانبی کل ناشی از فشار خاک پشت دیوار محاسبه شده و ملاحظات ظرفیت باربری، نشست، پایداری، و اصول طراحی سازه های بتن مسلح در نظر گرفته شده است. نتایج بدست آمده، گویای این مطلب می باشد که روش بهینه سازی بر اساس جامعه مورچگان می تواند مهندسین را در جهت به دست آوردن حداقل هزینه ساخت دیوارهای حایل به طور موثر آموزش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1189

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

غنی زاده افسانه

نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    213-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2060
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده: مطالعه حاضر به بررسی رابطه بین خود تنظیمی و تفکر انتقادی معلمان زبان انگلیسی در آموزشگاه های زبان پرداخته است. علاوه بر این نقش سابقه تدریس در خود تنظیمی معلمان و رابطه بین سن و خود تنظیمی مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 92 معلم زبان انگلیسی بر اساس نمونه موجود از آموزشگاه های مختلف زبان انگلیسی سطح مشهد انتخاب شدند. از این معلمان خواسته شد آزمون تفکر انتقادی واتسون گلیزر و پرسشنامه خود تنظیمی معلمان را تکمیل نمایند. نتایج به دست آمده از تحلیل آماری همبستگی بر روی داده ها استدلال تئوریک مبتنی بر وجود رابطه بین تفکر انتقادی و خود تنظیمی را تایید کرد. تحلیل های آماری نشان داد که از میان فاکتورهای تفکر انتقادی دو عامل ارزیابی بحث و تفسیر بیشترین همبستگی را با تفکر انتقادی دارند. افزون بر آن، یافته های تحقیق نشان داد که رابطه میان خود تنظیمی معلمان، تجربه تدریس و سن آنان نیز معنادار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2060

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

فناوری آموزش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    221-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    977
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

چکیده: پیشرفت های حاصله در حوزه فناوری و کاربرد آنها در زمینه های مختلف از جمله حوزه آموزش مزایای بزرگی را برای انسان به ارمغان آورده است. یکی از برجسته ترین دستاوردها در این عرصه ابداع در حوزه نرم افزارهای رایانه ای نظیر نرم افزار نیمرخ بسامد واژگانی (LFP) و کاربردهای آموزشی آن در تدریس و سنجش بوده است. در این راستا و در جهت حصول اطمینان از برخورداری این ابزار از ویژگی های لازم سنجش، این مقاله در صدد اعتبار سنجی کارکرد نرم افزار نیمرخ بسامد واژگانی به عنوان شاخصه غنای واژگانی در گفتمان کتبی زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی می باشد. در این خصوص 50 زبان آموز رشته مترجمی زبان انگلیسی در این مطالعه شرکت جستند. از هر زبان آموز خواسته شد تا دو متن به زبان انگلیسی در خصوص موضوعات عمومی به عنوان شاخص غنای واژگانی بنویسد. به منظور حصول اطمینان از روایی و پایایی این ابزار، شاخص های نیمرخ واژگانی از طریق همبستگی مورد محاسبه قرار گرفت لیکن هر ویژگی بطریق مقتضی خود مورد محاسبه قرار گرفت. روایی این ابزار بر اساس ضریب همبستگی نمرات ماخوذه با شاخص های چهارگانه سنجش سطح دشواری واژگانی محاسبه شد اما در ارتباط با پایایی این نیمرخ ابتدا نسخه تولیدی آزمون سطوح واژگانی به اجرا درآمد و سپس متون نگارشی زبان آموزان به نرم افزار نیمرخ واژگانی  (P_Lex)وارد شد. یافته ها حاکی از همبستگی معنادار بین نیمرخ های غنای واژگانی زبان آموزان بر اساس پردازش نرم افزاری می باشد. بنا به نمایش ضریب همبستگی معنادار و ارتیاط این شاخص ها با آزمون سطوح واژگانی ادعا می شود که شاخص های نیمرخ واژگانی تا حدودی از روایی و پایایی مورد نظر برخوردار بوده لیکن توصیه می شود که این ابزار ملازم با سایر ابزارهای مرتبط در جهت سنجش توانایی و دانش واژگانی به کار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 977

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button