چکیده عربی:یستعرض هذا المقال إحدی الأسالیب الفنیة فی سرد الروایة و هو تیار الوعی. فیتناول أبرز أسالیب التحلیل النفسی فی الکتابة الروائیة عند الروائی المصری صنع الله إبراهیم فی «تلصصه». إذ یعتمد هذا النمط من السرد الحدیث إلی إبراز تجربة الإنسان الداخلیة معبرا عن الانسیاب المتواصل للأفکار والمشاعر داخل الذهن. والتحرر من شروط الحبکة الاعتیادیة هو الهدف الأساسی من استخدام هذا التکنیک. فیفسح المجال للترمیز بدلا من الواقع الحسی أو المادی معتمدا علی ذکاء المتلقی و وعیه و خبرته لدرک الرابط الخفی و تفسیر الرموز.و یعتبر صنع الله ابراهیم من الروائیین الذین استحدثوا أشکالا جدیدة فی الروایة الواقعیة، فاستطاع أن یتعمق فی توظیف تکنیکات تیار الوعی مستعرضا القضایا الواقعیة فی نقد مجتمعه. فیمتزج الواقعیة المألوفة بالواقعیة الداخلیة فی «التلصص» مفسرا أصداء زمنه من خلال اختلاط حوادث الماضی والحاضر بتوقع المستقبل لینعکس محتویات ذهنه.
چکیده فارسی:در این مقاله به یکی از اسلوب های فنی نحوه جدید روایت داستان پرداخته می شود که جریان دائمی افکار و احساسات داخل ذهن شخصیت های داستان را بررسی می کند. از جمله اهداف اساسی کاربرد این تکنیک، آزادی در برابر عناصر معمول پیرنگ و طرح داستان است. تکیه بر رمز جای خود را به واقعیت های حسی و ملموس می دهد تا خواننده از هوش و استعداد خویش برای درک تجربیات ذهنی و تفسیر رموز استمداد جوید.صنع اله ابراهیم از رمان نویسان دهه شصت مصر می باشد که به خوبی از این تکنیک بهره جسته، و در رمان التلصص، در هم آمیختگی مسائل واقعی جامعه را با واقعیت های ذهنی افراد داستان به تصویر می کشد. وی با سرازیر کردن حوادث گذشته در زمان حال، و با امید به آینده محتویات ذهن خویش را بازگو نموده، واقعیت های جامعه را به چالش کشیده است.