دانشگاه ها مسوولیت خطیری در تربیت، آموزش و پرورش دانشجویان دارند و برای رسیدن به این هدف ارایه مشاوره و راهنمایی تحصیلی از طریق اساتید به دانشجویان یک ضرورت می باشد. هدف این مطالعه تعیین میزان آگاهی، نگرش و عملکرد اساتید دانشگاه در مورد مشاوره و راهنمایی تحصیلی دانشجویان می باشد.در این مطالعه توصیفی تعداد 155 عضو هیات علمی (105 مرد، 50 زن) که از این تعداد 72 نفر استاد راهنما و 83 نفر غیر استاد راهنما بودند بصورت داوطلبانه شرکت نمودند و از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند.نتایج حاصله نشان می دهد گرچه میزان آگاهی اساتید راهنما (M=14.25, SD=3.0) و غیر راهنما (M=12.20 , SD=4.4) دانشکده بهداشت و اساتید راهنما (M=13.19, SD=3.0) و غیر راهنما (M=10.62, SD=2.8) دانشکده پرستاری و مامایی در مورد ارایه خدمات مشاوره ای و راهنمایی به دانشجویان در حد قابل قبول بوده، میزان آگاهی و عملکرد اساتید راهنما (M=9.23, SD=4.1) و غیر راهنما (M=7.43, SD=3.4) دانشکده پزشکی و اساتید راهنما (M=8.11, SD=3.2) و غیر راهنما (M=7.0 , SD=1.7) دانشکده دندانپزشکی در حد قابل قبول نبوده است. همه اساتید مورد پژوهش از نگرش مثبت و قابل قبولی (M=55.12, SD=12.6) برای ارایه این خدمات برخوردار بوده اند. از طرف دیگر، میزان عملکرد اساتید راهنما دانشکده ها در حد قابل قبول (M=14.17, SD=8.0) نبوده است.اکثریت اساتید راهنما (83.4%) ارایه مشاوره و راهنمایی دانشجویان را به عنوان یک وظیفه تلقی نموده اند در حالیکه این تعداد اعلام نموده اند که بطور کامل با وظایف استاد راهنما آشنایی ندارند. بطور کلی استاد راهنما موفقیت کاملی در ارایه مشاوره و راهنمایی دانشجویان خصوصا در رشته های پزشکی و دندانپزشکی نداشته اند و نیازمند افزایش سطح آگاهی و مهارت خود از طریق شرکت در کارگاه آموزشی و در اختیار داشتن آیین نامه و شرح وظایف آموزشی روشن با تکیه بر حمایت دانشگاه به منظور تسهیل در ارایه خدمات مشاوره ای و راهنمایی به دانشجویان می باشند.