این پژوهش با هدف مقایسه تاثیر روش های پیشگیری از سوءمصرف مواد به روش آموزش شناختی رفتاری، اجتماعی، آموزش مهارت های زندگی، ارائه پوستر و ارسال پیام کوتاه بر بهبود راهبردهای مقابله ای و کاهش تکانشگری دانش آموزان به مرحله اجرا در آمد. پژوهش از نوع پژوهش های شبه آزمایشی، و جامعه آماری دانش آموزان پسر تحت پوشش کمیته امداد خمینی (ره) بودند که از میان 150 نفر به صورت تصادفی انتخاب و در چهار گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 30 نفر) قرار گرفتند. هر یک از شرکت کنندگان در پنج گروه، طی مراحل پیش آزمون و پس آزمون مقیاس راهبردهای مقابله ای (موس و بلینگ، 1981) و مقیاس تکانشگری (بارت و همکاران، 2004) را تکمیل کردند. چهار گروه آزمایش مداخله های زیر را دریافت نمودند: گروه 1، تعداد 10 جلسه آموزش شناختی- رفتاری، اجتماعی، هر جلسه به مدت 120 دقیقه. گروه 2، تعداد 10 جلسه آموزش مهارت های زندگی، هر جلسه 120 دقیقه. گروه 3، تعداد 40 پوستر به مدت 10 دقیقه. داده ها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. نتایج نشان داد که روش های پیشگیری بر بهبود راهبردهای مقابله ای و تکانشگری دانش آموزان موثر است (P<0.01). همچنین نتایج آزمون تعقیبی کمترین تفاوت معنادار (LSD) بیانگر آن بود که چهار روش پیشگیری، با میزان متفاوت تاثیر، بر بهبود راهبردهای مقابله ای و بر کاهش تکانشگری (بجز ارائه پوستر) موثر هستند (P<0.05).