به منظور بررسی رابطه تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی دانشجویان از جامعه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به روش نمونه گیری تصادفی ساده 200 دانشجو انتخاب و پرسشنامه های ویژگی های فردی، تفکر انتقادی، راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان بین آنها توزیع شد. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه نشان داد که بین هر یک از متغیرهای راهبردهای فراشناختی و مدیریت زمان با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه معنی دار وجود داشت ولی بین تفکر انتقادی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه معنی داری وجود نداشت.