با توجه به اینکه تفکر انتقادی به عنوان یکی از اهداف عمده نظام آموزش دانشگاهی در نظر گرفته شده و از سوی دیگر، آموزش عالی وارد عرصه جدیدی شده که مولفه کیفیت از مشخصه های اصلی آن محسوب می شود، شناسایی عوامل کیفی موثر بر توسعه تفکر انتقادی دانشجویان ضرورتی انکارناپذیر به نظر می رسد. لذا مطالعه حاضر که از نظر روش، پیمایشی و از نوع همبستگی است، با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های چهارگانه آن در تفکر انتقادی دانشجویان صورت گرفته است. یافته ها نشان داد که بین کیفیت تدریس و تفکر انتقادی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد (r=0.55، p<0.001). از بین مولفه های چهارگانه روش تدریس، مولفه طرح درس کمترین رابطه (r=0.20، p<0.05) و مولفه رابطه بین فردی بیشترین رابطه (r=0.52، p<0.001) را با تفکر انتقادی دانشجویان دارد. کیفیت تدریس اساتید قادر به پیش بینی 30% از تفکر انتقادی دانشجویان است (p<0.001، F(147,1)=62.65). مولفه روابط بین فردی، بیشترین قدرت پیش بینی برای تفکر انتقادی دانشجویان را دارد (t=5.23, p<0.001). علی رغم شواهد مبتنی بر نقش کیفیت تدریس در تفکر انتقادی دانشجویان، شایسته است که در نظام آموزش عالی، توجه به بعد کیفی تدریس به صورت یک امر حرفه ای برای اساتید تلقی شود.