در سال های اخیر، فیلم به عنوان یک رویداد اجتماعی، بیشتر از قبل مورد توجه و عنایت پژوهشگران واقع شده است. مقاله ی حاضر نیز با همین موضع و رویکردی مقایسه ای در آثار دو فیلمساز ایرانی- بیضایی و مهرجویی- به یک تحلیل جامعه شناختی پیرامون بررسی هویت زن در چند فیلم برگزیده از این دو سینماگر پرداخته است. بدین منظور از میان فیلم های بلند ساخته شده ی این دو کارگردان که در مجموع 27 فیلم را شامل می شود 14 فیلم به روش نمونه گیری خوشه ای برگزیده شد.جهت بررسی محتوای فیلم ها از روش تحلیل محتوا استفاده و ضمن مشاهده ی مکرر فیلم ها، اطلاعات در قالب پرسشنامه معکوس جمع آوری گردید. صحنه و هم چنین کلیت فیلم، واحد تحلیل قرار گرفت و بر اساس آن، هویت زن به عنوان متغیر اصلی و وابسته به شاخص های هویت شخصی، هویت نقشی مسلط، سبک زندگی و ... که ملهم از نظریات چند تن از جامعه شناسان به ویژه ((گیدنز)) و ((جنکینز)) است، تبدیل و به مقوله ها، زیر مقوله ها و رده هایی که تحلیل صحنه ها را آسان تر می کرد تقسیم شدند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که بین آثار سینمایی دو کارگردان به لحاظ ارائه ی هویت اجتماعی زن تفاوت معناداری وجود دارد.