Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1826
  • دانلود: 

    300
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: هیپرلیپیدمی ازجمله عوامل خطری است که موجب ایجاد و تشدید عوارض قلبی عروقی می گردد. جهت اصلاح و کاهش هیپرلیپیدمی رژیم های غذایی متفاوت و داروهای شیمیایی و گیاهی متعددی وجود دارند. این مطالعه باهدف بررسی تاثیر عصاره هسته انگور بر شاخص های چربی و شدت فشارخون بیماران مبتلا به چربی خون صورت گرفت.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سو کور با طرح قبل و بعد بود که در آن 88 بیمار مبتلا به چربی خون مرزی با نمونه گیری بلوک بندی طبقه ای ازنظر سن، جنس، شاخص های چربی خون در زمان مراجعه همسان و به طور تصادفی در یکی از دو گروه مداخله (2 کپسول 100 میلی گرمی حاوی عصاره هسته انگور) یا گروه کنترل (2 کپسول دارونما) قرار گرفتند و به مدت شش هفته مصرف دارو یا دارونما را ادامه دادند. جهت بررسی تاثیر رژیم غذایی بر متغیرهای مورداندازه گیری، سه روز متوالی قبل از شروع مصرف مکمل و دو روز متوالی در پایان آن پرسشنامه 24 ساعته یاد آمد خوراک توسط نمونه ها تکمیل شد. قبل و بعد از مداخله شاخص های چربی خون و فشارخون موردبررسی قرار گرفت.یافته ها: باوجود آموزش رژیم غذایی قبل از مداخله، تغییری در وضعیت تغذیه ای دو گروه مشاهده نشد. در گروه مداخله به طور معنی داری، میزان LDL اکسیدشده کاهش و HDL افزایش یافته بود (p>0.05). باوجود کاهش معنی دار در مقادیر کلسترول گروه مداخله، این مقادیر در مقایسه بین گروهی معنی دار نبود. همچنین تغییر معنی داری در فشارخون دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: با توجه به اثرات خوب عصاره هسته انگور در کاهش LDL اکسیدشده و افزایش HDL می توان پیشنهاد داد از این ماده در درمان بیماران هیپرلیپیدمیک به عنوان یک عامل کمکی استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1826

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 300 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    10-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1097
  • دانلود: 

    539
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: ایمنی یک اصل اساسی در مراقبت از بیمار و یک استراتژی مهم در حوزه سلامت است و چگونگی به کارگیری احتیاط های استاندارد و رعایت اصول تزریقات ایمن توسط پرستاران برای حفظ ایمنی بیمار و پرستار دارای اهمیت ویژه ای می باشد. این بررسی به منظور تعیین میزان رعایت استانداردهای تزریق ایمن توسط پرستاران بخش های اورژانس انجام شده است.مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، تعداد 210 عمل تزریق انجام یافته توسط پرستاران بخش های اورژانس بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به صورت متوالی مشاهده شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه مشخصات جمعیت شناختی و سیاهه مشاهده ای رعایت استانداردهای تزریق ایمن بود. داده ها به کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل و در قالب جدول گزارش شدند.یافته ها: در بررسی مرحله به مرحله، عملکرد پرستاران در نحوه به کارگیری استانداردهای تزریقات ایمن در مرحله قبل از تزریق، در 84.8 درصد از موارد در وضعیت نسبتا مطلوب، در 15.2 درصد تزریقات در محدوده مطلوب و هیچ تزریقی در محدوده نامطلوب قرار نداشت. در مرحله حین تزریق، اکثر تزریق ها (87.6 درصد) در محدوده مطلوب، 11 درصد نسبتا مطلوب و 1.4 درصد در محدوده نامطلوب قرار داشتند. در مرحله پس از تزریق، اکثر تزریق ها (87.6 درصد) در محدوده مطلوب، 9.5 درصد در محدوده نسبتا مطلوب و 2.9 درصد در محدوده نامطلوب قرار داشتند. نتایج آزمون آنالیز واریانس تفاوت معنی دار آماری را ازنظر امتیازهای به دست آمده در نحوه به کارگیری استانداردهای تزریق ایمن در مرحله حین تزریق در بین گروه ها نشان داد (P=0.008). همچنین نتایج آزمون ضریب همبستگی پیرسون ارتباط معنی دار بین امتیازهای به دست آمده از نحوه به کارگیری روش های تزریق ایمن، بین مرحله قبل از تزریق با مرحله حین تزریق (P=0.01 و r=0.159) و همچنین بین مرحله قبل از تزریق با مرحله پس از تزریق را نشان داد (P=0.001 و r=0.225).نتیجه گیری: با توجه به این که در بررسی کلی بیشتر تزریق ها در محدوده نسبتا مطلوب قرار داشتند و از آنجایی که سازمان بهداشت جهانی رعایت 100 درصد این استانداردها را مطلوب می داند و کوچک ترین شکست در رعایت آن ها را عامل انتقال میکروب های منتقله از راه خون تلقی می کند، انتظار می رود این استانداردها به طور کامل توسط پرستاران رعایت شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1097

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 539 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    21-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    642
  • دانلود: 

    155
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: با توجه به نقش دانشگاه ها در تربیت نسل، بررسی دستیابی به اهداف و کیفیت آموزش لازم و ضروری است و ارزشیابی درونی ازجمله پذیرفته شده ترین روش ها برای این منظور است. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای ارزیابی درونی گروه های پرستاری دانشگاه های آزاد اسلامی استان بود.مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی کاربردی است، که جامعه آماری آن شامل دانشجویان، دانش آموختگان و اعضای هیات علمی رشته های پرستاری دانشگاه های آزاد اسلامی سطح استان آذربایجان غربی در سال 1393 می باشد. حجم نمونه در گروه دانشجویان 70 نفر از هر دانشگاه، در گروه فارغ التحصیلان 40 نفر از هر دانشگاه و در گروه اعضای هیات علمی سرشماری بوده است. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های روا و پایای مخصوص مدیران گروه، اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانش آموختگان و تعدادی چک لیست استفاده شد. پایای پرسشنامه ها به روش آلفا کرونباخ و روایی آن با نظر اعضا هیات علمی تامین شد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS.21 با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی انجام گردید.یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد از بین عوامل موردبررسی کم ترین میزان رضایت در بین عوامل دروندادی نظیر تجهیزات و بیشترین میزان رضایت در بین عوامل برون دادی مانند کیفیت عناصر موثر بر برنامه های آموزشی وجود دارد.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد که واحدهای مورد ارزیابی در سطح «نسبتا مطلوب» یا «مطلوب» قرار دارند. اما واقعیت با توجه به نتایج ارزیابی های بیرونی هم در جنبه قیاس بین واحدها و هم در نمره ارزیابی هر واحد ممکن است قدری متفاوت باشد. ازاین روی به نظر می رسد نتایج ارزیابی های درونی بدون ارزیابی بیرونی ممکن است اغواکننده باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 642

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 155 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    30-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1591
  • دانلود: 

    458
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه در مقایسه با سایر پرستاران فشار کاری و بارکاری بیشتری را تحمل می نمایند که این امر خود شاید بتواند از علل فرسودگی شغلی در آنان باشد. مطالعه حاضر در راستای حمایت بیشتر از این موضوع و باهدف تحلیل ارتباط بین بارکاری با ابعاد فرسودگی شغلی در بین پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه ارومیه انجام می پذیرد. مواد و روش کار: این تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و به روش سرشماری در بین تمامی پرستاران بخش های ویژه بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام پذیرفت. تعداد 220 نفر از پرستاران وارد مطالعه گردیده و پرسشنامه های بارکاری ناسا تی آل ایکس و فرسودگی شغلی مازلاک در بین آن ها توزیع شد، پس از جمع آوری پرسشنامه ها، درنهایت داده ها توسط آمار توصیفی و تحلیلی آنالیز گردید.یافته ها: از 220 پرستار مراقب های ویژه در حدود 82 درصد که با میانگین سنی 35 سال وارد مطالعه شدند، 56.7 درصد در حیطه خستگی عاطفی، 40.9 در حیطه احساس عدم موفقیت های شخصی و 35.6 درصد در حیطه مسخ شخصیت در سطح بالایی بودند. بین بارکاری و خستگی عاطفی (r=0.416) و عدم احساس موفقیت های شخصی (r=0.229) و مسخ شخصت (r=0.192) با p-value کم تر از 0.01 درصد رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت.بحث و نتیجه گیری: بارکاری منجر به افزایش فرسودگی شغلی به ویژه خستگی عاطفی پرستاران خواهد شد. لذا پیشنهاد می شود بیمارستان ها برای کاهش فرسودگی نسبت به مدیریت و کاهش بارکاری پرستاران مبادرت ورزند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1591

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 458 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    39-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2508
  • دانلود: 

    821
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: عوارض گوارشی از شایع ترین عوارض جانبی شیمی درمانی است که بر پذیرش درمان از سوی مددجو موثر است لذا شناخت این عوارض و راه های پیشگیری از آن ها در بهبود سیر درمان و جلوگیری از بستری شدن های مکرر و بقا این بیماران کمک کننده است. این مطالعه باهدف تاثیر توانمندسازی مادران بر پیشگیری از عوارض گوارشی کودکان انجام شده است.مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح گروه شاهد نامعادل در بیمارستان دکتر شیخ مشهد در سال 1392 با دو گروه آزمودنی و شاهد انجام شد. 30 نفر از مادران به روش غیراحتمالی آسان در گروه آزمون و 30 نفر در گروه شاهد قرار گرفت. برنامه توانمندسازی در قالب سه جلسه آموزشی با تمرکز بر توصیه های سلامتی به منظور پیشگیری از عوارض تهوع و استفراغ، اسهال، یبوست و بی اشتهایی به گروه آزمون طبق مدل توانمندسازی گیبسون آموزش داده شد. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد گزارش عوارض جانبی شیمی درمانی در سه مرحله هفته اول، هفته ششم و هفته دوازدهم مداخله در اختیار دو گروه قرار گرفت و تکمیل شد. در تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS ویرایش 18 و آزمون های تی مستقل و زوجی، ضریب همبستگی اسپیرمن و من ویتنی استفاده شد.یافته ها: میانگین عوارض جانبی بعد از مداخله در گروه آزمون کم تر از گروه شاهد بوده همچنین درصد بروز تهوع از 53.7 به 26.3 درصد، استفراغ از 66.7 به 33.3 درصد، اسهال از 50 به 10 درصد، یبوست از 33.6 به 6.7 و بی اشتهایی از 93.3 به 36.7 درصد در گروه آزمون کاهش یافته، درصورتی که در گروه شاهد بین میزان بروز عوارض قبل از مداخله و بعدازآن تفاوت معنی داری مشاهده نشد (P>0.05).نتیجه گیری: اجرای الگوی توانمندسازی در بیماری های مزمن همچون سرطان در کودکان می تواند با کمک به مادران در کشف واقعیت و استفاده از تفکر انتقادی و افزایش توانایی و مهارت ها موجب کاهش بروز عوارض گوارشی در کودکان تحت شیمی درمانی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2508

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 821 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    47-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1337
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: کنترل وضعیت همودینامیک یک عمل روتین و حیاتی در بخش مراقبت های ویژه قلبی می باشد و اطلاعات فوری و قابل دسترسی در مورد عملکرد قلبی و عروقی بیمار فراهم می کند. هدف این پژوهش تاثیر ماساژ پا بر فشارخون و نبض بیماران بستری بخش های مراقبت ویژه قلبی است.مواد و روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که در آن 60 بیمار مبتلا به بیماری ایسکمی قلبی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت قرعه کشی به دو گروه آزمون (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. در گروه آزمون، ماساژ پا به مدت 20 دقیقه برای هر بیمار انجام شد و گروه کنترل تحت مراقبت معمول بودند. ابزار گردآوری داده ها: پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و فرم ثبت علائم حیاتی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی (کای دو، T زوجی) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 استفاده شد.یافته ها: آزمون آماری t زوج نشان داد که در گروه آزمون بین میانگین فشارخون سیستولیک، دیاستولیک، نبض قبل و بعد از ماساژ پا تفاوت معنی داری وجود دارد (P<0.05). اما بین میانگین فشارخون سیستولیک، دیاستولیک، نبض قبل و بعد دریافت مراقبت های معمول در گروه کنترل تفاوت معنی داری وجود نداشت (P>0.05).بحث و نتیجه گیری: ماساژ پا سبب آرامش و تعادل همودینامیک در بیماران قلبی می شود و با توجه به هزینه کم، عدم عوارض این روش برای تعادل علائم حیاتی بیماران قلبی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    56-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1618
  • دانلود: 

    792
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: برای بسیاری از افراد، ناباروری بحرانی بزرگ و عامل استرس روانی است که می تواند استرس عاطفی و بسیاری از واکنش های روانی منفی شامل افسردگی، اضطراب، نگرانی، خشم، شرم، حسادت، تنهایی، یاس و نومیدی، کاهش عزت نفس، عدم تعادل عاطفی، احساس عدم کفایت جنسی، اختلال عملکرد جنسی و کاهش رضایت جنسی را ایجاد کند، لذا مطالعه حاضر باهدف تاثیر مشاوره گروهی با رویکرد مشارکتی بر استرس زنان نابارور انجام شده است.مواد و روش کار: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است. در این مطالعه، 50 نفر از زنان نابارور 20-45 ساله باسابقه حداقل یک سال نازایی که طی فصل پاییز سال 1393 به کلینیک فوق تخصصی ناباروری کوثر شهرستان ارومیه مراجعه کردند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله (هر گروه 25 نفر) تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون با پرسشنامه استرس ناباروری نیوتن جهت گروه کنترل تکمیل شد و دو هفته بعد پس آزمون جهت این گروه تکمیل گردید. برای گروه آزمون 10 جلسه مشاوره گروهی با محتوای مشاوره ناباروری، درمان و اصلاح باورهای غلط و ارائه راهکار لازم، کنترل استرس، مهارت حل مساله و کنترل افکار غیرمنطقی ناباروری، سلامت باروری و جنسی با مشارکت کارشناس ارشد مشاوره در مامایی، متخصص روانشناسی و فلوشیپ نازایی انجام شد. دو هفته بعد از مداخله مجددا پرسشنامه استرس ناباروری نیوتن جهت گروه مداخله تکمیل شد و داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه تحلیل شد.یافته ها: اختلاف میانگین نمره استرس کلی بعد از انجام مداخله، بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت معنی داری داشت. (p=0.002) همچنین در این پژوهش میانگین پنج بعد پرسشنامه استرس کلی اختصاصی ناباروری در دو گروه کنترل و مداخله مورد مقایسه گرفت و در پنج بعد نگرانی های اجتماعی، نگرانی های جنسی، نگرانی های ارتباطی، عدم پذیرش زندگی بدون فرزند و نیاز به والد شدن بین دو گروه کنترل و مداخله، بعد از انجام مداخله، تفاوت آماری معنی داری وجود داشت.نتیجه گیری: مداخله مشاوره محور نقش مهمی در کاهش استرس اختصاصی ناباروری زنان نابارور دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1618

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 792 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    66-77
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    957
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: به سبب پیچیدگی وضعیت بالینی بیماران در بخش های مراقبت ویژه و نقش تصمیم های پرستاران بر سرنوشت بالینی بیماران، آموزش مهارت های تصمیم گیری به پرستاران این بخش ها امری ضروری است. لذا این مطالعه باهدف مقایسه تاثیر آموزش چارچوب تصمیم گیری اوتاوا به دو روش کارگاه تعاملی با و بدون بیمار استانداردشده بر تصمیم گیری بالینی پرستاران بخش مراقبت ویژه انجام گردید.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی با روش پیش آزمون- پس آزمون، 58 پرستار بخش مراقبت ویژه بیمارستان شهید کامیاب مشهد به صورت تصادفی به دو گروه کارگاه با بیمار استاندارد و کارگاه بدون بیمار استاندارد تخصیص یافتند. برای هر دو گروه، یک جلسه کارگاه به مدت 6 ساعت با محتوای آموزشی و سناریوهای بالینی مبتنی بر واقعیت یکسان برگزار شد. در هر دو گروه قبل و 45 روز بعد از مداخله پرسشنامه مشارکت در تصمیم گیری بالینی تکمیل گردید. داده ها با استفاده از SPSS-16 و آزمون های آماری تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر و من ویتنی در سطح معنی داری 0.05 تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: قبل از مداخله میانگین نمره تصمیم گیری بالینی (P=0.12) پرستاران در دو گروه اختلاف آماری معنی داری نداشت. میانگین و انحراف معیار نمرات تصمیم گیری بالینی از مجموع 180 نمره، در گروه کارگاه با بیمار استاندارد از 97.7±28.4 به 152.5±16.1 و در گروه کارگاه بدون بیمار استاندارد از 85.7±29.2 به 121.3±24.6 تغییر یافت و ازنظر آماری اختلاف معنی داری وجود داشت (P<0.001). در تفاوت میانگین نمرات پس آزمون با پیش آزمون در گروه کارگاه با بیمار استاندارد (54.7±22.3) نسبت به گروه کارگاه بدون بیمار استاندارد (35.5±28.2) اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد (P-0.002).نتیجه گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی مبتنی بر چارچوب تصمیم گیری اوتاوا در هر دو گروه می تواند منجر به ارتقا مشارکت پرستاران در تصمیم گیری بالینی شود، ولی کارگاه با بیمار استانداردشده در توسعه این مهارت بالینی در پرستاران موثرتر خواهد بود. لذا کاربرد این روش آموزشی در برنامه های آموزش مداوم ضمن خدمت به منظور بهبود تصمیم گیری بالینی پرستاران پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 957

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    78-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1451
  • دانلود: 

    766
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: خستگی و خواب نامناسب از ویژگی های شایع و تهدیدکننده بیماری MS می باشد که طبیعتا بر کیفیت زندگی این بیماران تاثیر می گذارد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین خستگی و کیفیت خواب با کیفیت زندگی در افراد مبتلا به بیماری MS می باشد.مواد و روش ها: در مطالعه ایی مقطعی تعداد 217 بیمار مبتلا به بیماری MS که به صورت سرپایی به مرکز MS ارومیه مراجعه کرده بودند، موردبررسی قرار گرفتند. از پرسشنامه (MSQOL-54) MS، کیفیت خواب پیتسبورگ (PSQI)) و ابزار شدت خستگی (FSS) استفاده شد.یافته ها: در این مطالعه تعداد 217 بیمار مورد تحلیل قرار گرفت. رابطه آماری قوی، مثبت و معنی داری بین نمرات کیفیت زندگی جسمی و روانی، کیفیت زندگی جسمی و شدت خستگی و کیفیت زندگی جسمی و کیفیت خواب وجود داشت. نمرات کیفیت زندگی ذهنی و روانی با نمرات شدت خستگی و کیفیت خواب رابطه قویی داشت. سن رابطه منفی و معنی داری با نمرات کیفیت زندگی جسمی و نمرات کیفیت زندگی ذهنی و روانی داشت. همچنین رابطه معنی داری با نمرات شدت خستگی و نمرات کیفیت زندگی داشت.بحث و نتیجه گیری: روابط قوی بین کیفیت زندگی، خستگی و کیفیت خواب مشاهده شد. این یافته ها از غربالگری و پایش روتین شدت خستگی و کیفیت خواب و تاثیر آن ها بر کیفیت زندگی در افراد مبتلا به بیماری MS حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1451

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 766 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    1 (پی در پی 78)
  • صفحات: 

    88-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1093
  • دانلود: 

    343
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: افسردگی و اضطراب به عنوان شایع ترین اختلال روان پزشکی در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه است. استرسورهای روانی در این بیماران منجر به کاهش رعایت رژیم های درمانی و در نتیجه افزایش مرگ و میر و بستری شدن این بیماران می گردد. تکنیک آموزش ایمن سازی در مقابل استرس از جمله تکنیک هایی است که می توان به آن اشاره کرد. در این مطالعه تاثیر آن بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز موردبررسی قرار گرفت.مواد و روش کار: این مطالعه طرحی نیمه تجربی بود که بر روی 64 بیمار انجام شد. بیماران به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمون به مدت 8 هفته تحت آموزش گروهی ایمن سازی در مقابل استرس قرار گرفت. با استفاده از پرسشنامه DASS-42 میزان استرس اضطراب و افسردگی شرکت کنندگان در هر گروه سه بار مورد اندازه گیری قرار گرفت: یک بار قبل از مداخله، یک بار بعد از مداخله و یک بار بعد از گذشت یک ماه از مداخله (مرحله پیگیری).یافته ها: نتایج آنالیز داده ها حاکی از آن بود که این روش باعث کاهش معناداری در استرس، اضطراب و افسردگی گروه آزمون نسبت به گروه کنترل گردید.بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش گروهی ایمن سازی در مقابل استرس بر میزان استرس اضطراب و افسردگی بیماران تحت درمان با همودیالیز موثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1093

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 343 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0