پژوهش حاضر به منظور مقایسه هوش هیجانی و ادراک خویشتن در مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی وسالم در شهرستان مشکین شهرانجام شد. روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، علی – مقایسه ای می باشد.جامعه آماری این تحقیق را کلیه مادران دارای کودکان 7 الی 14ساله که در سال 1392 در شهر مشکین شهر ساکن بودند تشکیل می داد، تعداد آنها حدود 10000 نفر کل جامعه را تشکیل می داد، ولی با توجه به جامعه هدف، تعداد مادران دارای کودک عقب مانده ذهنی حدود 88 نفر بودند. براساس جدول مورگان 66 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب و برای مقایسه نیز همین تعداد از مادران دارای کودکان سالم به صورت نمونه در دسنرس به دلیل همتا سازی با مادران دارای کودک عقب مانده از لحاظ سن وسطح سواد انتخاب شدند. داده های لازم با استفاده از پرسش نامه های هوش هیجانی و ادراک خویشتن، گردآوری شدند. نتایج تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) نشان داد که بین دوگروه از مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی و سالم در متغیرهای وابسته ادراک خویشتن و هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد (p<0.05). میزان این تفاوت 54 درصد در متغیر ادراک خویشتن و 57 درصد در مولفه های مربوط به هوش هیجانی بود.