Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    1-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1008
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی "نقش شبکه تلویزیونی باران بر ترویج فرهنگ بومی استان گیلان" با تاکید بر عملکرد چهارگانه رسانه که عبارتند از: آگاهی بخشی، آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی و فراغت است. در تبیین این مقوله نقش شبکه استانی به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اشاعه و ترویج فرهنگ بومی بررسی می شود. هدف اصلی تحقیق بررسی این موضوع است که گیلانی ها تا چه میزان تحت تاثیر شبکه استانی باران به حفظ و نگهداری فرهنگی بومی خود تشویق شده اند.به منظور بررسی این تحقیق از روش پیمایشی و پرسشنامه محقق ساخته که پایایی آن بیش از 70 درصد برآورد شده بود، در نمونه 310 نفری از مردم 15 تا 64 ساله سیاهکل استفاده شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بود و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ابزار spss و آزمون فرضیه ها بهره گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنادار شبکه استانی باران در ترویج فرهنگی بومی گیلان است. بدین معنا که شبکه تلویزیونی استانی باران در اشاعه و ترویج فرهنگ بومی گیلان موفق بوده است، ولی باید با برنامه ریزی مناسب و ساخت مجموعه های تلویزیونی جذاب میزان اثرگذاری بر مخاطب را افزایش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1008

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    19-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4040
  • دانلود: 

    2384
چکیده: 

در این مقاله ضمن بررسی و تحلیل ماهیت تئاتر، به موضوع جایگاه و کارکرد تئاتر در میان رسانه های نوین پرداخته ایم. از این رو با بررسی این موضوع که آیا اساسا تئاتر رسانه ای است با ماهیت ارتباطی و اجتماعی دست به تحلیل و تفسیر پدیده تئاتر زده ایم. در این پژوهش، تلاش بر آن بود تا به صورتی اکتشافی به تحلیل و بررسی این زمینه بپردازیم. روش مورد استفاده برای تبیین مطالب و اهداف پژوهش، روش کتابخانه ای است. هم چنین برای عینیت بخشیدن به مطالب گرد آوری شده از تکنیک مصاحبه عمیق (کیفی) بهره گرفتیم. جامعه مورد بررسی را هفت نفر از استادان و هنرمندان در دو حوزه تئاتر و علوم ارتباطات در بر می گیرند. تحلیل ها نتایجی در بدست آوردن درکی نوین برای رابطه میان مخاطب (تماشاگر) و اجرای نمایش، از لحاظ ارتباطی، در این زمینه و هم چنین در جهت نگاهی جامعه شناسانه به تئاتر، از لحاظ اجتماعی، در بر داشت. از این جهت، نتایج پژوهش با توجه به بررسی ها، گفت و گوها و تحلیل هایی که صورت گرفت نشان از آن داشت که جایگاه تئاتر در کشور ما بسیار اندک و ناچیز است. تئاتر پدیده ای است با ماهیت ارتباطی و اجتماعی که بهره مند از عناصر ارتباط و کارکردهای ارتباطی است. از لحاظ جامعه شناختی جایگاهی مهم را داراست و انسان، بخشی جداناپذیر از این پدیده است. همین موضوع تاثیرهای عمیق و ویژگی های خاص تئاتر را برای ما خاطر نشان می سازد. هم چنین تئاتر قابل مقایسه با دیگر رسانه ها نیست. ممکن است اجرای نمایش در رادیو و یا حتی در تلویزیون تداعی کننده تئاتر برای مخاطب باشد اما دیگر تئاتر به معنای واقعی آن نخواهد بود. در کشور ما اگر رسانه های نوین آزادی بیشتری در انتخاب آثار، با تنوع بیشتر هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی، داشته باشند شاید اجرای نمایش در این دست رسانه ها بتواند مخاطب را بیشتر نسبت به تئاتر علاقمند سازد و در این صورت این فرهنگ در میان مخاطبان جا بیفتد. اما اینطور که به نظر می آید تا این دیدگاه بسیار فاصله هست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4040

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2384 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    53-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1474
  • دانلود: 

    815
چکیده: 

این تحقیق با هدف تعیین نقش تلویزیون به عنوان یک رسانه فراگیر جمعی در ترغیب خانواده هایی که در سال 1389 در واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به اهدای اعضای عزیزشان رضایت دادند می باشد تا نشان دهد که آیا تلویزیون توانسته در زمینه گسترش فرهنگ اهدای عضو موثر باشد یا خیر؟ مهمترین نظریه های مرتبط با این تحقیق نظریه های کاشت، کارکرد رسانه ها، اشاعه نوآوری و استفاده و رضامندی است. در این تحقیق بنا به ماهیت موضوع، اهداف پژوهش، سوال ها و وسعت امکانات اجرایی از روش پیمایشی استفاده شده است جامعه آماری آن خانواده های اهداکننده سال 1389 واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که نزدیک به 60 نفر هستند، می باشند که محقق به 53 نفر آنها دسترسی پیدا کرده است. مهمترین نتایج تحقیق حاکی از آن است که:- بیشترین پاسخگویان معتقد هستند که تلویزیون نتوانسته است اطلاعات دقیقی را در اختیار آنها قراردهد تا بتوانند مرگ مغزی را از کما تفکیک نمایند.- از دیدگاه پاسخگویان تلویزیون می تواند بیشترین نقش را در ترغیب افراد به اهدا عضو داشته باشد.- پخش برنامه های مستند و نشان دادن خانواده های اهداکننده و گیرنده عضو، بیشترین نقش را در ترغیب اهداکننده ها داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1474

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 815 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    77-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4667
  • دانلود: 

    1446
چکیده: 

هدف از انجام این تحقیق شناخت نقش تکنولوژی های نوین در هویت فرهنگی جوانان با تاکید بر اینترنت و ماهواره می باشد. برای رسیدن به این هدف از دیدگاه های نظریه پردازانی چون، گیدنز، استوارت هال، تاچفل، گربنر، مک لوهان، پیر بوردیو و پارسونز استفاده شده است. ماهواره واینترنت به عنوان ابزارهای جهانی شدن در نظر گرفته شده است. متغیرهای مستقل این پژوهش شامل میزان استفاده از تکنولوژیهای نوین ارتباطی (ماهواره و اینترنت) و هویت فرهنگی متغیر وابسته در نظر گرفته شده است. در این مطالعه از روش پیمایشی و تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در بین پاسخگویان استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز می باشد، جامعه نمونه 305 نفر است که از طریق نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شده اند. داده های تحقیق با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفته، که نتایج به صورت زیر است: - اینترنت نقش بیشتری در مقایسه با ماهواره در تغییر هویت فرهنگی جوانان دارد. - افزایش میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی نقش منفی در هویت ملی ندارد. - باافزایش میزان استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی هویت مذهبی کاهش می یابد.- تکنولوژی های نوین ارتباطی نقش مستقیمی در ایجاد شکاف نسلی دارند.- تکنولوژی های نوین ارتباطی نقش مستقیمی بر متمایل کردن جوانان به سبک زندگی غربی دارند.- به طور کلی تکنولوژی های نوین ارتباطی نقش منفی در هویت فرهنگی دارند و موجب می شوند جوانان به سمت جهانی شدنی که مورد نظر جوامع سرمایه داری و امپریالیستی است نزدیک شده و از فرهنگ ایرانی اسلامی خود دور شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4667

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1446 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    103-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1099
  • دانلود: 

    587
چکیده: 

با توجه به رویکرد کنونی علم، جریان اطلاعات از طریق شبکه های عظیم اطلاع رسانی صورت می پذیرد و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز فعالیت هایی برای رسیدن به دولت الکترونیکی انجام داده است. سازمان هواشناسی کشور از جمله سازمان های دولتی است که با طراحی وب سایت، در تلاش است اطلاعاتی اختصاصی را در اختیار کاربران قرار دهد. دانشجویان با توجه به نیازهای خاص، نیازمند اطلاعات ویژه ای در وب سایت های مخصوص به خود هستند، بنابراین تعیین ویژگی های محتوایی مهم برای قرارگیری در وب سایت های مخصوص آنها می تواند برطرف کننده نیازهایشان باشد و از ورود ایشان به وب سایت های غیرتخصصی جلوگیری نماید. مطالعه حاضر با توجه به اهمیت اطلاعات پیش بینی هواشناسی درصدد "بررسی نقش سایت سازمان هواشناسی کشور در ارائه اطلاعات متناسب با نیاز کاربران" است. در این بررسی مراجعه کنندگان (دانشجویان) به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شده اند.روش های پژوهشی در این تحقیق از گونه پیمایشی است که بر اساس آن برای جمع آوری داده ها از تکنیک پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج پژوهش حاضر نشان داد رضایت زنان از وب سایت، بیشتر از مردان بوده است. رضایت از وب سایت از دو جنبه بررسی شده است: رضایت از محتوا و رضایت از شکل ظاهری وب سایت. دانشجویانی که از شکل ظاهری وب سایت راضی بودند و افرادی که معتقد بودند محتوای وب سایت خوب است، رضایت بیشتری از این وب سایت داشتند. بین مقطع تحصیلی دانشجویان و رضایت آنها از وب سایت سازمان هواشناسی کشور رابطه معناداری وجود دارد. این مطالعه نشان داده است بیشتر دانشجویان از طریق اساتید و دیگر دانشجویان با سایت سازمان آشنا شده اند. همچنین میزان رضایت افرادی که آگاهی بیشتری از اطلاعات موجود در وب سایت داشتند بیشتر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 587 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    135-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3152
  • دانلود: 

    2218
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیرگذاری پوستر در بین مخاطبان تئاتر در اطراف محل اجرای نمایش انجام شده است. این پژوهش سعی دارد به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از پوستر با مخاطبان تئاتر و ابعاد آن (عناصر بصری پوستر از جمله: ترکیب بندی و کمپوزیسون، طرحهای گرافیکی، رنگ، سایز و محل نصب) بپردازد. روش پژوهش به لحاظ اجراء پیمایشی، به لحاظ معیار هدف کاربردی و به لحاظ معیار زمانی، مقطعی است. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده اند. از آنجاییکه جامعه آماری این تحقیق (10000) نفر مخاطب تئاتر می باشند، حجم نمونه بنا به فرمول کوکران 384 نفر در نظر گرفته شده است. انتخاب نمونه های تحقیق بطور تصادفی ساده می باشد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیر مستقل (پوستر) و متغیر وابسته تحقیق (مخاطبان تئاتر) و ابعاد آن بیانگر بالا بودن همبستگی درونی گویه ها و بعبارت دیگر مطلوبیت پایایی ابزار تحقیق است. یافته های پژوهش نشان میدهد بین میزان استفاده از پوستر و مخاطبان تئاتر و ابعاد آن (عناصر بصری پوستر) همبستگی وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2218 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    161-194
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1248
  • دانلود: 

    818
چکیده: 

همه رسانه ها در کار زیر و رو کردن محتویات اندیشه های ما هستند و حضورشان در زندگی ما از لحاظ شخصی، سیاسی، اقتصادی، زیباشناختی، روانشناسی، اخلاقی و اجتماعی آن چنان نافذ و گسترده است که ما به هیچ رو از تماس، تاثیرپذیری و تغییری که در ما پدید می آورند، در امان نخواهیم ماند. امروزه، تکنولوژی هایی از قبیل ماهواره، تلفن، کامپیوتر، رادیو و تلویزیون این امکان را برای ما فراهم آورده است که با وجود جدایی های جمعی و جغرافیایی با همنوعانمان در سراسر جهان به واسطه الکترونیک در ارتباط قرار گیریم. در دوره کنونی که عصر اطلاعات و تکنولوژی های نوین نام گرفته است، این رسانه ها (تلویزیون، اینترنت، تلویزیون های ماهواره ای و رسانه های جهانی) هستند که با کارکردهای خود و بکارگیری شیوه های جدید اطلاع رسانی، الگوهای نوین فرهنگی و اجتماعی را به جوامع وارد می کنند که جایگزین ارزش ها و الگوهای فرهنگی سنتی می شوند و به عنوان عاملان تغییر و تحول در ارزش ها، هنجارها و الگوهای فرهنگی جوامع عمل می کنند. در این پژوهش به مطالعه تطبیقی و تحلیل محتوای الگوها و ارزش های ارائه شده در سریال های افسانه افسونگر از شبکه ماهواره ای فارسی 1 و جراحت از شبکه 3 سیما در ابعاد و مولفه های فرهنگی، فردی، اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی خواهیم پرداخت. جهت نیل به این اهداف، از روش تحلیل محتوا و از تکنیک پرسشنامه معکوس استفاده شد. همچنین، از میان قسمت های سریال افسانه افسونگر به روش نمونه گیری نظام مند یا سیستماتیک نمونه ای مناسب و قابل تعمیم انتخاب گردید. لازم به ذکر است که تمامی قسمت های سریال جراحت به طور کامل مورد بررسی قرار گرفت.نتایج به دست آمده نشان می دهد: در سریال افسانه افسونگر الگوهای روابط خوب اعضای خانواده، ویژگی های اخلاقی مثبت شخصیت ها، ویژگی های شغلی- حرفه ای زنان، ارزش قانون گرایی و ارزش های فرهنگی بیش از سریال جراحت نمایش داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 818 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    9
  • صفحات: 

    195-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2386
  • دانلود: 

    1140
چکیده: 

هدف اصلی تحقیق حاضر "بررسی نقش آموزشی رسانه ملی در اصلاح الگوی مصرف آب در بین شهروندان تهرانی" انجام گرفته است. روش این تحقیق پیمایشی و ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است. پس از پرشدن پرسشنامه ها، جداول توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزار spss بدست آمده و تحلیل شد. جامعه آماری این تحقیق را شهروندان تهران تشکیل می دهند. روش نمونه گیری نیز خوشه ای چند مرحله ای است.نتایج نشان داد که اکثریت پاسخگویان در طول روز چندان تلویزیون و پیام های آموزشی و تبلیغی در زمینه بهینه مصرف کردن آب را تماشا نمی کنند و معتقدند که برنامه های آموزشی رسانه ملی در زمینه مصرف آب که در حال حاضر پخش می شوند چندان با واقعیت های موجود در جامعه هماهنگی نداشته است و در اصلاح الگوی مصرف آب در بین شهروندان چندان موثر و موفق نبوده است اما از نظر آنها رسانه ملی می تواند در تشویق افراد به اصلاح الگوی مصرف آب نقش داشته باشد و با آموزش مصرف صحیح آب توسط کارشناسان می توان فرهنگ صحیح مصرف را در جامعه ترویج داد زیرا اگر از وسایل ارتباط جمعی به ویژه رادیو و تلویزیون به نحو صحیح و با استفاده از نظرات کارشناسی متخصصین علوم رفتاری و اجتماعی بهره برداری شود، می تواند تاثیر بسزایی در اصلاح نگرشها و ایجاد انگیزه در جهت رفتار مصرفی بهینه داشته باشد. همچنین بیشتر پاسخگویان اعتقاد دارند که استفاده از انیمیشن و جاذبه های تصویری در پیام های آموزشی و تبلیغی در زمینه بهینه مصرف کردن آب نظر آنها را جلب کرده است و بیشترین تاثیر را بر آنها دارد و از نظر آنها تکرار پیام های آموزشی و تبلیغی در زمینه بهینه مصرف کردن آب نیز در جلب نظر آنها نقش داشته است و اکثریت آنها بعد از دیدن برنامه های آموزشی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب این آموزش ها را به کار می گیرند. پاسخگویان معتقدند که استفاده از چهره های مشهور بویژه بازیگران و ورزشکاران در برنامه های آموزشی در زمینه اصلاح الگوی مصرف آب نقش زیادی در اصلاح الگوی مصرفی آنها دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2386

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1140 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button