هدف این پژوهش بررسی "نقش شبکه تلویزیونی باران بر ترویج فرهنگ بومی استان گیلان" با تاکید بر عملکرد چهارگانه رسانه که عبارتند از: آگاهی بخشی، آموزش، اطلاع رسانی و سرگرمی و فراغت است. در تبیین این مقوله نقش شبکه استانی به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اشاعه و ترویج فرهنگ بومی بررسی می شود. هدف اصلی تحقیق بررسی این موضوع است که گیلانی ها تا چه میزان تحت تاثیر شبکه استانی باران به حفظ و نگهداری فرهنگی بومی خود تشویق شده اند.به منظور بررسی این تحقیق از روش پیمایشی و پرسشنامه محقق ساخته که پایایی آن بیش از 70 درصد برآورد شده بود، در نمونه 310 نفری از مردم 15 تا 64 ساله سیاهکل استفاده شد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای بود و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از ابزار spss و آزمون فرضیه ها بهره گرفته شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنادار شبکه استانی باران در ترویج فرهنگی بومی گیلان است. بدین معنا که شبکه تلویزیونی استانی باران در اشاعه و ترویج فرهنگ بومی گیلان موفق بوده است، ولی باید با برنامه ریزی مناسب و ساخت مجموعه های تلویزیونی جذاب میزان اثرگذاری بر مخاطب را افزایش دهند.