هدف پژوهش حاضر، بررسی تحول تئوری ذهن در دانش آموزان عادی و پرخاشگر دوره راهنمایی و مقایسه عملکرد دختران و پسران در تکالیف تئوری ذهن بود. برای انجام آن 600 نفر (300 نفر دختر و 300 نفر پسر) از دانش آموزان پایه های اول، دوم و سوم راهنمایی از طریق نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت انتخاب افراد پرخاشگر از مقیاس پرخاشگری گزینش همسالان کریک و گروت پیتر (1995) و ملاکهای پرخاشگری مبتنی بر چهارمین راهنمای تجدید نظر شده تشخیصی و آماری اختلالات روانی (2003) استفاده به عمل آمد. همچنین، برای سنجش تئوری ذهن از آزمون پیشرفته تئوری ذهن هپی (1994) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای مختلف آمار توصیفی، آزمون تحلیل واریانس دو طرفه، آزمون t و آزمون تعقیبی شفه استفاده شد. نتایج نشان می دهد عملکرد دانش آموزان عادی در تکالیف تئوری ذهن با عملکرد دانش آموزان پرخاشگر تفاوت معنادار دارد، به طوری که عملکرد دانش آموزان عادی در تکالیف تئوری ذهن بالاتر از عملکرد دانش آموزان پرخاشگر است. در هر دو گروه پرخاشگر و عادی، روند تحول تئوری ذهن با توجه به سن و پایه تحصیلی صعودی است. افزون بر آن، عملکرد گروهها در تکالیف تئوری ذهن با جنسیت ارتباط نداشت و تعامل جنسیت و پایه تحصیلی معنادار نبود.